”Tähän rivitaloon tulee melkein kaikille Aku Ankka” : Aku Ankka -lehden fanius 1960- ja 1970-lukujen Suomessa
Turvala, Essi (2017)
Turvala, Essi
2017
Historian tutkinto-ohjelma - Degree Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712072881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712072881
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee Aku Ankka -sarjakuvalehden faniutta Suomessa 1960- ja 1970-luvuilla. Tutkin lehteen kohdistunutta faniutta tarkastelemalla sen lukijakirjeitä vuosilta 1967-1977. Lukijakirjeitä kirjoittivat niin lapset kuin aikuisetkin. Kirjeitä tarkastellessani keskiöön nousivat lukijat sekä heidän suhtautumisensa Aku Ankka-lehteen. Käytin fanitutkimuksen teoriaperinnettä apuna jäsentämään Aku Ankka -faniutta. Valitsin käsittelyyn neljä fanitutkimuksessa faniuden määrittelyyn käytettyä käsitettä: yhteisöllisyyden, toiminnallisuuden, fani-identiteetin sekä affektiivisuuden. Käytin metodinani sisällönanalyysiä. Luokittelin aineiston aineistolähtöisesti ja tein analyysin tutkimalla luomiani koodeja ja niiden sisältöä.
Aku Ankan fanius ei ollut 1960- ja 1970-luvuilla vakiintunut, laajamittainen ilmiö, mutta aineistoni perusteella sellaisen olemassaolosta löytyy viitteitä. Fani-sanaa oli pääasiassa totuttu käyttämään toisenlaisissa konteksteissa; esimerkiksi kuvaamaan nuoria, riehakkaasti käyttäytyneitä pop-musiikin tyttöfaneja. Aku Ankan lukijat harvoin nimittivät itseään faneiksi, mutta kirjeet paljastavat etenkin lapsilla olleen paikoin varsin fanimainen suhtautuminen lehteen. Lasten kirjeistä välittyy yhteisöllisyyttä, jonka keskipisteessä on Aku Ankka-lehti. Lehteä saatettiin lukea ja lukijakirjeitä kirjoittaa yhdessä kaverien kanssa. Aku Ankan suurien levikkimäärien perusteella lehti lienee ollut 1960- ja 1970-luvuilla lasten keskuudessa suoranainen muoti-ilmiö, josta keskusteltiin. Lasten kirjeistä välittyvä yhteisöllisyys laajenee myös perhesuhteisiin. Kirjeissä kerrotaan sisarusten ja muiden perheenjäsenten välisistä suhteista, joissa Aku Ankalla oli joskus tärkeäkin rooli. Toiminnallisuuden muotoja Aku Ankka -faniudessa 1960- ja 1970-luvuilla olivat lehtien uudelleenlukeminen ja keräily. Keräilyä harrastivat lukijakirjeiden perusteella niin lapset kuin aikuisetkin. Aikuiset saattoivat haluta tutustuttaa lapsensa oman lapsuutensa Aku Ankkaan. Lukijat sidottivat vanhoja vuosikertoja lehtien uudelleenlukemista varten.
Affektiivisuus kuvaa faniuden tunneulottuvuutta – kuinka paljon faniuden kohde faneille merkitsee ja kuinka paljon energiaa he siihen panostavat. Lapsille lehti hahmoineen oli merkityksellinen, ja he ilmaisivat tämän esimerkiksi taiteen keinoin liittämällä kirjeisiin kertomuksia ja piirustuksia lehden hahmoista. Teokset ovat verrattavissa moderniin fanifiktioon sekä -taiteeseen. Lapset myös kirjoittivat hahmoille suoraan fanikirjeen tapaisia kirjeitä, mikä kertoo sekä affektiivisesta suhtautumisesta että toisaalta lasten faniuden leikinomaisuudesta. Aikuistenkin kirjeistä löytyy affektiivisia piirteitä, tosin vähemmän kuin lasten kirjeistä. Aikuiset reagoivat erityisesti lehden tason laskuna kokemaansa ilmiöön voimakkaasti 1960-luvulta lähtien, ja yrittivät vaikuttaa toimitukseen eri tavoin asian korjaamiseksi. Reaktion voimakkuus ja asiaan panostaminen on tulkittavissa affektiiviseksi. Lehden entinen ”kulta-aika” näyttäytyi joillekin kirjoittajille varsin tärkeänä.
Aku Ankka -lehden ympärille oli 1960- ja 1970-luvuille saavuttaessa muodostunut fanimaisia suhtautumistapoja ja käytäntöjä. Niitä oli havaittavissa eniten lasten kirjeissä, mutta myös joidenkin aikuisten kirjeissä. Lehdellä oli jo tuolloin muutama lähes ammattimainen fani, jotka esimerkiksi kirjoittivat lehdestä artikkeleita. Osasta tuli Aku Ankan toimittajia. Varsinaista tiivistä fandomia ei lehden ympärillä vielä 1960- ja 1970-luvuilla ollut.
Aku Ankan fanius ei ollut 1960- ja 1970-luvuilla vakiintunut, laajamittainen ilmiö, mutta aineistoni perusteella sellaisen olemassaolosta löytyy viitteitä. Fani-sanaa oli pääasiassa totuttu käyttämään toisenlaisissa konteksteissa; esimerkiksi kuvaamaan nuoria, riehakkaasti käyttäytyneitä pop-musiikin tyttöfaneja. Aku Ankan lukijat harvoin nimittivät itseään faneiksi, mutta kirjeet paljastavat etenkin lapsilla olleen paikoin varsin fanimainen suhtautuminen lehteen. Lasten kirjeistä välittyy yhteisöllisyyttä, jonka keskipisteessä on Aku Ankka-lehti. Lehteä saatettiin lukea ja lukijakirjeitä kirjoittaa yhdessä kaverien kanssa. Aku Ankan suurien levikkimäärien perusteella lehti lienee ollut 1960- ja 1970-luvuilla lasten keskuudessa suoranainen muoti-ilmiö, josta keskusteltiin. Lasten kirjeistä välittyvä yhteisöllisyys laajenee myös perhesuhteisiin. Kirjeissä kerrotaan sisarusten ja muiden perheenjäsenten välisistä suhteista, joissa Aku Ankalla oli joskus tärkeäkin rooli. Toiminnallisuuden muotoja Aku Ankka -faniudessa 1960- ja 1970-luvuilla olivat lehtien uudelleenlukeminen ja keräily. Keräilyä harrastivat lukijakirjeiden perusteella niin lapset kuin aikuisetkin. Aikuiset saattoivat haluta tutustuttaa lapsensa oman lapsuutensa Aku Ankkaan. Lukijat sidottivat vanhoja vuosikertoja lehtien uudelleenlukemista varten.
Affektiivisuus kuvaa faniuden tunneulottuvuutta – kuinka paljon faniuden kohde faneille merkitsee ja kuinka paljon energiaa he siihen panostavat. Lapsille lehti hahmoineen oli merkityksellinen, ja he ilmaisivat tämän esimerkiksi taiteen keinoin liittämällä kirjeisiin kertomuksia ja piirustuksia lehden hahmoista. Teokset ovat verrattavissa moderniin fanifiktioon sekä -taiteeseen. Lapset myös kirjoittivat hahmoille suoraan fanikirjeen tapaisia kirjeitä, mikä kertoo sekä affektiivisesta suhtautumisesta että toisaalta lasten faniuden leikinomaisuudesta. Aikuistenkin kirjeistä löytyy affektiivisia piirteitä, tosin vähemmän kuin lasten kirjeistä. Aikuiset reagoivat erityisesti lehden tason laskuna kokemaansa ilmiöön voimakkaasti 1960-luvulta lähtien, ja yrittivät vaikuttaa toimitukseen eri tavoin asian korjaamiseksi. Reaktion voimakkuus ja asiaan panostaminen on tulkittavissa affektiiviseksi. Lehden entinen ”kulta-aika” näyttäytyi joillekin kirjoittajille varsin tärkeänä.
Aku Ankka -lehden ympärille oli 1960- ja 1970-luvuille saavuttaessa muodostunut fanimaisia suhtautumistapoja ja käytäntöjä. Niitä oli havaittavissa eniten lasten kirjeissä, mutta myös joidenkin aikuisten kirjeissä. Lehdellä oli jo tuolloin muutama lähes ammattimainen fani, jotka esimerkiksi kirjoittivat lehdestä artikkeleita. Osasta tuli Aku Ankan toimittajia. Varsinaista tiivistä fandomia ei lehden ympärillä vielä 1960- ja 1970-luvuilla ollut.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Joku mäkitupalaiskäpy ja hänen koinsyömä kotikarhunsa eivät kyllä estä Roope Ankkaa pääsemästä kultakätkölleen! Aku Ankka -sarjakuvalehden kielen luettavuus ja ymmärrettävyys lapsilukijan näkökulmasta
PESONEN, HANNA-KAISA (2007)
Pro gradu -tutkielmaSarjakuvalehti Aku Ankkaa lukee noin joka neljäs suomalainen. Suurin osa lukijoista on lapsia. Lehden pääasiallinen kohderyhmä ovat 7 – 12-vuotiaat lapset. Aku Ankan kieltä on usein kehuttu hyväksi ja monipuoliseksi. Koska ... -
"Onko tuo ankka jonka näen edessäni?" : Terry Pratchettin Wyrd Sisters -teoksen parodisten Shakespeare-viittausten suomentaminen teoksessa Noitasiskokset
Hallfast, Emily (2019)
Pro gradu -tutkielmaTässä pro gradu -tutkielmassa tutkin parodisten Shakespeare-viittausten suomentamisessa käytettyjä käännösstrategioita. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään, ovatko Shakespeare-viittaukset edelleen tunnistettavia suomennoksessa ... -
Die Interjektionen in ´Aku Ankka´ und ´Micky Maus´
KETOLA, ANNI (1994)
Pro gradu -tutkielma