Das Bremen-Image finnischer Reisender : Eine Survey-Studie über Bremen als Reiseziel
Bodmann, Jenny (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Bodmann, Jenny
2017
Saksan kielen, kulttuurin ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in German Language, Culture and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712203010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712203010
Tiivistelmä
Imagotutkimukset ovat nykyään suosittu aihe matkailututkimuksessa, sillä matkakohteen imagon on todettu vaikuttavan olennaisesti matkailijoiden päätöksentekoprosessiin matkakohdetta valittaessa. Imagotutkimuksien avulla saadaan tärkeää tietoa matkakohteen nykytilasta, vahvuuksista ja kehittämiskohteista sekä markkinointitoimenpiteiden tehokkuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen Bremenin matkailullinen imago on Suomessa. Saksa on suomalaisten neljänneksi suosituin matkakohde, ja Bremenin matkailun kannalta suomalaiset matkailijat ovat yksi tärkeimpiä kansainvälisiä kohderyhmiä. Tähän on vaikuttanut suuresti edullinen ja nopea lentoyhteys Tampereen ja Bremenin välillä.
Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia mielikuvia suomalaiset matkailijat liittävät Bremeniin, eroavatko alueella vierailleiden ja ei-vierailleiden käsitykset olennaisesti toisistaan sekä kuinka hyvin suomalaisten matkailijoiden mielikuvat vastaavat Bremenin matkailuorganisaation edistämää Bremen-imagoa. Aineiston keruuta varten laadittiin kyselylomake, jonka avulla selvitettiin vastaajien yleistä mielikuvaa Bremenistä, spontaaneja assosiaatioita, suhtautumista Bremenin vetovoimatekijöihin liittyviä väittämiä kohtaan sekä eri nähtävyyksien ja tapahtumien tunnettuutta. Lisäksi vastaajia pyydettiin kertomaan, millaiset tietolähteet ovat vaikuttaneet heidän mielikuviinsa Bremenistä.
Kyselyt suoritettiin Helsingin matkamessuilla 2015 sekä Tampere-Pirkkalan lentokentällä. Kohdejoukoksi rajattiin pääkaupunkiseudulla sekä Etelä- ja Länsi-Suomessa asuvat suomalaiset matkailijat. Aineisto koostui yhteensä 222:sta lomakkeesta, jotka analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman sekä Excelin avulla. Tutkimustuloksia verrattiin Bremenin matkailustrategiassa esiin tuotuihin vetovoimatekijöihin, aikaisempiin Bremenistä tehtyihin imagotutkimuksiin sekä Suomessa julkaistujen Bremenistä kertovien artikkelien sisältöön.
Tutkimuksen perusteella Bremenissä vierailleilla sekä tulevilla vierailijoilla on myönteinen mielikuva alueesta, ja heidän mielikuvansa vastaavat hyvin Bremenin tavoittelemaa imagoa. Ei-vierailleiden keskuudessa mielikuva on neutraali, sillä Bremen on heille matkakohteena melko tuntematon. Vastaajat pitävät Bremeniä historiallisena, kulttuurihenkisenä, kauniina ja turvallisena matkakohteena, jolla on mielenkiintoinen historia sekä hyvät liikenneyhteydet, majoitus- ja ravintolapalvelut. Tunnetuimmat nähtävyydet ovat joulumarkkinat sekä vanhan kaupungin torilla sijaitseva raatihuone ja Roland-patsas. Suurin osa vierailijoista matkustaa Bremeniin lyhyelle lomalle tai pysähtyy Bremenissä pikaisesti jatkaakseen matkaa muualle.
Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia mielikuvia suomalaiset matkailijat liittävät Bremeniin, eroavatko alueella vierailleiden ja ei-vierailleiden käsitykset olennaisesti toisistaan sekä kuinka hyvin suomalaisten matkailijoiden mielikuvat vastaavat Bremenin matkailuorganisaation edistämää Bremen-imagoa. Aineiston keruuta varten laadittiin kyselylomake, jonka avulla selvitettiin vastaajien yleistä mielikuvaa Bremenistä, spontaaneja assosiaatioita, suhtautumista Bremenin vetovoimatekijöihin liittyviä väittämiä kohtaan sekä eri nähtävyyksien ja tapahtumien tunnettuutta. Lisäksi vastaajia pyydettiin kertomaan, millaiset tietolähteet ovat vaikuttaneet heidän mielikuviinsa Bremenistä.
Kyselyt suoritettiin Helsingin matkamessuilla 2015 sekä Tampere-Pirkkalan lentokentällä. Kohdejoukoksi rajattiin pääkaupunkiseudulla sekä Etelä- ja Länsi-Suomessa asuvat suomalaiset matkailijat. Aineisto koostui yhteensä 222:sta lomakkeesta, jotka analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman sekä Excelin avulla. Tutkimustuloksia verrattiin Bremenin matkailustrategiassa esiin tuotuihin vetovoimatekijöihin, aikaisempiin Bremenistä tehtyihin imagotutkimuksiin sekä Suomessa julkaistujen Bremenistä kertovien artikkelien sisältöön.
Tutkimuksen perusteella Bremenissä vierailleilla sekä tulevilla vierailijoilla on myönteinen mielikuva alueesta, ja heidän mielikuvansa vastaavat hyvin Bremenin tavoittelemaa imagoa. Ei-vierailleiden keskuudessa mielikuva on neutraali, sillä Bremen on heille matkakohteena melko tuntematon. Vastaajat pitävät Bremeniä historiallisena, kulttuurihenkisenä, kauniina ja turvallisena matkakohteena, jolla on mielenkiintoinen historia sekä hyvät liikenneyhteydet, majoitus- ja ravintolapalvelut. Tunnetuimmat nähtävyydet ovat joulumarkkinat sekä vanhan kaupungin torilla sijaitseva raatihuone ja Roland-patsas. Suurin osa vierailijoista matkustaa Bremeniin lyhyelle lomalle tai pysähtyy Bremenissä pikaisesti jatkaakseen matkaa muualle.