Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Henkilötietojen suojan elementit asiakastiedon käsittelyssä

Teerijoki, Rebekka (2017)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1509954636.pdf (1.455Mt)
Lataukset: 



Teerijoki, Rebekka
2017

Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-03
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711062679
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida henkilötietojen suojan elementtejä asiakastiedon käsittelyssä. Tämä tapahtuu tarkastelemalla asiakastiedon elinkaaren vaiheita, kuluttajan kanssa solmittavan yhteistyösopimuksen elementtejä sekä keinoja, joiden avulla yritykset voivat tarjota kuluttajalle hyötyjä vastineeksi henkilötietojen keruusta ja luovuttamisesta. EU:n uutta tietosuoja-asetusta eli tiukentuvan henkilötietojen suojan elementtejä ei ole aikaisemmin tutkittu sekä kuluttajaa että yritystä hyödyttävän yhteistyösopimuksen näkökulmasta.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta kokonaisuudesta. Ensimmäinen osa käsittelee asiakastiedon luonnetta sekä tiedon elinkaariajattelua. Toisessa osassa tarkastellaan kuluttajan yksityisyyttä ja sen tunnetta rakentavia elementtejä. Viimeinen osa käsittelee tiukentuvan henkilötietojen suojan periaatteita puoltavaa kuluttajan ja yrityksen välistä yhteistyösopimusta, mikä onnistuessaan voi muodostaa arvoa sopimuksen molemmille osapuolille.

Kvalitatiivinen tutkimusaineisto luotiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla, jota tuki osittain suullinen protokolla. Tutkimukseen valittiin yhdeksän 25-56-vuotiasta kuluttajaa erilaisista ammatillisista taustoista. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen ja osittain myös aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja sitä ohjasi hermeneuttinen tulkinta.

Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että kuluttajan saama hyöty erilaisten vastineiden kautta on tärkein tekijä yhteistyösopimuksen suunnittelussa. Kuluttajan kanssa solmittavan yhteistyösopimuksen elementtejä tunnistettiin suostumus, kontrolli, läpinäkyvyys, ja koettu hyöty. Erilaisia keinoja tarjota kuluttajille vastineita tunnistettiin neljä eri kokonaisuutta: informaation lisääminen asiakastiedon elinkaaren vaiheista, mahdollisuus päästä katsomaan ja muokkaamaan kerättyjä tietoja, paremmat palvelut ja sisällöt sekä motivoivat kannusteet.

Tutkimus osoittaa, että asiakastiedon keruu ja käyttö kannattaa sen jatkuvuuden takaamiseksi nähdä yhteistyösopimuksena kuluttajan kanssa. Lisäksi tiukentuvan henkilötietojen suojan elementtien tarkastelu ja noudattaminen voidaan yritysten näkökulmasta todeta tärkeäksi. Se antaa paremmat mahdollisuudet rakentaa luottamusta asiakastiedon keruu- ja käsittelykäytänteitä kohtaan, mikä voi kumuloida yrityksille kilpailuetua ja parempaa mainetta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36594]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste