Matkailujournalismin maantiede : paikan ja paikallisuuden representaatiot Helsingin Sanomien Matka-sivuilla
Maksimoff, Anna-Katariina (2017)
Maksimoff, Anna-Katariina
2017
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711212751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711212751
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma tarkastelee matkailujournalismin paikan ja paikallisuuden representaatioita Helsingin Sanomien Matka-sivuilla. Tutkielman tavoitteena on tuottaa käsitys siitä, minkälainen matkailuartikkeleiden maantieteellinen kattavuus on Matka-sivuilla ja minkälaisia paikan ja paikallisuuden representaatioita sivujen matkailujutut rakentavat ja miten representaatiot on rakennettu. Tutkimusaineisto koostuu Helsingin Sanomien vuoden 2016 lehdistä, joissa Matka-teemasivut ilmestyivät. Metodina aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkielma antaa myös käsityksen matkailujournalismin määritelmästä suhteessa sen sukulaislajityyppeihin, eli palvelujournalismiin, kuluttajajournalismiin, ulkomaanjournalismiin, lifestyle-journalismiin, ympäristöjournalismiin ja kulttuurijournalismiin. Tarkastelun perusteella voidaan sanoa, että matkailujournalismi ymmärretään joko lifestyle-journalismin osa-alueeksi tai kokonaan itsenäiseksi lajityypiksi, jollaisena tämä tutkielma sitä käsittelee. Matkailujournalismi on palvelujournalismia, jossa näkyvissä on vahvan lifestyle-painotuksen lisäksi niin kulttuuri-, ympäristö- kuin kuluttajajournalisminkin piirteitä.
Analyysi osoittaa, että Matka-sivujen maantiede on hyvin Eurooppa-keskeistä, mikä johtuu siitä, että juttuja tuotetaan eniten alueilta, jotka koetaan kulttuurisesti läheisiksi. Matkailujuttujen teema-analyysi osoittaa, että jutuissa paikkaa tarkastellaan eniten kulttuurinäkökulmasta, mutta myös hyvin paljon matkailuneuvontaan painottuen ilman, että jutut linkittyvät tiettyyn paikkaan. Analyysin perusteella Matka-sivujen jutut tuotetaan kuitenkin lähes aina niin, että aktuaalisessa paikassa vieraillaan. Aineiston tarkastelun perusteella voidaan myös todeta, että matkailujutut rakentavat etenkin otsikkotasolla tietynlaisen imagon kuvaamilleen paikoille.
Matkailujuttujen paikan ja paikallisuuden representaatiot muokkaavat sitä, millaisina paikat ja niiden kulttuurit ymmärretään, mikä vaikuttaa siihen, millaisena maailma ylipäätään nähdään. Koska edelleen on vain harvojen etuoikeus vierailla paikoissa, joita matkailujournalismi representoi, on sen oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden nimissä tuotettava totuutta vastaava ja monipuolinen käsitys maailmasta.
Tutkielma antaa myös käsityksen matkailujournalismin määritelmästä suhteessa sen sukulaislajityyppeihin, eli palvelujournalismiin, kuluttajajournalismiin, ulkomaanjournalismiin, lifestyle-journalismiin, ympäristöjournalismiin ja kulttuurijournalismiin. Tarkastelun perusteella voidaan sanoa, että matkailujournalismi ymmärretään joko lifestyle-journalismin osa-alueeksi tai kokonaan itsenäiseksi lajityypiksi, jollaisena tämä tutkielma sitä käsittelee. Matkailujournalismi on palvelujournalismia, jossa näkyvissä on vahvan lifestyle-painotuksen lisäksi niin kulttuuri-, ympäristö- kuin kuluttajajournalisminkin piirteitä.
Analyysi osoittaa, että Matka-sivujen maantiede on hyvin Eurooppa-keskeistä, mikä johtuu siitä, että juttuja tuotetaan eniten alueilta, jotka koetaan kulttuurisesti läheisiksi. Matkailujuttujen teema-analyysi osoittaa, että jutuissa paikkaa tarkastellaan eniten kulttuurinäkökulmasta, mutta myös hyvin paljon matkailuneuvontaan painottuen ilman, että jutut linkittyvät tiettyyn paikkaan. Analyysin perusteella Matka-sivujen jutut tuotetaan kuitenkin lähes aina niin, että aktuaalisessa paikassa vieraillaan. Aineiston tarkastelun perusteella voidaan myös todeta, että matkailujutut rakentavat etenkin otsikkotasolla tietynlaisen imagon kuvaamilleen paikoille.
Matkailujuttujen paikan ja paikallisuuden representaatiot muokkaavat sitä, millaisina paikat ja niiden kulttuurit ymmärretään, mikä vaikuttaa siihen, millaisena maailma ylipäätään nähdään. Koska edelleen on vain harvojen etuoikeus vierailla paikoissa, joita matkailujournalismi representoi, on sen oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden nimissä tuotettava totuutta vastaava ja monipuolinen käsitys maailmasta.