Sähköiset kielentämistehtävät ja opiskelijoiden matematiikkakuva
Nieminen, Silja (2017)
Nieminen, Silja
2017
Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Mathematics and Statistics
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712293023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712293023
Tiivistelmä
Matematiikan ylioppilaskokeet kirjoitetaan keväästä 2019 lähtien sähköisesti. Tässä Pro gradu -tutkimuksessa selvitetään opiskelijoiden suhtautumista sähköisiin tehtäviin ja kokeisiin, sekä asenteiden taustalla oleviin mahdollisiin tekijöihin. Lisäksi tutkitaan kielentämistehtävien sopivuutta sähköisiksi koetehtäviksi. Kohdejoukkona tutkimuksessa oli Lempäälän lukion kaksi satunnaisesti valittua MAY1 kurssin ryhmää, ryhmissä oli yhteensä 48 opiskelijaa. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2017. Tutkimusmenetelmänä käytettiin monimenetelmällistä tapaa, eli tuloksia on tulkittu sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä otetaan katsaus sähköisiin oppimisympäristöihin ja tutustutaan matematiikkakuvan ja kielentämisen käsitteisiin aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tutkimuksessa keskitytään ohjelmistoista lähinnä Texas Instrumentsin Nspire CAS -laskimen käytön sopivuuteen sähköisissä tehtävissä.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden pelko koskien sähköisiä tehtäviä laski keskimääräisesti MAY1 kurssin aikana, kun he käyttivät eri ohjelmistoja ja opettajalla oli myönteinen asenne sähköisiin ohjelmistoihin. Tutkimuksen mukaan kielentämistehtävät soveltuvat hyvin TI-Nspire CAS -laskimelle. Suurin osa opiskelijoista koki, ettei kielentämistehtävät parantaneet oppimistulostaan, mutta käyttivät mielellään luonnollista kieltä ratkaisujen perusteluissa ja hyötyivät siitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä otetaan katsaus sähköisiin oppimisympäristöihin ja tutustutaan matematiikkakuvan ja kielentämisen käsitteisiin aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tutkimuksessa keskitytään ohjelmistoista lähinnä Texas Instrumentsin Nspire CAS -laskimen käytön sopivuuteen sähköisissä tehtävissä.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden pelko koskien sähköisiä tehtäviä laski keskimääräisesti MAY1 kurssin aikana, kun he käyttivät eri ohjelmistoja ja opettajalla oli myönteinen asenne sähköisiin ohjelmistoihin. Tutkimuksen mukaan kielentämistehtävät soveltuvat hyvin TI-Nspire CAS -laskimelle. Suurin osa opiskelijoista koki, ettei kielentämistehtävät parantaneet oppimistulostaan, mutta käyttivät mielellään luonnollista kieltä ratkaisujen perusteluissa ja hyötyivät siitä.