Noviisiopettajien työn hallinnan taidot koulutusintervention kohteena
Jurvakainen, Vuokko; Valander, Veera (2018)
Jurvakainen, Vuokko
Valander, Veera
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-01-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801091037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801091037
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata noviisiopettajien työn haasteita ja työn hallinnan taitoja. Lisäksi tavoitteena oli selvittää koulutusintervention avulla, millaisista työn hallinnan keinoista on apua opettajan työssä. Tutkimus pyrki osaltaan vastaamaan opettajan uran alun erityisiin haasteisiin, joiden takia noviisiopettajat kokevat työn kuormittavaksi. Toivomme voivamme hyödyntää tutkimuksen tietoja tulevina vuosina opettajan työssä. Tutkimustehtävänä oli tehdä näkyväksi työn hallinnan keinoja, jotka voivat toimia opettajan työssä voimavaroina, ja näin ollen työtaakkaa helpottavina tekijöinä. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esiin, että työtä voi tehdä tehokkaasti, mutta samanaikaisesti hyvinvointia ja vapaa-aikaa kunnioittaen.
Tutkimusote oli laadullinen, ja tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kehittävän työntutkimuksen lähestymistapaa. Opettajan työn muutos ja uudistava oppiminen toimivat tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdessa osassa. Noviisiopettajien työn piirteitä ja työn hallinnan taitoja selvitettiin alkukyselyn avulla, johon vastasi 47 eri koulutusasteilla työskentelevää noviisiopettajaa. Työn hallinnan taitojen kehittämisen tueksi ja kehittävän työntutkimuksen välineeksi toteutettiin verkkokoulutus, joka nojaa kirjallisuuskatsaukseen ja alkukyselyn vastauksiin. Tutkimuksen otannasta yhteensä 12 noviisiopettajaa osallistui verkkokoulutukseen, jonka jälkeen kaksi heistä selvitti vielä loppukyselyssä tarkemmin työn hallinnan taitojaan. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti luokitellen, teemoitellen ja tyypitellen.
Tutkittavien noviisiopettajien työn haasteiden kuvailuista löytyi paljon yhteneväisyyksiä: lähes kaikki noviisiopettajat kokivat työnsä sisältävän monenlaisia haasteita, joista tyypillisimpiä olivat riittämättömyyden tunne, tuntien suunnittelun vaikeudet, työajan rajaaminen ja irtautuminen töistä. Noviisiopettajat jakautuivat työn hallinnan taitojen kuvailuissaan kolmeen ryhmään: hyvien taitojen edustajiin, kehittyvien taitojen edustajiin ja kehittymistä kaipaavien taitojen edustajiin. Hyvien taitojen edustajat kuvailivat selviävänsä työn haasteista jämäkän ja suunnitelmallisen toiminnan avulla. Yli puolet noviisiopettajista kuului kehittyvien taitojen ryhmään, jossa kehittyminen työssä ja siihen tarvittavissa taidoissa oli taitojen kuvailun lähtökohtana. Kehittymistä kaipaavat taidot omaavat noviisiopettajat kokivat ajankäytön, työstä irtautumisen ja suunnitelmallisuuden hyvin haastaviksi. Työn hallinnan taitojen nähtiinkin kehittyvän ensimmäisten työvuosien aikana. Työn hallinnan verkkokoulutus sisälsi ajankäyttöön, suunnitteluun ja jämäkkyyteen liittyviä keinoja, joiden avulla noviisiopettajat onnistuivat kehittämään työn hallinnan taitojaan ensimmäisten työvuosien haasteiden keskellä. Kaiken kaikkiaan tutkimus esitteli noviisiopettajan työn ja työn hallinnan piirteitä. Samalla se toi esiin keinoja, joiden avulla noviisiopettajan haastavaa työtä voidaan helpottaa työn hallinnan keinojen edistämisen avulla.
Tutkimusote oli laadullinen, ja tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin kehittävän työntutkimuksen lähestymistapaa. Opettajan työn muutos ja uudistava oppiminen toimivat tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdessa osassa. Noviisiopettajien työn piirteitä ja työn hallinnan taitoja selvitettiin alkukyselyn avulla, johon vastasi 47 eri koulutusasteilla työskentelevää noviisiopettajaa. Työn hallinnan taitojen kehittämisen tueksi ja kehittävän työntutkimuksen välineeksi toteutettiin verkkokoulutus, joka nojaa kirjallisuuskatsaukseen ja alkukyselyn vastauksiin. Tutkimuksen otannasta yhteensä 12 noviisiopettajaa osallistui verkkokoulutukseen, jonka jälkeen kaksi heistä selvitti vielä loppukyselyssä tarkemmin työn hallinnan taitojaan. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti luokitellen, teemoitellen ja tyypitellen.
Tutkittavien noviisiopettajien työn haasteiden kuvailuista löytyi paljon yhteneväisyyksiä: lähes kaikki noviisiopettajat kokivat työnsä sisältävän monenlaisia haasteita, joista tyypillisimpiä olivat riittämättömyyden tunne, tuntien suunnittelun vaikeudet, työajan rajaaminen ja irtautuminen töistä. Noviisiopettajat jakautuivat työn hallinnan taitojen kuvailuissaan kolmeen ryhmään: hyvien taitojen edustajiin, kehittyvien taitojen edustajiin ja kehittymistä kaipaavien taitojen edustajiin. Hyvien taitojen edustajat kuvailivat selviävänsä työn haasteista jämäkän ja suunnitelmallisen toiminnan avulla. Yli puolet noviisiopettajista kuului kehittyvien taitojen ryhmään, jossa kehittyminen työssä ja siihen tarvittavissa taidoissa oli taitojen kuvailun lähtökohtana. Kehittymistä kaipaavat taidot omaavat noviisiopettajat kokivat ajankäytön, työstä irtautumisen ja suunnitelmallisuuden hyvin haastaviksi. Työn hallinnan taitojen nähtiinkin kehittyvän ensimmäisten työvuosien aikana. Työn hallinnan verkkokoulutus sisälsi ajankäyttöön, suunnitteluun ja jämäkkyyteen liittyviä keinoja, joiden avulla noviisiopettajat onnistuivat kehittämään työn hallinnan taitojaan ensimmäisten työvuosien haasteiden keskellä. Kaiken kaikkiaan tutkimus esitteli noviisiopettajan työn ja työn hallinnan piirteitä. Samalla se toi esiin keinoja, joiden avulla noviisiopettajan haastavaa työtä voidaan helpottaa työn hallinnan keinojen edistämisen avulla.