Musiikkiopistostako valintatalo? : taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksen sisällönanalyysia
Kuosmanen, Emma (2017)
Kuosmanen, Emma
2017
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801051024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201801051024
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvan musiikin opetusalan opetuksen muutoksia. Tutkimuksen lähtökohtana on taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman uudistus ja sitä ympäröivä keskustelu. Työssä analysoidaan vuoden 2017 taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sisältöä ja pohditaan sen takana vaikuttavia arvoja ja muutospaineita musiikkioppilaitosten näkökulmasta.
Tutkimuskysymykset ovat: Onko musiikin ja soitonopetuksessa tapahtunut oleellista muutosta? Vaikuttavatko musiikkioppilaitoksissa ja opetussuunnitelman muotoilussa uudenlaiset arvot? Onko muutokselle ilmennyt tarvetta ja millaisista seikoista uudistumisen tarve muodostuu? Kuinka taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa reagoidaan muutoksen tarpeeseen?
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmä on teemahaastattelu. Musiikin laajan oppimäärän asiantuntijoita on haastateltu taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnosten teemojen pohjalta. Sekundaariaineistona tutkimuksessa ovat opetussuunnitelman perusteet ja niiden luonnokset.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä avataan opetussuunnitelman perusteiden termejä lähdekirjallisuuden avulla. Pohtimalla vallitsevaa musiikkifilosofiaa pyritään ymmärtämään musiikkioppilaitoksia ohjaavan pedagogisen ajattelun muutosta. Haastateltavien asiantuntijapuheenvuoroista on poimittavissa yhteyksiä musiikkioppilaitoksissa tapahtuviin muutoksiin.
Tärkeimpinä teemoina haastatteluissa nousevat esiin oppilaslähtöisyys sekä maailman muutoksiin ja musiikkioppilaitosten oppilaskatoon reagoiminen opetussuunnitelman sisältöjen ja rakenteen muutoksella. Opetussuunnitelmien rakenne mahdollistaa eri aineiden integroimisen ja erilaisten opintopolkujen muodostamisen. Oppilaitosten haasteena on muodostaa omat opetussuunnitelmansa perusteiden muutosten pohjalta ja se aiheuttaa muutospainetta.
Haastatteluaineistoa on analysoitu vertaamalla siinä esiin nousseita teemoja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden teksteihin ja lähdekirjallisuuteen. Niistä käy ilmi, että muuttuneiden arvojen ja musiikinopiskelun luonteen vuoksi uudistumisen tarvetta on ollut ja että siihen on reagoitu opetussuunnitelman perusteiden muotoilussa uudistamalla toimintakulttuuria, arviointia ja pedagogiikkaa oppilaslähtöisemmäksi. Musiikinopiskelun tuominen yhä lähemmäksi käytäntöä syventää praksiaalista otetta musiikkikasvatuksessa.
Tutkimuskysymykset ovat: Onko musiikin ja soitonopetuksessa tapahtunut oleellista muutosta? Vaikuttavatko musiikkioppilaitoksissa ja opetussuunnitelman muotoilussa uudenlaiset arvot? Onko muutokselle ilmennyt tarvetta ja millaisista seikoista uudistumisen tarve muodostuu? Kuinka taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa reagoidaan muutoksen tarpeeseen?
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmä on teemahaastattelu. Musiikin laajan oppimäärän asiantuntijoita on haastateltu taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnosten teemojen pohjalta. Sekundaariaineistona tutkimuksessa ovat opetussuunnitelman perusteet ja niiden luonnokset.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä avataan opetussuunnitelman perusteiden termejä lähdekirjallisuuden avulla. Pohtimalla vallitsevaa musiikkifilosofiaa pyritään ymmärtämään musiikkioppilaitoksia ohjaavan pedagogisen ajattelun muutosta. Haastateltavien asiantuntijapuheenvuoroista on poimittavissa yhteyksiä musiikkioppilaitoksissa tapahtuviin muutoksiin.
Tärkeimpinä teemoina haastatteluissa nousevat esiin oppilaslähtöisyys sekä maailman muutoksiin ja musiikkioppilaitosten oppilaskatoon reagoiminen opetussuunnitelman sisältöjen ja rakenteen muutoksella. Opetussuunnitelmien rakenne mahdollistaa eri aineiden integroimisen ja erilaisten opintopolkujen muodostamisen. Oppilaitosten haasteena on muodostaa omat opetussuunnitelmansa perusteiden muutosten pohjalta ja se aiheuttaa muutospainetta.
Haastatteluaineistoa on analysoitu vertaamalla siinä esiin nousseita teemoja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden teksteihin ja lähdekirjallisuuteen. Niistä käy ilmi, että muuttuneiden arvojen ja musiikinopiskelun luonteen vuoksi uudistumisen tarvetta on ollut ja että siihen on reagoitu opetussuunnitelman perusteiden muotoilussa uudistamalla toimintakulttuuria, arviointia ja pedagogiikkaa oppilaslähtöisemmäksi. Musiikinopiskelun tuominen yhä lähemmäksi käytäntöä syventää praksiaalista otetta musiikkikasvatuksessa.