Kilpailun kasvatuksellisista ongelmista : Hyveitä 2000-luvulle
Pulkki, Jani (2017)
Pulkki, Jani
Tampere University Press
2017
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0592-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0592-5
Tiivistelmä
Kilpailu on itsestään selväksi ymmärretty osa aikamme globaalia järjestelmää. Taloudellisen vaurauden uskotaan seuraavan mahdollisimman vapaasta kilpailusta liberaalissa demokratiassa ja kapitalismissa. Tämä kirja haastaa kilpailun itsestään selvyyden ja hyveellisyyden kasvatuksen näkökulmasta. Niukkuus, kyltymättömät halut ja tar-peet, resurssit, vapaus ja järki ovat käsitteitä, joiden kautta kilpailu määritellään osaksi universaalia ihmisluontoa ja parasta kuviteltavissa olevaa yhteiskuntajärjestystä. Jokainen kilpailua määrittävä käsite kantaa kuitenkin mukanaan länsimaiseen kulttuuri-historiaan liittyvää ideologiaa. Kilpailua esiintyy eliöiden keskuudessa (evoluutio), mutta kilpailu ei ole yksinkertainen fakta, joka pakottaa meitä kilpailemaan luonnonvoiman tavoin. Kyse on arvovalinnoista. Kilpailu ei ole varsin laajasti ymmärretyllä tavalla vain anonyymia, persoonatonta, ja arvoneutraalia vuorovaikutusta ja resurssien jakamista vaan siihen liittyy ylemmyyspyrintöä. Tällainen pyrintö muuttaa ihmisen ajatuksia, tahtoa ja tunteita: se kasvattaa. Kasvatus ymmärretään tässä laajasti. Kaikki ihmisyytemme laatuun vaikuttavat asiat ovat kasvatuksellisia. Toisaalta kaikki kasvatus lähtee ajatuksista koskien ihmisen toivottavaa tulevaisuutta ja ihmisyyttä, siis hyveistä. Tämä tutkimus onkin hyve-eettinen. Hyve-eettisenä lähtökohtana on se, että luonto ei kestä ihmisen kilpailun edistämää paheellisuutta määrättömästi. Ihmiskunnan laajamittainen selviäminen tällä planeetalla edellyttää erilaisia sosiaalisia ja rakenteellisia muutoksia sekä kehitystä hyveissä.
Tutkimus osoittaa kilpailun perustavat ongelmat ihmisen moraalisten hyveiden oppimisen suhteen kontrastoimalla kilpailua ikiaikaisiin ja ekososiaalisiin hyveisiin. Tärkeimpänä hyveenä nähdään hyväntahtoisuus. Ihminen oppii kilpailujen kautta keskittymään ja tahtomaan lähinnä omaan hyväänsä ja sivuttamaan toisen ihmisen hyvän sekä myös muiden elävien olentojen hyvän. Auttaminen ei ole (yksilö)kilpailun näkökulmasta järkevää, sillä se heikentää kilpailuasemaa suhteessa muihin kilpailijoihin. Auttavaisuuden ja anteliaisuuden oppimisen sijaan ihminen oppii pitämään kiinni omastaan (saituruus) ja sulkeutumaan Charles Taylorin atomistisen individualismin kuvauksen tavoin ”omaan yksinäiseen sydämeensä”. Ihmisen oppiessa suhtautumaan häviäjien kärsimykseen välinpitämättömästi, oma kärsimys mukaan lu
kien, hän kovettuu. Oppiessaan, että tappio on häviäjän oma vika, hän oppii tukahduttamaan empatiaa ja omatuntoaan siinä määrin, että voidaan puhua jopa paatumisesta.
Ihmisenä kasvun ydin on ”yksinäisen sydämen” (Tocqueville) avaamisessa sellaiseksi, että ihminen sisällyttää oman intressinsä piiriin entistä laajemman olioiden joukon, mukaan lukien maapallon elämää kannattelevat järjestelmät. Perinteiset hyveet jalomielisyydestä, anteliaisuudesta, auttavaisuudesta ja suurisieluisuudesta ovatkin myös ekososiaalisia hyveitä. Jalomielisyyden ytimenä on hyväntahtoisuus ja pikkumaiset vertailut tuottavat jalomielisyyden näkökulmasta harmeja, kuten kaunaa, kateutta sekä saituruutta. Jalomielinen karttaa pikkumaisia arvottavia vertailuja (kilpailuja) ja näkee nöyrästi olevansa ihmisenä yhtä keskeneräinen kuin muutkin, ilman aihetta ylpeyteen tai ylemmyydentuntoon. Kilpailija tavoittelee yleisesti arvostettua, mutta suurisieluinen Aristoteleen mukaan ”ei tavoittele sitä, minkä perässä kaikki juoksevat”. Kasvatuksen ja ekososiaalisten hyveiden oppimisen näkökulmasta arvostettavaa on ainutlaatuisten maailmaan tulevien yksilöiden moninaisuus – ajatus, joka liittyy kiinteästi biodiversiteettiin.
Tutkimus osoittaa kilpailun perustavat ongelmat ihmisen moraalisten hyveiden oppimisen suhteen kontrastoimalla kilpailua ikiaikaisiin ja ekososiaalisiin hyveisiin. Tärkeimpänä hyveenä nähdään hyväntahtoisuus. Ihminen oppii kilpailujen kautta keskittymään ja tahtomaan lähinnä omaan hyväänsä ja sivuttamaan toisen ihmisen hyvän sekä myös muiden elävien olentojen hyvän. Auttaminen ei ole (yksilö)kilpailun näkökulmasta järkevää, sillä se heikentää kilpailuasemaa suhteessa muihin kilpailijoihin. Auttavaisuuden ja anteliaisuuden oppimisen sijaan ihminen oppii pitämään kiinni omastaan (saituruus) ja sulkeutumaan Charles Taylorin atomistisen individualismin kuvauksen tavoin ”omaan yksinäiseen sydämeensä”. Ihmisen oppiessa suhtautumaan häviäjien kärsimykseen välinpitämättömästi, oma kärsimys mukaan lu
kien, hän kovettuu. Oppiessaan, että tappio on häviäjän oma vika, hän oppii tukahduttamaan empatiaa ja omatuntoaan siinä määrin, että voidaan puhua jopa paatumisesta.
Ihmisenä kasvun ydin on ”yksinäisen sydämen” (Tocqueville) avaamisessa sellaiseksi, että ihminen sisällyttää oman intressinsä piiriin entistä laajemman olioiden joukon, mukaan lukien maapallon elämää kannattelevat järjestelmät. Perinteiset hyveet jalomielisyydestä, anteliaisuudesta, auttavaisuudesta ja suurisieluisuudesta ovatkin myös ekososiaalisia hyveitä. Jalomielisyyden ytimenä on hyväntahtoisuus ja pikkumaiset vertailut tuottavat jalomielisyyden näkökulmasta harmeja, kuten kaunaa, kateutta sekä saituruutta. Jalomielinen karttaa pikkumaisia arvottavia vertailuja (kilpailuja) ja näkee nöyrästi olevansa ihmisenä yhtä keskeneräinen kuin muutkin, ilman aihetta ylpeyteen tai ylemmyydentuntoon. Kilpailija tavoittelee yleisesti arvostettua, mutta suurisieluinen Aristoteleen mukaan ”ei tavoittele sitä, minkä perässä kaikki juoksevat”. Kasvatuksen ja ekososiaalisten hyveiden oppimisen näkökulmasta arvostettavaa on ainutlaatuisten maailmaan tulevien yksilöiden moninaisuus – ajatus, joka liittyy kiinteästi biodiversiteettiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4983]