Multiculturalism in the Reading Texts and Tasks of Finnish Upper Secondary School EFL Textbooks
Järvinen, Reija (2017)
Järvinen, Reija
2017
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711152709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711152709
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee monikulttuurisuutta lukion englannin kielen oppikirjasarjojen lukuteksteissä ja -tehtävissä. Tutkielma keskittyy teksteihin, jotka kuvaavat englanninkielisten maiden ’rodullista’ ja etnistä moninaisuutta. Tutkielman tavoitteena on tarkastella, mitä vähemmistöryhmiä ja teemoja lukutekstit käsittelevät, sekä millaisia lukutehtäviä oppikirjat sisältävät. Tutkielmassa tarkastellaan myös ohjaavatko lukutehtävät englanninkielisten maiden ja kulttuurien, sekä opiskelijan oman kulttuurin ja yhteiskunnan kriittiseen tarkasteluun ja reflektointiin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjaa näkemykseen siitä, että vieraan kielen opetuksessa monikulttuurisuutta tulisi lähestyä kriittisen monikulttuurisuuden näkökulmasta, jonka keskiössä ovat kulttuurisen essentialismin välttäminen, yhteiskunnan voimasuhteiden näkyväksi tekeminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden lisääminen. Tutkielma perustuu myös tutkimuskirjallisuudessa esitettyyn ajatukseen siitä, että lukemalla ja käsittelemällä vieraskielisiä tekstejä ja kirjallisuutta monikulttuurisuuden teemoista voidaan kehittää kielten opiskelijoiden kriittistä kulttuuritietoisuutta ja ymmärrystä kulttuurisesta moninaisuudesta, sekä haastaa uskomuksia ja asenteita.
Tutkimusaineisto kerättiin viidestä lukion englannin kielen oppikirjasarjasta, jotka olivat laajasti käytössä edellisten lukion opetussuunnitelman perusteiden aikana ennen uuden opetussuunnitelman voimaantuloa vuonna 2016. Aineiston analyysissä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Lukutekstien käsittelemiä teemoja tarkasteltiin teemoittelemalla aineistoa aineistolähtöisesti. Tehtävätyyppien määrittely pohjasi osittain aiempaan tutkimukseen ja PISA-tutkimuksessa käytettyihin luokituksiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että oppikirjojen lukutekstit kuvaavat usein vain tiettyjä vähemmistöryhmiä ja -kysymyksiä tietyn englanninkielisen maan kohdalla. Kuitenkin lukutekstien representaatiot pääosin vastaavat kriittisen monikulttuurisuuden lähtökohtia, sillä tekstit käsittelevät muun muassa kulttuuriseen ja kielelliseen identiteettiin, sosiaaliseen epäoikeudenmukaisuuteen ja rasismiin, sekä rasisminvastaisiin kamppailuihin liittyviä teemoja. Oppikirjat eivät kuitenkaan tehtävillään täysin hyödynnä lukutekstien potentiaalia opetuksessa kriittisen kulttuuritietoisuuden ja kulttuurisen moninaisuuden ymmärtämisen näkökulmasta, sillä tekstin kriittisen reflektoinnin, ja englanninkielisten kulttuurien sekä opiskelijoiden oman identiteetin, kulttuurin ja yhteiskunnan kriittisen tarkastelun sijaan oppikirjat painottavat lukutehtävissä lähinnä tekstinymmärrystä ja -tulkintaa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjaa näkemykseen siitä, että vieraan kielen opetuksessa monikulttuurisuutta tulisi lähestyä kriittisen monikulttuurisuuden näkökulmasta, jonka keskiössä ovat kulttuurisen essentialismin välttäminen, yhteiskunnan voimasuhteiden näkyväksi tekeminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden lisääminen. Tutkielma perustuu myös tutkimuskirjallisuudessa esitettyyn ajatukseen siitä, että lukemalla ja käsittelemällä vieraskielisiä tekstejä ja kirjallisuutta monikulttuurisuuden teemoista voidaan kehittää kielten opiskelijoiden kriittistä kulttuuritietoisuutta ja ymmärrystä kulttuurisesta moninaisuudesta, sekä haastaa uskomuksia ja asenteita.
Tutkimusaineisto kerättiin viidestä lukion englannin kielen oppikirjasarjasta, jotka olivat laajasti käytössä edellisten lukion opetussuunnitelman perusteiden aikana ennen uuden opetussuunnitelman voimaantuloa vuonna 2016. Aineiston analyysissä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Lukutekstien käsittelemiä teemoja tarkasteltiin teemoittelemalla aineistoa aineistolähtöisesti. Tehtävätyyppien määrittely pohjasi osittain aiempaan tutkimukseen ja PISA-tutkimuksessa käytettyihin luokituksiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että oppikirjojen lukutekstit kuvaavat usein vain tiettyjä vähemmistöryhmiä ja -kysymyksiä tietyn englanninkielisen maan kohdalla. Kuitenkin lukutekstien representaatiot pääosin vastaavat kriittisen monikulttuurisuuden lähtökohtia, sillä tekstit käsittelevät muun muassa kulttuuriseen ja kielelliseen identiteettiin, sosiaaliseen epäoikeudenmukaisuuteen ja rasismiin, sekä rasisminvastaisiin kamppailuihin liittyviä teemoja. Oppikirjat eivät kuitenkaan tehtävillään täysin hyödynnä lukutekstien potentiaalia opetuksessa kriittisen kulttuuritietoisuuden ja kulttuurisen moninaisuuden ymmärtämisen näkökulmasta, sillä tekstin kriittisen reflektoinnin, ja englanninkielisten kulttuurien sekä opiskelijoiden oman identiteetin, kulttuurin ja yhteiskunnan kriittisen tarkastelun sijaan oppikirjat painottavat lukutehtävissä lähinnä tekstinymmärrystä ja -tulkintaa.