Huonojen äitien hankalia lapsia? : kategoria-analyysi ilmoitusvelvollisten kirjoittamista lapsista kirjallisissa lastensuojeluilmoituksissa
Somero-Torniainen, Terttu (2017)
Somero-Torniainen, Terttu
2017
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712072879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712072879
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelulaissa tarkoitettujen ilmoitusvelvollisten kirjoittamia lastensuojeluilmoituksia. Lastensuojeluilmoituksista tutkitaan sitä, millaisia kuvauksia ja tulkintoja kirjoitetaan lapsesta sekä lapsesta ja äidistä. Tutkimusaineisto on koottu eräästä suomalaisesta keskisuuresta kunnasta ja se koostuu ilmoitusvelvollisten kirjoittamista, 7-12 vuotiaita lapsia koskevista lastensuojeluilmoituksista vuodelta 2014. Tutkimuksen aineiston muodostavat valikoidut 31 ilmoitustekstiä, joissa on kirjoitettuna lastensuojeluilmoituksen sisältö kirjoittajan omin sanoin. Tässä tutkimuksessa tekstejä lähestytään sosiaalisen konstruktion viitekehyksestä, jolloin tekstit nähdään tekoina, joilla on seurauksia sekä todellisuutta ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa rakentavina kulttuurituotteina. Lähestymistavan avulla tutkimus tavoittelee tietoa kulttuurisista käsityksistä ja jäsennyksistä lastensuojelullista huolta herättävistä lapsista. Tutkimus on toteutettu kategoria-analyysin keinoin, Harvey Sacksin alun perin kehittämää jäsenkategorisoinnin analyysiä väljästi hyödyntäen.
Aineiston analyysissa kiinnostus on lapsi- ja äiti-kategorioihin liitetyissä kuvauksissa, toiminnoissa ja velvollisuuksissa. Sekä lapset että äidit tulevat kuvatuiksi enimmäkseen toimintojensa ja velvollisuuksiensa kautta sekä erityisesti poikkeamina kategoriasidonnaisista toiminnoista. Analyysin perusteella lastensuojeluilmoitustekstit jaotellaan teksteiksi, joissa lapsi kirjoitetaan suhteessa äitiinsä sekä teksteihin, joissa lapsi kirjoitetaan yksilönä. Suurin osa teksteistä ovat kuvauksia kategoriaparista lapsi-äiti. Yksityiskohtaisemmassa analyysissä nimetään kategoriapareiksi hankala lapsi-huono äiti, kunnollinen lapsi-huono äiti sekä hankala lapsi-hyvä äiti. Näissä teksteissä kuvaukset lapsesta ja äidistä ovat kietoutuneet tiiviisti yhteen, eikä niitä aina voi erottaa toisistaan. Lisäksi kategoriaparin kategorioiden kuvauksilla viitataan usein toiseen kategoriaan, jolloin vihjeiden ja suorien viittausten avulla vahvistetaan tai heikennetään lapsi- tai äiti-kategorian ongelmallisuutta.
Alle puolet teksteistä ovat kuvauksia, joissa toimijuus ja lastensuojelullinen huoli kirjoitetaan vain lapseen. Näistä tulkinnat lapsesta nimetään sääntöjä rikkovaksi lapseksi, väkivaltaiseksi lapseksi ja psyykkisesti oireilevaksi lapseksi. Lapselle keskeiseksi velvollisuudeksi kirjoitetaan aikuisten totteleminen, aikuisten pyyntöjen ja käskyjen noudattaminen. Ilmoitusteksteissä lapsi kirjoitetaan joko hankalaksi tai kunnolliseksi tästä näkökulmasta katsoen. Ongelma ja huoli liittyvät aina lapsen poikkeamiseen tästä kategoriasidonnaisen toiminnan odotuksesta.
Lastensuojeluilmoitusteksteissä vahvistetaan sekä lastensuojelullista huolta että lapsen tai äidin ongelmallisuutta ajallisten ja määrällisten ilmausten avulla. Nämä ovat retoristen keinojen lisäksi kirjoittajan tapa yrittää vakuuttaa lukija: ilmoitusvelvollinen pyrkii kirjoituksellaan siihen, että lastensuojelu alkaa toimia lapsen asiassa.
Aineiston analyysissa kiinnostus on lapsi- ja äiti-kategorioihin liitetyissä kuvauksissa, toiminnoissa ja velvollisuuksissa. Sekä lapset että äidit tulevat kuvatuiksi enimmäkseen toimintojensa ja velvollisuuksiensa kautta sekä erityisesti poikkeamina kategoriasidonnaisista toiminnoista. Analyysin perusteella lastensuojeluilmoitustekstit jaotellaan teksteiksi, joissa lapsi kirjoitetaan suhteessa äitiinsä sekä teksteihin, joissa lapsi kirjoitetaan yksilönä. Suurin osa teksteistä ovat kuvauksia kategoriaparista lapsi-äiti. Yksityiskohtaisemmassa analyysissä nimetään kategoriapareiksi hankala lapsi-huono äiti, kunnollinen lapsi-huono äiti sekä hankala lapsi-hyvä äiti. Näissä teksteissä kuvaukset lapsesta ja äidistä ovat kietoutuneet tiiviisti yhteen, eikä niitä aina voi erottaa toisistaan. Lisäksi kategoriaparin kategorioiden kuvauksilla viitataan usein toiseen kategoriaan, jolloin vihjeiden ja suorien viittausten avulla vahvistetaan tai heikennetään lapsi- tai äiti-kategorian ongelmallisuutta.
Alle puolet teksteistä ovat kuvauksia, joissa toimijuus ja lastensuojelullinen huoli kirjoitetaan vain lapseen. Näistä tulkinnat lapsesta nimetään sääntöjä rikkovaksi lapseksi, väkivaltaiseksi lapseksi ja psyykkisesti oireilevaksi lapseksi. Lapselle keskeiseksi velvollisuudeksi kirjoitetaan aikuisten totteleminen, aikuisten pyyntöjen ja käskyjen noudattaminen. Ilmoitusteksteissä lapsi kirjoitetaan joko hankalaksi tai kunnolliseksi tästä näkökulmasta katsoen. Ongelma ja huoli liittyvät aina lapsen poikkeamiseen tästä kategoriasidonnaisen toiminnan odotuksesta.
Lastensuojeluilmoitusteksteissä vahvistetaan sekä lastensuojelullista huolta että lapsen tai äidin ongelmallisuutta ajallisten ja määrällisten ilmausten avulla. Nämä ovat retoristen keinojen lisäksi kirjoittajan tapa yrittää vakuuttaa lukija: ilmoitusvelvollinen pyrkii kirjoituksellaan siihen, että lastensuojelu alkaa toimia lapsen asiassa.