Narratives of Grandparental Consumption
Kastarinen, Anne (2017)
Kastarinen, Anne
Tampere University Press
2017
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0563-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0563-5
Tiivistelmä
Kuluttamisen ja identiteetin suhde on kiehtonut tutkijoita vuosikymmenten ajan. Valtaosa tutkimuksista on kohdistunut nuorempiin ikäryhmiin, joiden kohdalla kuluttamisen yhteys yksilön identiteetin rakentamisen on ollut selkeästi havaittavissa. Vallitsevan identiteettikäsityksen mukaan identiteetin rakentaminen jatkuu kuitenkin läpi elämän, joten on tärkeää ymmärtää kuluttamisen merkityksiä kaikissa ikävaiheissa ja elämän taitekohdissa.
Väitöskirjan keskiössä ovat isovanhemmat, niin kuluttajina kuin identiteetin rakentajina. Isovanhemmuutta pidetään yhtenä elämän tärkeimmistä ja toivotuimmista rooleista, ja sen myönteisistä vaikutuksista sekä isovanhempien että lasten elämään on julkaistu monia tutkimuksia. Identiteetin rakentamisen näkökulmasta isovanhemmuus on mielenkiintoinen ja ristiriitainen ilmiö. Ilman virallisia oikeuksia ja velvollisuuksia isovanhemmilla on vapaus ja vastuu toteuttaa isovanhemmuuden identiteettiään yksilöllisesti, haluamallaan tavalla, mutta vapauden taustalla vaikuttavat kulttuurista juontuvat perinteiset ikäkäsitykset ja ennakkoluulot sekä identiteetin rakentamisen peruslähtökohta: halu kuulua yhteen mutta samalla erottautua muista.
Tutkimus kehittää uuden näkökulman kuluttajan narratiivisen identiteetin rakentamiseen. Tutkimusstrategiana on laadullinen ja tulkitseva narratiivinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto on luotu narratiivisilla haastatteluilla. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys pohjautuu kulttuuriseen kulutustutkimukseen, erityisesti kuluttajan identiteetin tutkimukseen. Tutkimuskysymysten valossa selvitetään, mitä merkityksiä isovanhemmuuteen liittyvään kuluttamiseen kohdistuu ja miten kuluttajat rakentavat narratiivista isovanhemman identiteettiään näiden merkitysten avulla. Tutkimus tunnistaa neljä kuluttamisen merkitysten päätyyppiä: autenttisuus, legitiimisyys, perintö ja huolenpito. Autenttisuus ja legitiimisyys kohdistuvat kuluttajaan itseensä ja rakentavat suoraan isovanhemmuuden identiteettiä vahvistamalla toisaalta yksilöllisyyttä, toisaalta yhteenkuuluvuutta. Isovanhemmuuden perintö ja huolenpito kohdistuvat toiseen, useimmiten lapsenlapseen, ja ovat yhteydessä identiteetin rakentamiseen välillisesti, generatiivisuuden toteuttamisen kautta. Tutkimus nostaakin esiin psykologian tutkimuksesta kumpuavan generatiivisuuden käsitteen, jolla viitataan tulevien sukupolvien hyvinvoinnin edistämiseen joko epäitsekkäistä tai itsekkäistä lähtökohdista. Narratiivien analyysin yhteenvedossa todetaan, että kuluttaminen rakentaa isovanhemmuuden identiteettiä sekä suoraan että välillisesti luomalla mahdollisuuksia generatiivisen tarinan toteuttamiseen.
Tutkimuksen kontribuutio kohdistuu teoriaan, kontekstiin ja tutkimusmenetelmään. Teoreettisena kontribuutionaan tutkimus ensinnäkin laventaa kuluttajan identiteettitutkimuksen kattamaa elämänkaarta myöhäiseen aikuisikään analysoimalla kuluttamisen merkityksiä isovanhempien identiteetin rakentumisen kannalta. Toiseksi, tuomalla generatiivisuuden käsitteen kuluttajan identiteettitutkimukseen tutkimus lisää Belkin (1988) esittelemään laajennettuun identiteettiin (extended self) temporaalisen, symbolisesti oman ajan ulkopuolelle jatkuvan ulottuvuuden (outliving the self). Kolmantena teoreettisena kontribuutionaan tutkimus määrittelee, mitä on generatiivinen kuluttaminen.
Kontekstiin liittyvänä kontribuutiona tutkimustieto isovanhemmista vahvistaa perheiden kuluttajaidentiteetin tutkimusta, jossa on aiemmin keskitytty muihin perheenjäseniin tai perheeseen yksikkönä. Perhe on myös tavallisesti rinnastettu kotitalouteen, jolloin perheiden elinkaarta peilaava kulutustutkimus on temporaalisesti päättynyt tyhjän pesän vaiheeseen.
Menetelmällisenä kontribuutionaan tutkimus soveltaa narratiivista analyysia ja luo tutkimusaineistona olleiden kuluttajanarratiivien synteesinä uuden, tutkimusilmiön kokoavan tarinan. Niukka kuluttajan generatiivisuuteen kohdistuva tutkimuskenttä syvenee tutkimuksen myötä laadulliselle tasolle.
Tutkimuksella on merkitystä myös käytännön liike-elämälle. Hyödyntämällä tutkimustietoa kasvavasta ja tärkeästä isovanhempien kuluttajaryhmästä sekä generatiivisesta kuluttamisesta yritykset saavat uusia mahdollisuuksia oivaltaa, miten ne voivat omalla toiminnallaan tukea tai rajoittaa kuluttajan identiteetin rakentamista.
Sosiaalisena kontribuutionaan tutkimus hälventää isovanhemmuuteen kohdistuvia ennakkoluuloja, tuo isovanhemmuudesta tietoa isovanhempien itsensä saataville ja mahdollisesti lisää kuluttajan mahdollisuuksia generatiiviseen kuluttamiseen tekemällä ilmiötä näkyvämmäksi.
Väitöskirjan keskiössä ovat isovanhemmat, niin kuluttajina kuin identiteetin rakentajina. Isovanhemmuutta pidetään yhtenä elämän tärkeimmistä ja toivotuimmista rooleista, ja sen myönteisistä vaikutuksista sekä isovanhempien että lasten elämään on julkaistu monia tutkimuksia. Identiteetin rakentamisen näkökulmasta isovanhemmuus on mielenkiintoinen ja ristiriitainen ilmiö. Ilman virallisia oikeuksia ja velvollisuuksia isovanhemmilla on vapaus ja vastuu toteuttaa isovanhemmuuden identiteettiään yksilöllisesti, haluamallaan tavalla, mutta vapauden taustalla vaikuttavat kulttuurista juontuvat perinteiset ikäkäsitykset ja ennakkoluulot sekä identiteetin rakentamisen peruslähtökohta: halu kuulua yhteen mutta samalla erottautua muista.
Tutkimus kehittää uuden näkökulman kuluttajan narratiivisen identiteetin rakentamiseen. Tutkimusstrategiana on laadullinen ja tulkitseva narratiivinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto on luotu narratiivisilla haastatteluilla. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys pohjautuu kulttuuriseen kulutustutkimukseen, erityisesti kuluttajan identiteetin tutkimukseen. Tutkimuskysymysten valossa selvitetään, mitä merkityksiä isovanhemmuuteen liittyvään kuluttamiseen kohdistuu ja miten kuluttajat rakentavat narratiivista isovanhemman identiteettiään näiden merkitysten avulla. Tutkimus tunnistaa neljä kuluttamisen merkitysten päätyyppiä: autenttisuus, legitiimisyys, perintö ja huolenpito. Autenttisuus ja legitiimisyys kohdistuvat kuluttajaan itseensä ja rakentavat suoraan isovanhemmuuden identiteettiä vahvistamalla toisaalta yksilöllisyyttä, toisaalta yhteenkuuluvuutta. Isovanhemmuuden perintö ja huolenpito kohdistuvat toiseen, useimmiten lapsenlapseen, ja ovat yhteydessä identiteetin rakentamiseen välillisesti, generatiivisuuden toteuttamisen kautta. Tutkimus nostaakin esiin psykologian tutkimuksesta kumpuavan generatiivisuuden käsitteen, jolla viitataan tulevien sukupolvien hyvinvoinnin edistämiseen joko epäitsekkäistä tai itsekkäistä lähtökohdista. Narratiivien analyysin yhteenvedossa todetaan, että kuluttaminen rakentaa isovanhemmuuden identiteettiä sekä suoraan että välillisesti luomalla mahdollisuuksia generatiivisen tarinan toteuttamiseen.
Tutkimuksen kontribuutio kohdistuu teoriaan, kontekstiin ja tutkimusmenetelmään. Teoreettisena kontribuutionaan tutkimus ensinnäkin laventaa kuluttajan identiteettitutkimuksen kattamaa elämänkaarta myöhäiseen aikuisikään analysoimalla kuluttamisen merkityksiä isovanhempien identiteetin rakentumisen kannalta. Toiseksi, tuomalla generatiivisuuden käsitteen kuluttajan identiteettitutkimukseen tutkimus lisää Belkin (1988) esittelemään laajennettuun identiteettiin (extended self) temporaalisen, symbolisesti oman ajan ulkopuolelle jatkuvan ulottuvuuden (outliving the self). Kolmantena teoreettisena kontribuutionaan tutkimus määrittelee, mitä on generatiivinen kuluttaminen.
Kontekstiin liittyvänä kontribuutiona tutkimustieto isovanhemmista vahvistaa perheiden kuluttajaidentiteetin tutkimusta, jossa on aiemmin keskitytty muihin perheenjäseniin tai perheeseen yksikkönä. Perhe on myös tavallisesti rinnastettu kotitalouteen, jolloin perheiden elinkaarta peilaava kulutustutkimus on temporaalisesti päättynyt tyhjän pesän vaiheeseen.
Menetelmällisenä kontribuutionaan tutkimus soveltaa narratiivista analyysia ja luo tutkimusaineistona olleiden kuluttajanarratiivien synteesinä uuden, tutkimusilmiön kokoavan tarinan. Niukka kuluttajan generatiivisuuteen kohdistuva tutkimuskenttä syvenee tutkimuksen myötä laadulliselle tasolle.
Tutkimuksella on merkitystä myös käytännön liike-elämälle. Hyödyntämällä tutkimustietoa kasvavasta ja tärkeästä isovanhempien kuluttajaryhmästä sekä generatiivisesta kuluttamisesta yritykset saavat uusia mahdollisuuksia oivaltaa, miten ne voivat omalla toiminnallaan tukea tai rajoittaa kuluttajan identiteetin rakentamista.
Sosiaalisena kontribuutionaan tutkimus hälventää isovanhemmuuteen kohdistuvia ennakkoluuloja, tuo isovanhemmuudesta tietoa isovanhempien itsensä saataville ja mahdollisesti lisää kuluttajan mahdollisuuksia generatiiviseen kuluttamiseen tekemällä ilmiötä näkyvämmäksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4996]