Moraalikasvatus elämänkatsomustiedossa : oppimateriaalin kehittäminen 3.–4. luokan opetukseen
Mattsson, Ella; Nissinen, Heli (2017)
Mattsson, Ella
Nissinen, Heli
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711272807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711272807
Tiivistelmä
Tutkielma oli kehittämistutkimus, jonka tarkoituksena oli kehittää tapaa, jolla opettajat käsittelevät moraalin ja etiikan kysymyksiä elämänkatsomustiedon opetuksessa 3.–4. luokan oppilaiden kanssa. Tavoitteena oli selvittää, miten opettajat toteuttavat moraalikasvatusta ja miten kandidaatin tutkielmassa luotu oppimateriaali tukee sen toteutumista. Lisäksi selvitettiin, miten oppimateriaalia tulisi kehittää eteenpäin.
Tutkielman teoriakatsaus koostui elämänkatsomustiedon oppiaineen sekä moraalin kehityksen ja sen tukemisen aiheista. Elämänkatsomustiedon oppiaineesta käsiteltiin oppiaineen historiaa, opetussuunnitelmaa ja didaktiikkaa. Moraalin kehitys ja sen tukeminen sisälsi moraalin kehityksen, moraalikasvatuksen sekä ystävyys-teeman käsittelyn.
Tutkimukseen osallistui kolme elämänkatsomustietoa opettavaa opettajaa ja heidän 3.–4. luokan elämänkatsomustiedon opetusryhmänsä. Keväällä 2017 ryhmillä oli opetusjakso, jonka aikana he tekivät opettajien johdolla oppimateriaalin. Opetusjakson päätteeksi oppilaat vastasivat kyselylomakkeisiin ja opettajat haastateltiin. Lisäksi oppilaiden tekemät oppimateriaalit kerättiin tarkastelua varten. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä, laadullisen aineiston kvantifiointia sekä keskiarvojen ja tyyppiarvojen laskemista.
Keskeisiä tuloksia oli kolme. Opettajat käsittelivät moraalikasvatusta pääasiassa keskusteluja käyttäen. Keskustelut yhdistetään opetuksessa monenlaisiin tehtäviin, kuten draamatehtäviin ja tarinoihin, jotka tarjoavat hedelmällisen lähtökohdan keskustelujen käymiselle. Oppimateriaali tuki moraalikasvatusta sen ystävyys-teeman, tarinoiden ja tehtävien avulla. Ystävyys-teema liittyy olennaisesti elämänkatsomustiedon oppisisältöihin ja on kytköksissä oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. Tällöin oppimisesta tulee oppilaille merkityksellisempää. Oppimateriaalin tarinat ja monipuoliset tehtävät synnyttävät ja ylläpitävät oppilaiden motivaatiota. Oppimateriaalia tulisi kehittää jatkossa tarinoita lisäämällä, joitakin tehtävänantoja selkiyttämällä sekä lisäämällä mahdollisuuksia eriyttää opetusta. Lisäksi oppimateriaaliin halutaan tuoda enemmän keskusteluun ohjaavia tehtäviä. Oppimateriaalia tullaan kehittämään saatujen tulosten perusteella pro gradu -tutkielman valmistumisen jälkeen.
Tutkielman teoriakatsaus koostui elämänkatsomustiedon oppiaineen sekä moraalin kehityksen ja sen tukemisen aiheista. Elämänkatsomustiedon oppiaineesta käsiteltiin oppiaineen historiaa, opetussuunnitelmaa ja didaktiikkaa. Moraalin kehitys ja sen tukeminen sisälsi moraalin kehityksen, moraalikasvatuksen sekä ystävyys-teeman käsittelyn.
Tutkimukseen osallistui kolme elämänkatsomustietoa opettavaa opettajaa ja heidän 3.–4. luokan elämänkatsomustiedon opetusryhmänsä. Keväällä 2017 ryhmillä oli opetusjakso, jonka aikana he tekivät opettajien johdolla oppimateriaalin. Opetusjakson päätteeksi oppilaat vastasivat kyselylomakkeisiin ja opettajat haastateltiin. Lisäksi oppilaiden tekemät oppimateriaalit kerättiin tarkastelua varten. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä, laadullisen aineiston kvantifiointia sekä keskiarvojen ja tyyppiarvojen laskemista.
Keskeisiä tuloksia oli kolme. Opettajat käsittelivät moraalikasvatusta pääasiassa keskusteluja käyttäen. Keskustelut yhdistetään opetuksessa monenlaisiin tehtäviin, kuten draamatehtäviin ja tarinoihin, jotka tarjoavat hedelmällisen lähtökohdan keskustelujen käymiselle. Oppimateriaali tuki moraalikasvatusta sen ystävyys-teeman, tarinoiden ja tehtävien avulla. Ystävyys-teema liittyy olennaisesti elämänkatsomustiedon oppisisältöihin ja on kytköksissä oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. Tällöin oppimisesta tulee oppilaille merkityksellisempää. Oppimateriaalin tarinat ja monipuoliset tehtävät synnyttävät ja ylläpitävät oppilaiden motivaatiota. Oppimateriaalia tulisi kehittää jatkossa tarinoita lisäämällä, joitakin tehtävänantoja selkiyttämällä sekä lisäämällä mahdollisuuksia eriyttää opetusta. Lisäksi oppimateriaaliin halutaan tuoda enemmän keskusteluun ohjaavia tehtäviä. Oppimateriaalia tullaan kehittämään saatujen tulosten perusteella pro gradu -tutkielman valmistumisen jälkeen.