Hoitotyön opiskelijoiden näkemykset hallinnan tunteen muodostumisesta opiskelussa
Hautakangas, Sari (2017)
Hautakangas, Sari
2017
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712082884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712082884
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opiskelijoiden näkemyksiä hallinnan tunteen muodostumisesta opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla voidaan edistää opiskeluhyvinvointia. Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä erään suomalaisen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoilta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 36 opiskelijaa. Tutkimuksessa käytettiin kahta eri kehyskertomusta, joiden pohjalta kirjoitetuissa kuvitteellisissa kertomuksissa kuvattiin mistä muodostuu opiskelijoiden kokemus siitä, että he hallitsevat opiskeluaan ja toisaalta mistä muodostuu opiskelijoiden kokemus siitä, että he eivät hallitse opiskeluaan. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Molempien kehyskertomusten pohjalta kirjoitetuissa tarinoissa esiintyneet tekijät jakautuivat kolmeen pääteemaan: omiin voimavaroihin, opiskelutaitoihin sekä opetustoimintaan. Kun opiskelijoilla oli tunne opintojen hallinnasta, omiin voimavaroihin sisältyivät myönteinen asenne, opiskeluinto, sosiaaliset suhteet, tasapainoinen arki ja hyvinvoinnista huolehtiminen. Opintojen hallitsemattomuuden tunteessa taas keskeisenä oli opiskelu-uupumus, heikentynyt fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi sekä elämänhallintaongelmat. Opiskelutaidot liittyivät ajankäytönhallintaan ja opiskelutekniikkaan. Opetustoiminta muodostui oppilaitoksen luomista olosuhteista ja opettajan toiminnasta.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että opiskelijat kokevat hallinnan tunteen olevan pääosin heistä itsestään kiinni, ja opiskelijoiden elämäntilanne vaikuttaa hallinnan tunteeseen. Opiskelijat asettavat koulutusorganisaatiolle odotuksia lähinnä opintoihin liittyvän työmäärän suhteen. Opiskelijat kokivat hallitsevansa opintojaan, kun tehtäviä ei ollut liikaa. Tulosten perusteella opiskelijat eivät halua oppimisen vaativan kovin paljoa työtä, vaan pysyttelevät mieluummin omalla mukavuusalueellaan, jossa kokevat hallitsevansa opiskeluaan. Opiskelijoiden hallinnan tunteen muodostumista voi opetuksessa tukea kiinnittämällä huomiota opintojen ohjaukseen, opiskelijoiden tukemiseen erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa sekä tukemalla opiskeluryhmiin kuulumista. Opintojen valinnaisuus, joustavuus suoritustavoissa ja yksilölliset opintopolut lisäävät opiskelijoiden hallinnan tunnetta. Koulutuksen organisoinnissa tulisi kiinnittää huomiota siihen, miten voidaan helpottaa opiskelun, työn ja perhe-elämän yhdistämistä.
Molempien kehyskertomusten pohjalta kirjoitetuissa tarinoissa esiintyneet tekijät jakautuivat kolmeen pääteemaan: omiin voimavaroihin, opiskelutaitoihin sekä opetustoimintaan. Kun opiskelijoilla oli tunne opintojen hallinnasta, omiin voimavaroihin sisältyivät myönteinen asenne, opiskeluinto, sosiaaliset suhteet, tasapainoinen arki ja hyvinvoinnista huolehtiminen. Opintojen hallitsemattomuuden tunteessa taas keskeisenä oli opiskelu-uupumus, heikentynyt fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi sekä elämänhallintaongelmat. Opiskelutaidot liittyivät ajankäytönhallintaan ja opiskelutekniikkaan. Opetustoiminta muodostui oppilaitoksen luomista olosuhteista ja opettajan toiminnasta.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että opiskelijat kokevat hallinnan tunteen olevan pääosin heistä itsestään kiinni, ja opiskelijoiden elämäntilanne vaikuttaa hallinnan tunteeseen. Opiskelijat asettavat koulutusorganisaatiolle odotuksia lähinnä opintoihin liittyvän työmäärän suhteen. Opiskelijat kokivat hallitsevansa opintojaan, kun tehtäviä ei ollut liikaa. Tulosten perusteella opiskelijat eivät halua oppimisen vaativan kovin paljoa työtä, vaan pysyttelevät mieluummin omalla mukavuusalueellaan, jossa kokevat hallitsevansa opiskeluaan. Opiskelijoiden hallinnan tunteen muodostumista voi opetuksessa tukea kiinnittämällä huomiota opintojen ohjaukseen, opiskelijoiden tukemiseen erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa sekä tukemalla opiskeluryhmiin kuulumista. Opintojen valinnaisuus, joustavuus suoritustavoissa ja yksilölliset opintopolut lisäävät opiskelijoiden hallinnan tunnetta. Koulutuksen organisoinnissa tulisi kiinnittää huomiota siihen, miten voidaan helpottaa opiskelun, työn ja perhe-elämän yhdistämistä.