Kiinan talouskasvun hidastuminen ja keskituloansa
Coco, Giuseppe (2017)
Coco, Giuseppe
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710262639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710262639
Tiivistelmä
Tutkielma on teoreettinen kirjallisuuskatsaus, jossa käsitellään Kiinan talouskasvua taloudellisen kehityksen, kasvun ja konvergenssin teorioiden kautta. Lisäksi tutkielmassa käsitellään keskituloansaa ja tekijöitä, jotka voivat ajaa Kiinan keskituloansaan. Keskituloansa on tilanne, jossa keskitulotasoinen maa ei voi enää kilpailla matalan tuottavuuden aloilla matalamman palkkatason maiden kanssa. Samalla maan instituutiot ja taloudelliset fundamentit eivät ole riittävän kehittyneitä, jotta maa voisi ylläpitää talouskasvuaan kasvattamalla kokonaistuottavuuttaan kehittyneiden maiden tavoin. Kasvun hidastuessa maa jää suhteellisen stagnaation tilaan ja lakkaa konvergoimasta kehittyneiden maiden kanssa.
Tutkimusten mukaan keskitulotasoiset maat kokevat poikkeuksellisen korkealla todennäköisyydellä hidastuneen talouskasvun jaksoja. Keskitulotason maiden talouskasvu on epävakaata, koska niiden instituutiot ovat kehittymättömiä. Eteneminen ylemmälle tulotasolle vaatii rakennemuutoksia, jotka ovat poliittisesti hankalia toteuttaa. Esimerkiksi valtaapitävien intressit voivat estää maata toteuttamasta tarpeellisia rakennemuutoksia ja näin ajaa maan keskituloansaan.
Kiinan teollisuussektorin reaalipalkat ovat 14-kertaistuneet vuosien 1980 ja 2015 välillä. Kiinan ikääntyvä väestö ja vuodesta 2012 alkaen supistunut työvoima ovat kasvattaneet palkkojen nousupainetta edelleen. Keskituloansan näkökulmasta Kiinan kyvykkyys kilpailla matalan tuottavuuden aloilla on heikentynyt ja paine siirtyä innovaatiokeskeiseen kasvustrategiaan kasvaa.
Kiinan BKT:n kasvua ajavat edelleen raskaat investoinnit kiinteistösektorille ja infrastruktuuriin, vaikka näillä sektoreilla on ylikapasiteettia ja pääoman tuotto on laskenut. Vuonna 2009 aloitettu elvytyspolitiikka on kasvattanut Kiinan yrityslainakantaa nopeasti ja johtanut varjopankkisektorin kasvuun. Talouskasvu on ollut nopeaa, mutta kiinalaiset instituutiot ovat vielä kehittymättömät.
Tähän mennessä ei ole näkynyt merkkejä Kiinan aidosta siirtymästä kohti "uutta normaalia" eli kestävää, mutta matalampaa talouskasvua. On Kiinan kommunistisen puolueen intressien mukaista, että talous kasvaa nykyistä vauhtia vähintään vuoteen 2020 asti. Näin Kommunistisen puolueen 18. puoluekokouksessa antama lupaus BKT:n kaksinkertaistamisesta aikavälillä 2010-2020 pitää ja Kiina saavuttaa "kohtalaisen hyvinvoinnin". Tutkielmani mukaan Kiinan talouskasvua uhkaa erinäiset kriisit joiden syveneminen voi ajaa Kiinan keskituloansaan.
Tutkimusten mukaan keskitulotasoiset maat kokevat poikkeuksellisen korkealla todennäköisyydellä hidastuneen talouskasvun jaksoja. Keskitulotason maiden talouskasvu on epävakaata, koska niiden instituutiot ovat kehittymättömiä. Eteneminen ylemmälle tulotasolle vaatii rakennemuutoksia, jotka ovat poliittisesti hankalia toteuttaa. Esimerkiksi valtaapitävien intressit voivat estää maata toteuttamasta tarpeellisia rakennemuutoksia ja näin ajaa maan keskituloansaan.
Kiinan teollisuussektorin reaalipalkat ovat 14-kertaistuneet vuosien 1980 ja 2015 välillä. Kiinan ikääntyvä väestö ja vuodesta 2012 alkaen supistunut työvoima ovat kasvattaneet palkkojen nousupainetta edelleen. Keskituloansan näkökulmasta Kiinan kyvykkyys kilpailla matalan tuottavuuden aloilla on heikentynyt ja paine siirtyä innovaatiokeskeiseen kasvustrategiaan kasvaa.
Kiinan BKT:n kasvua ajavat edelleen raskaat investoinnit kiinteistösektorille ja infrastruktuuriin, vaikka näillä sektoreilla on ylikapasiteettia ja pääoman tuotto on laskenut. Vuonna 2009 aloitettu elvytyspolitiikka on kasvattanut Kiinan yrityslainakantaa nopeasti ja johtanut varjopankkisektorin kasvuun. Talouskasvu on ollut nopeaa, mutta kiinalaiset instituutiot ovat vielä kehittymättömät.
Tähän mennessä ei ole näkynyt merkkejä Kiinan aidosta siirtymästä kohti "uutta normaalia" eli kestävää, mutta matalampaa talouskasvua. On Kiinan kommunistisen puolueen intressien mukaista, että talous kasvaa nykyistä vauhtia vähintään vuoteen 2020 asti. Näin Kommunistisen puolueen 18. puoluekokouksessa antama lupaus BKT:n kaksinkertaistamisesta aikavälillä 2010-2020 pitää ja Kiina saavuttaa "kohtalaisen hyvinvoinnin". Tutkielmani mukaan Kiinan talouskasvua uhkaa erinäiset kriisit joiden syveneminen voi ajaa Kiinan keskituloansaan.