Ammatillinen opettaja kanssaoppijana
Fromholtz, Mari (2017)
Fromholtz, Mari
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711292827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711292827
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisessa oppilaitoksessa työskentelevien opettajien kokemuksia vuorovaikutteisesta opettamisesta, näkemyksiä opettajuudestaan sekä siitä, mitä he oppivat vastavuoroisesti aikuisilta opiskelijoilta. Näitä kysymyksiä lähestyttiin dialogisuuden ja kanssaoppimisen käsittein.
Tutkitut opettajat työskentelevät eri alojen ammatillisina opettajina eteläsuomalaisessa toisen asteen oppilaitoksessa. Tutkimuksessa oli kaksi empiiristä tutkimuskysymystä: 1.Miten ammatilliset opettajat määrittelevät opettajuuttaan ja sen dialogisuutta? 2.Minkälaisia esimerkkejä ammatillisilla opettajilla on dialogisesta opettamisesta ja aikuisten opiskelijoiden kokemusten ja näkökulmien hyödyntämisestä opetuksessa? Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä ammatillista opettajaa pari – ja ryhmähaastattelujen avulla keväällä 2016. Menetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi.
Analyysissä opettajien määrittelemät roolit ovat kategorisoitu sillanrakentajaksi, kanssakulkijaksi ja oppijaksi. Sillanrakentaja -roolissa opettajat pitivät itseään aikuisten opiskelijoiden osaamisen sanoittajina. Aikuiset opiskelijat eivät opettajien mukaan osanneet pukea sanoiksi monenlaista osaamistaan. Sillanrakentaja -roolissa opettajat toimivat myös suunnannäyttäjinä asettaen tienviittoja opiskelijoiden itsensä valittaville opintopoluille. Kanssakulkijan roolissa opettajaa pidettiin opintojen mahdollistajana ja tukijana. Häneltä odotettiin ymmärrystä aikuisten moninaisten roolien yhteensovittamisessa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat positioivat itsensä myös oppijaksi. Opettajat arvostivat opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä sekä ottivat vastaan monenlaisia oppimisen paikkoja dialogisessa oppimisprosessissa.
Tulosten mukaan ammatillinen opettaja hyötyi aikuisten opiskelijoiden näkemyksistä ja osaamisesta. Aikuisten opiskelijoiden kokemukset ja käytännön esimerkit toivat uutta ja päivitettyä tietoa ammatillisen opettajan substanssiosaamiselle. Opettajat kuulivat opiskelijoiden välityksellä työelämän uusista työtavoista ja toivat opettajalle lisäksi näkemystä eri ammattialoilta. Tutkimuksessa kaikki opettajat pitivät vuorovaikutuksellista ja dialogista opetusta tärkeänä.
Tutkitut opettajat työskentelevät eri alojen ammatillisina opettajina eteläsuomalaisessa toisen asteen oppilaitoksessa. Tutkimuksessa oli kaksi empiiristä tutkimuskysymystä: 1.Miten ammatilliset opettajat määrittelevät opettajuuttaan ja sen dialogisuutta? 2.Minkälaisia esimerkkejä ammatillisilla opettajilla on dialogisesta opettamisesta ja aikuisten opiskelijoiden kokemusten ja näkökulmien hyödyntämisestä opetuksessa? Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä ammatillista opettajaa pari – ja ryhmähaastattelujen avulla keväällä 2016. Menetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi.
Analyysissä opettajien määrittelemät roolit ovat kategorisoitu sillanrakentajaksi, kanssakulkijaksi ja oppijaksi. Sillanrakentaja -roolissa opettajat pitivät itseään aikuisten opiskelijoiden osaamisen sanoittajina. Aikuiset opiskelijat eivät opettajien mukaan osanneet pukea sanoiksi monenlaista osaamistaan. Sillanrakentaja -roolissa opettajat toimivat myös suunnannäyttäjinä asettaen tienviittoja opiskelijoiden itsensä valittaville opintopoluille. Kanssakulkijan roolissa opettajaa pidettiin opintojen mahdollistajana ja tukijana. Häneltä odotettiin ymmärrystä aikuisten moninaisten roolien yhteensovittamisessa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat positioivat itsensä myös oppijaksi. Opettajat arvostivat opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä sekä ottivat vastaan monenlaisia oppimisen paikkoja dialogisessa oppimisprosessissa.
Tulosten mukaan ammatillinen opettaja hyötyi aikuisten opiskelijoiden näkemyksistä ja osaamisesta. Aikuisten opiskelijoiden kokemukset ja käytännön esimerkit toivat uutta ja päivitettyä tietoa ammatillisen opettajan substanssiosaamiselle. Opettajat kuulivat opiskelijoiden välityksellä työelämän uusista työtavoista ja toivat opettajalle lisäksi näkemystä eri ammattialoilta. Tutkimuksessa kaikki opettajat pitivät vuorovaikutuksellista ja dialogista opetusta tärkeänä.