Projektiliiketoiminnan resursointityökalun käytettävyys ja käyttäjäkokemus : case Silverbucket
Björninen, Ulla (2017)
Björninen, Ulla
2017
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711062685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711062685
Tiivistelmä
Positiivinen käyttäjäkokemus on tärkeä kilpailuvaltti ja palveluiden suunnittelun tavoite teknologisia ratkaisuja tuottaville yrityksille. Käyttäjän ja palvelun vuorovaikutuksen tulisi olla miellyttävä sekä nautintoa ja mielihyvää tuottava kokemus. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, herättääkö asialliseen työympäristöön sekä pitkäaikaiseen käyttöön kehitelty työkalu käyttäjissään tällaisia tunteita. Tutkimuksen kohteena on moniprojektiliiketoiminnan toimintaympäristöön suunnatun resursointipalvelu Silverbucketin käytettävyys ja käyttäjäkokemus. Tutkielmassa käsiteltiin ensin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen sekä niiden analysoinnin teoriaa sekä palvelun käyttökontekstia: projektiliiketoimintaympäristöä. Käytettävyydentutkimus keskittyy palvelun toiminnallisiin ominaisuuksiin, kun taas käyttäjäkokemuksen tutkimus korostaa tunteita, joita vuorovaikutus käyttäjässä synnyttää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin käytettävyystesti-, kysely- ja haastattelumenetelmiä hyödyntäen. Palvelun uudesta versiosta tehdyt käytettävyystestit käyttäjiä edustavien kuuden osallistujan avulla antoivat tietoa palvelun onnistuneista ratkaisuista sekä suunnitteluvirheistä, jotka haittaavat etenkin palvelun opittavuutta ja sujuvaa hyödyntämistä. Huomattavimmat ongelmat liittyivät palvelun graafisen käyttöliittymän ratkaisuihin, kuten painikkeiden epäinformatiivisuuteen ja sivuilla näkyvän tiedon ja toimintojen suodattamistekniikkaan. Haastattelu- ja kyselyaineiston avulla saatiin ymmärrystä palvelun käyttäjäkokemuksesta, käytön herättämistä tuntemuksista käyttäjissä sekä heidän mielipiteistään palvelusta. Tuloksista kävi ilmi, että aktiivisemmin ja pidempään palvelua käyttäneet osallistujat kokivat palvelun toiminnallisen laadun sekä sen herättämät tuntemukset harvemmin käyttäviä positiivisemmin. Aktiivikäyttäjätkin arvostelivat käytettävyysongelmia, mutta kokivat palvelun niistä huolimatta paitsi käytännöllisenä ja ammattimaisena myös hyvänä, houkuttelevana ja kiehtovana. Tämä antaa viitteitä käyttäjäkokemuksen muutoksesta pitkällä aikavälillä sekä hedonististen ominaisuuksien sitouttavuudesta, joskin lisätutkimusta pitkän ajan käyttäjäkokemuksesta tarvittaisiin, jotta kattavampia toteamuksia voitaisiin esittää.