Ylemmän ammattikorkeakoulutuksen merkitys sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ammatillisen identiteetin ja asiantuntijuuden kehitykselle
Stylman, Veera (2017)
Stylman, Veera
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712052871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712052871
Tiivistelmä
Tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavien sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden muodostamaa kuvaa omasta ammatillisesta profiilistaan sekä tuomaan esiin heidän käsityksiään omasta ammatillisesta kasvustaan ja asiantuntijuuden kehittymisestään koulutuksen aikana.
Tutkimuskysymykset olivat:
1) Millaiset ammatilliset tekijät ovat edesauttaneet opiskelijoiden hakeutumista opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa?
2) Miten ylempi ammattikorkeakoulutus on tukenut opiskelijoiden ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehitystä?
3) Millaisena opiskelijat kokevat ammatillisen identiteettinsä?
4.a) Millaisena opiskelijat ja opettajat näkevät sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden?
4.b) Miten ylempää ammattikorkeakoulutusta tulisi kehittää tulevaisuudessa opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta?
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin vuoden 2016 touko- ja kesäkuun aikana. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina käyttämällä strukturoitua, osittain teoriaan pohjautuvaa haastattelurunkoa. Haastateltavina oli viisi sosiaali- ja terveysalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavaa opiskelijaa sekä kaksi heidän opettajaansa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Johtopäätöksissä pohdittiin tulosten merkitystä yleisemmin ympäröivässä yhteiskunnassa ja kokemusmaailmassa.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat olivat hakeutuneet opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa etenkin esimiehenä toimimisen mahdollistamiseksi sekä uralla edetäkseen. Ylempi ammattikorkeatutkinto oli kehittänyt sekä opiskelijoiden teoreettista että käytännöllistä osaamista sekä lisännyt tutkimusmenetelmiin ja työelämän käytäntöihin liittyvää tietoa. Opiskelijat ja opettajat näkivät ylemmän ammattikorkeakoulutuksen tulevaisuuden valoisana ja sillä olevan oma paikkansa koulutussektorilla ja yhteiskunnassa yliopistokoulutuksen rinnalla. Sosiaali- ja terveysalan tulevaisuus taas herätti jonkin verran huolta koskien sekä alan työntekijöitä että asiakkaita.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulutus oli tukenut opiskelijoiden ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehittymistä. Tällä voidaan nähdä olevan lukuisia positiivisia vaikutuksia yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden kehittämismyönteisyyden ja kehittämisosaamisen voidaan nähdä vastaavan alati muutoksessa olevan yhteiskuntamme asettamiin haasteisiin tulevaisuudessa.
Tutkimuskysymykset olivat:
1) Millaiset ammatilliset tekijät ovat edesauttaneet opiskelijoiden hakeutumista opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa?
2) Miten ylempi ammattikorkeakoulutus on tukenut opiskelijoiden ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehitystä?
3) Millaisena opiskelijat kokevat ammatillisen identiteettinsä?
4.a) Millaisena opiskelijat ja opettajat näkevät sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden?
4.b) Miten ylempää ammattikorkeakoulutusta tulisi kehittää tulevaisuudessa opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta?
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin vuoden 2016 touko- ja kesäkuun aikana. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina käyttämällä strukturoitua, osittain teoriaan pohjautuvaa haastattelurunkoa. Haastateltavina oli viisi sosiaali- ja terveysalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavaa opiskelijaa sekä kaksi heidän opettajaansa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Johtopäätöksissä pohdittiin tulosten merkitystä yleisemmin ympäröivässä yhteiskunnassa ja kokemusmaailmassa.
Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat olivat hakeutuneet opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa etenkin esimiehenä toimimisen mahdollistamiseksi sekä uralla edetäkseen. Ylempi ammattikorkeatutkinto oli kehittänyt sekä opiskelijoiden teoreettista että käytännöllistä osaamista sekä lisännyt tutkimusmenetelmiin ja työelämän käytäntöihin liittyvää tietoa. Opiskelijat ja opettajat näkivät ylemmän ammattikorkeakoulutuksen tulevaisuuden valoisana ja sillä olevan oma paikkansa koulutussektorilla ja yhteiskunnassa yliopistokoulutuksen rinnalla. Sosiaali- ja terveysalan tulevaisuus taas herätti jonkin verran huolta koskien sekä alan työntekijöitä että asiakkaita.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulutus oli tukenut opiskelijoiden ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehittymistä. Tällä voidaan nähdä olevan lukuisia positiivisia vaikutuksia yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden kehittämismyönteisyyden ja kehittämisosaamisen voidaan nähdä vastaavan alati muutoksessa olevan yhteiskuntamme asettamiin haasteisiin tulevaisuudessa.