"Ilo kaksinkertaistuu ja huoli puolittuu" : Ylöjärven päiväkodinjohtajuuden kehittäminen
Häkkinen, Päivi; Mantere, Anu (2017)
Häkkinen, Päivi
Mantere, Anu
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711242800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711242800
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Ylöjärven kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkodinjohtajuuden kehittämisen tarpeista. Tavoitteena oli toteuttaa Ylöjärven kaupungin varhaiskasvatuksen hallinnon toimeksiantona tullut kehittämisprojekti johtajuuden kehittämiseksi organisaatiomuutoksessa.
Tämä tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka sisältää myös case-tutkimuksen piirteitä. Tutkimuskohteena olivat Ylöjärven kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkodinjohtajat ja varajohtajat. Tutkimuksessa kartoitettiin päiväkodinjohtajille ja päiväkotien varajohtajille suunnatun alkukyselyn avulla kehittämistarpeita. Saatujen vastausten perusteella suunniteltiin kehittämisryhmien kokoontumisten sisällöt alustavasti. Sisältöjä tarkennettiin jokaisen toteutuneen kehittämisryhmäntapaamisen jälkeen, ja toimintatutkimukselle ominaiseen tapaan kehittämisen suunta täsmentyi tutkimuksen edetessä.
Tutkimustulosten analysoinnissa korostui alkukyselyn merkitys. Kyselyaineistoa analysoitiin luokittelun ja aineistokohtaisen sisällön analyysin avulla. Ne toivat esiin keskeisimmät kehittämisen tarpeet ja määrittivät kehittämisen suunnan. Suurimpana haasteena esiin nousivat resursseihin liittyvät asiat, kuten ajan ja työn hallinta sekä työn järjestäminen. Myös muuttuvat ja kasvavat yksikkökoot koettiin haastavina resurssien ja henkilöstöjohtamisen näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella tärkeäksi koettiin päiväkodinjohtajan ja varajohtajan tehtävänkuvan selkiyttäminen ja yhteistyöstä sopiminen. Yhteistyössä nähtiin erityisen tärkeänä johtajuuden jakaminen. Kehittämisryhmien avulla päivitettiin päiväkodinjohtajan tehtävänkuva ja luotiin kokonaan uusi varajohtajan tehtävänkuva. Kehittämistyön eteenpäin viemisen varmistamiseksi tehtiin toimintasuunnitelma, joka pohjautui prosessin aikana saatuun tietoon ja luotuihin tehtävänkuviin. Suunnitelman tarkoituksena oli tuoda esiin tämän tutkimuksen päämäärä.
Johtajuuden jakaminen nähtiin tärkeäksi voimavaraksi kollegiaalisen tuen ja työn kuormittavuuden näkökulmista. Tämä tutkimus vahvisti tutkijoiden käsitystä päiväkodinjohtajan työn moninaisuudesta ja laaja-alaisen osaamisen vaatimuksista, joihin johtajuuden jakamisella voidaan paremmin vastata.
Tämä tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka sisältää myös case-tutkimuksen piirteitä. Tutkimuskohteena olivat Ylöjärven kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkodinjohtajat ja varajohtajat. Tutkimuksessa kartoitettiin päiväkodinjohtajille ja päiväkotien varajohtajille suunnatun alkukyselyn avulla kehittämistarpeita. Saatujen vastausten perusteella suunniteltiin kehittämisryhmien kokoontumisten sisällöt alustavasti. Sisältöjä tarkennettiin jokaisen toteutuneen kehittämisryhmäntapaamisen jälkeen, ja toimintatutkimukselle ominaiseen tapaan kehittämisen suunta täsmentyi tutkimuksen edetessä.
Tutkimustulosten analysoinnissa korostui alkukyselyn merkitys. Kyselyaineistoa analysoitiin luokittelun ja aineistokohtaisen sisällön analyysin avulla. Ne toivat esiin keskeisimmät kehittämisen tarpeet ja määrittivät kehittämisen suunnan. Suurimpana haasteena esiin nousivat resursseihin liittyvät asiat, kuten ajan ja työn hallinta sekä työn järjestäminen. Myös muuttuvat ja kasvavat yksikkökoot koettiin haastavina resurssien ja henkilöstöjohtamisen näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella tärkeäksi koettiin päiväkodinjohtajan ja varajohtajan tehtävänkuvan selkiyttäminen ja yhteistyöstä sopiminen. Yhteistyössä nähtiin erityisen tärkeänä johtajuuden jakaminen. Kehittämisryhmien avulla päivitettiin päiväkodinjohtajan tehtävänkuva ja luotiin kokonaan uusi varajohtajan tehtävänkuva. Kehittämistyön eteenpäin viemisen varmistamiseksi tehtiin toimintasuunnitelma, joka pohjautui prosessin aikana saatuun tietoon ja luotuihin tehtävänkuviin. Suunnitelman tarkoituksena oli tuoda esiin tämän tutkimuksen päämäärä.
Johtajuuden jakaminen nähtiin tärkeäksi voimavaraksi kollegiaalisen tuen ja työn kuormittavuuden näkökulmista. Tämä tutkimus vahvisti tutkijoiden käsitystä päiväkodinjohtajan työn moninaisuudesta ja laaja-alaisen osaamisen vaatimuksista, joihin johtajuuden jakamisella voidaan paremmin vastata.