Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettavaisuus Kirsi Kunnaksen teoksissa Tiitiäisen satupuu ja Tiitiäisen tarinoita

Renvall, Marika (2017)

 
Avaa tiedosto
gradu07417.pdf (1.003Mt)
Lataukset: 



Renvall, Marika
2017

Kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Literary Studies
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-22
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712293025

Kuvaus

TamPubissa tutkielman liitteetön versio. Täydellinen versio luettavissa Tampereen yliopiston Linna-kirjastossa.
The PDF is a limited version of the Master's thesis. The complete text is available in printed version in University of Tampere Linna library.
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani Kirsi Kunnaksen kirjoittamia teoksia Tiitiäisen satupuu (1956) ja Tiitiäisen tarinoita (1957) opettavaisuuden näkökulmasta. Aihetta käsitellään tutkimalla, miten teosten satiirin ja nonsensen piirteet sekä kaksoisyleisön puhuttelu tuottavat opettavaisia elementtejä. Opettavaisuuden käsitettä lähestytään muutaman kehitysteorian kautta, joiden avulla selvitetään, mitä eri kognitiivisen tason taitoja lapsen on mahdollista kussakin kehitysvaiheessa oppia.

Satiirilla tutkielmassa viitataan satiirisiin piirteisiin rajaamatta teoksia tyypillisiksi satiireiksi. Myös nonsensen piirteet käsittävät laajan käyttöyhteyden ja näitä nonsensen piirteitä on myös löydettävissä kohdeteoksista. Kaksoisyleisön puhuttelu tutkielmassa viittaa ilmiöön, jossa sama teos puhuttelee sekä lapsi- että aikuislukijoita. Edellä esitettyjen kirjallisuuden keinojen yhteisvaikutus teosten tulkintaan ja sen kautta välittyvään opettavaisuuteen on mielenkiintoinen, sillä satiirin, nonsensen ja kaksoisyleisön puhuttelun ei yleensä koeta varsinaisesti tuottavan opettavaisuutta.

Tutkielmassa keskeiseksi ilmiöksi nousivat lastenkirjallisuuden yleisösuhteet sekä kaksoisyleisön puhuttelun luoma monitulkintaisuus. Implisiittisiä lukijoita tutkitaan erittelemällä sitä, miten lukijan esitieto vaikuttaa tulkintaan ja miten kaksoisyleisön puhuttelu mahdollistaa tilanteen, jossa myös vuorovaikutus tuottaa lisää oivalluksia ja tätä kautta opettavaisuutta. Yhtä tärkeänä opettavaisuutta tuottavana elementtinä esiintyy edellisen rinnalla myös tekstin rakenteiden välittämät mahdollista kehitystä tukevat ilmiöt. Sekä yleisösuhteet, että tekstin satiiriset ja nonsensen piirteet toimivat tutkimuksessa toisiaan tukevina ja täydentävinä keinoina.

Tutkittavat teokset eivät rakennu opettavaisuuden pohjalle. Pyrkimällä monitasoiseen rakenteeseen ja rikkaaseen sekä vaihtelevaan kielenkäyttöön edellä mainittujen kirjallisuuden keinojen avulla teokset kuitenkin tuottavat opettavaisia elementtejä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste