Kirjaston ja perusopetuksen yhteistyösuunnitelman uudistaminen Seinäjoen kaupungin alueella
Kytöniemi, Outi (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kytöniemi, Outi
2017
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712182943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712182943
Tiivistelmä
Perusopetus on yksi keskeisimmistä kirjaston yhteistyökumppaneista. Monilla kirjastoilla on vakiintuneet yhteistyökäytännöt oppilaitosten kanssa, niin myös Seinäjoella. Yhteistyön tarkoituksena on mm. kasvattaa lukuintoa, tutustuttaa lapset ja nuoret eri kirjallisuuden lajeihin, antaa kulttuurisia elämyksiä sekä tarjota mahdollisuuksia monenlaiseen oppimiseen.
Tutuimpia yhteistyömuotoja ovat esimerkiksi kirjavinkkaus, satutunnit ja kirjastonkäytön sekä tiedonhaun opastukset. Nämäkin menetelmät ovat muokkautuneet vuosien saatossa. Vinkkauksia voidaan elävöittää ottamalla mukaan musiikkia tai tekemällä kirjoista trailereita elokuvien tapaan, satutunneilla voidaan hyödyntää mediakasvatuksellisia elementtejä ja tiedonhaun opastukset ovat laajentuneet kirjastojen omista tietokannoista internetin hakukoneisiin. Muita yhteistyömenetelmiä ovat mm. mediakasvatus ja sanataide. Vielä muutama vuosi sitten nämä menetelmät olivat useimmiten jonkun muun tahon kuin kirjaston ohjaamia, mutta kirjastoammattilaisten koulutustaustojen monipuolistuminen on mahdollistanut näiden, kuin monien muidenkin yhteistyömuotojen, käyttöönoton osaksi kirjastojen arkea.
Tämä tutkimus syntyi osana kirjaston ja perusopetuksen yhteistyösuunnitelman uudistusta Seinäjoella. Edellinen yhteistyösuunnitelma oli laadittu vuonna 2011 ja se oli jo osittain vanhentunut. Yhteistyösuunnitelman uudistuksen kantavana ajatuksena oli kirjaston opastusten sisältöjen muokkaaminen yhtenäisiksi uuden opetussuunnitelman tavoitteiden kanssa sekä niiden integroiminen osaksi perusopetusta. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi ei kuitenkaan riitä pelkkä yhteistyösuunnitelman kirjoittaminen, vaan sen eteen on tehtävä töitä pitkäjänteisesti.
Tutuimpia yhteistyömuotoja ovat esimerkiksi kirjavinkkaus, satutunnit ja kirjastonkäytön sekä tiedonhaun opastukset. Nämäkin menetelmät ovat muokkautuneet vuosien saatossa. Vinkkauksia voidaan elävöittää ottamalla mukaan musiikkia tai tekemällä kirjoista trailereita elokuvien tapaan, satutunneilla voidaan hyödyntää mediakasvatuksellisia elementtejä ja tiedonhaun opastukset ovat laajentuneet kirjastojen omista tietokannoista internetin hakukoneisiin. Muita yhteistyömenetelmiä ovat mm. mediakasvatus ja sanataide. Vielä muutama vuosi sitten nämä menetelmät olivat useimmiten jonkun muun tahon kuin kirjaston ohjaamia, mutta kirjastoammattilaisten koulutustaustojen monipuolistuminen on mahdollistanut näiden, kuin monien muidenkin yhteistyömuotojen, käyttöönoton osaksi kirjastojen arkea.
Tämä tutkimus syntyi osana kirjaston ja perusopetuksen yhteistyösuunnitelman uudistusta Seinäjoella. Edellinen yhteistyösuunnitelma oli laadittu vuonna 2011 ja se oli jo osittain vanhentunut. Yhteistyösuunnitelman uudistuksen kantavana ajatuksena oli kirjaston opastusten sisältöjen muokkaaminen yhtenäisiksi uuden opetussuunnitelman tavoitteiden kanssa sekä niiden integroiminen osaksi perusopetusta. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi ei kuitenkaan riitä pelkkä yhteistyösuunnitelman kirjoittaminen, vaan sen eteen on tehtävä töitä pitkäjänteisesti.