Sosiaali- ja terveydenhuoltouudistus kuntien palveluksessa olevien vanhuspalveluiden lähiesimiesten arvioimana
Saarela, Minna (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Saarela, Minna
2017
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712293024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712293024
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuoltouudistus vaikuttaa yli 220 000 ihmisen työhön ja kaikkien kansalaisten palveluihin toteutuessaan vuonna 2020. Aikaisempaa tutkimusta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta on niukasti. Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata sosiaali- ja terveydenhuoltouudistusta vanhuspalveluiden lähiesimiesten näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen odotuksista ja haasteista, joiden avulla voidaan kohdentaa tarvittava informaatio sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnalle uudistuksen aikana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin avoimen haastattelun avulla kolmen kunnan vanhuspalveluiden lähiesimiehiltä (N=5). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta on vanhuspalveluiden lähiesimiehillä monenlaisia odotuksia. Odotukset liittyvät asiakkaiden palveluihin, hallinnollisiin asioihin, uudistuksen tulemiseen, toimintaan, omaan työhön ja henkilökuntaan. Vanhuspalveluiden lähiesimiehet näkevät sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksesta haasteita koskien asiakkaita, palveluiden tuottamista, henkilökuntaa ja uudistuksen toteutumista. Vanhuspalveluiden lähiesimiesten odotukset ja haasteet kietoutuvat tarpeita vastaavien palveluiden tuottamiseen asiakkaille. Asiakkaiden yksilöllisen palvelun takaaminen tuli esiin tuloksissa. Uudistuksen odotetaan vaikuttavan enemmän toimintaorganisaatioon kuin itse hoitotyöhön. Työhön tulee kohdistumaan uusia odotuksia ja haasteita sekä vanhuspalveluiden lähiesimiehille että muulle henkilökunnalle.
Tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa vanhuspalveluiden lähiesimiesten käsityksistä sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksesta. Uudistuksesta tarvitaan enemmän kohdennettua tiedotusta, koska sosiaali- ja terveydenhuoltouudistukseen liittyy vielä paljon avoimia kysymyksiä. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksesta tiedottamista ja kouluttamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin avoimen haastattelun avulla kolmen kunnan vanhuspalveluiden lähiesimiehiltä (N=5). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta on vanhuspalveluiden lähiesimiehillä monenlaisia odotuksia. Odotukset liittyvät asiakkaiden palveluihin, hallinnollisiin asioihin, uudistuksen tulemiseen, toimintaan, omaan työhön ja henkilökuntaan. Vanhuspalveluiden lähiesimiehet näkevät sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksesta haasteita koskien asiakkaita, palveluiden tuottamista, henkilökuntaa ja uudistuksen toteutumista. Vanhuspalveluiden lähiesimiesten odotukset ja haasteet kietoutuvat tarpeita vastaavien palveluiden tuottamiseen asiakkaille. Asiakkaiden yksilöllisen palvelun takaaminen tuli esiin tuloksissa. Uudistuksen odotetaan vaikuttavan enemmän toimintaorganisaatioon kuin itse hoitotyöhön. Työhön tulee kohdistumaan uusia odotuksia ja haasteita sekä vanhuspalveluiden lähiesimiehille että muulle henkilökunnalle.
Tutkimus tuotti ajankohtaista tietoa vanhuspalveluiden lähiesimiesten käsityksistä sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksesta. Uudistuksesta tarvitaan enemmän kohdennettua tiedotusta, koska sosiaali- ja terveydenhuoltouudistukseen liittyy vielä paljon avoimia kysymyksiä. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksesta tiedottamista ja kouluttamista.