"Time is Everything with Him": The Concept of the Eternal Now in Nineteenth-Century Gothic
Angelis, Christos (2017)
Angelis, Christos
Tampere University Press
2017
Englantilainen filologia - English Philology
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0574-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0574-1
Tiivistelmä
Väitöskirjassani analysoin ikuisen nyt-hetken käsitettä – eli "tässä ja nyt"-nykyhetkeä, jonka rajat ovat epäselviä – 1800-luvun goottilaisen kirjallisuuden kontekstissa. Väitän, että koska goottilainen kirjallisuus ei tarjoa tiukasti realistisia kuvauksia, tällaisissa kertomuksissa aika poikkeaa objektiivisesta tai tavallisesta määritelmästä: se voi kulkea nopeammin tai hitaammin tai jopa pysähtyä kokonaan. Samoin käsitteet kuten kuolemattomuus sekä menneisyyden ja tulevaisuuden dialektiikka ovat keskeisessä asemassa goottilaisessa kirjallisuudessa. Väitän, että tällaiset aikaan liittyvät kirjalliset tehokeinot paljastavat merkityksiä, jotka liittyvät sosiaalisiin näkökohtiin kuten sukupuoli, etninen alkuperä tai luokka. Tarkastelemalla näitä merkityksiä analysoin ikuisen nyt-hetken luonnetta 1800-luvun goottilaisessa kirjallisuudessa.
Tutkimusaineistoani ovat Mary Shelleyn Frankenstein (1818), Charles Dickensin A Christmas Carol (1843) ja Bram Stokerin Dracula (1897). Keskeisiä teoreettisia perustoja ovat Mikhail Bakhtinin kronotopoi -käsite, groteskin käsite (sekä Bakhtinin että Wolfgang Kayserin analyysin kautta), Tzvetan Todorovin fantastisen määritelmä sekä hegeliläisen synteesin käsitteet lähinnä Francis Herbert Bradleyn uushegeliläisyyden näkökulmasta.
Tutkimukseni metodologia keskittyy tutkimaan goottilaisen kirjallisuuden rajojen huokoisuutta ajallisesta näkökulmasta määrittämällä alueet, joilla goottilaiset tekstit tyypillisesti osoittavat epäselvyyttä. Sitten käytän hegeliläisen synteesin käsitettä väittäen, että ikuinen nyt-hetki voidaan lukea neuvottelumekanismina näiden epäselvästi jakautuneiden goottisten rajojen välillä. Väitöskirjani osoittaa kuinka ikuinen nyt-hetki sisältää subliimiin liittyen transsendentaalisia ja hengellisiä näkökohtia 1800-luvun goottilaisen kirjallisuuden kontekstissa.
Tutkimusaineistoani ovat Mary Shelleyn Frankenstein (1818), Charles Dickensin A Christmas Carol (1843) ja Bram Stokerin Dracula (1897). Keskeisiä teoreettisia perustoja ovat Mikhail Bakhtinin kronotopoi -käsite, groteskin käsite (sekä Bakhtinin että Wolfgang Kayserin analyysin kautta), Tzvetan Todorovin fantastisen määritelmä sekä hegeliläisen synteesin käsitteet lähinnä Francis Herbert Bradleyn uushegeliläisyyden näkökulmasta.
Tutkimukseni metodologia keskittyy tutkimaan goottilaisen kirjallisuuden rajojen huokoisuutta ajallisesta näkökulmasta määrittämällä alueet, joilla goottilaiset tekstit tyypillisesti osoittavat epäselvyyttä. Sitten käytän hegeliläisen synteesin käsitettä väittäen, että ikuinen nyt-hetki voidaan lukea neuvottelumekanismina näiden epäselvästi jakautuneiden goottisten rajojen välillä. Väitöskirjani osoittaa kuinka ikuinen nyt-hetki sisältää subliimiin liittyen transsendentaalisia ja hengellisiä näkökohtia 1800-luvun goottilaisen kirjallisuuden kontekstissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4963]