Kumppanuudet yrityksen liiketoimintaverkostossa - Case kansainvälinen kasvuyritys Robit Oyj
Sydänmaa, Tomi (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Sydänmaa, Tomi
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710202617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710202617
Tiivistelmä
Liiketoimintaverkostoissa sijaitsevat toimijoiden väliset kumppanuussuhteet ovat nykyisin keskeisessä asemassa pohdittaessa yrityksen kykyä tuottaa arvoa ja kilpailuetua haastavassa toimintaympäristössä. Tämä tutkimus käsittelee verkosto- ja strategiatutkimuksessa keskeistä kumppanuusnäkökulmaa. Liiketoimintaverkostoissa syntyvät kumppanuudet vaativat tuekseen sekä johdon, että ruohonjuuritason ymmärryksen kumppanuuksista. Tutkimuksessa analysoidaan kohdeyrityksen kumppanuuksia osana sen kansainvälistä jakeluverkostoa. Tutkimuskohteena toimii kansainvälinen kasvuyritys Robit Oyj.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, ja sen teoreettinen näkökulma rakentuu liiketoimintaverkostoissa sijaitsevien kumppanuussuhteiden avulla tavoiteltavan kilpailuedun ja arvonluonnin varaan. Tutkimuksessa havainnollistetaan yrityksen johdon merkitystä onnistuneiden kumppanuussuhteiden taustalla. Kumppanuuksien johtamisen voidaan katsoa olevan tärkeä osa yrityksen strategiaa, ja kumppanuuksien muodostamisen taustalla on usein yrityksen tarve parantaa yrityksen sisäisiä ja ulkoisia resursseja. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin vastataan teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen aineiston analyysin kautta. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina osoitetaan kumppanuuksien merkitys kohdeyritykselle arvonluonnin, kilpailuedun sekä johtamisen näkökulmasta. Yhteisenä tekijänä kumppanuussuhteiden muodostamiselle voidaan havaita yritysten pyrkimys vastata toimintaympäristön kompleksisuuteen ja ankaraan kilpailuun. Etenkin pienten ja keskisuurten yritysten kannalta kumppanuussuhteet ovat elintärkeitä kamppailussa isompia yrityksiä vastaan. Yrityksen näkökulmasta katsottuna korostuvat lisäksi uusien markkinoiden saavuttaminen verkostosuhteita hyödyntämällä, informaatiokanavien tehostaminen sekä tuotteiden ja applikaatioiden parissa tapahtuvan konsultoinnin tarjoaminen loppuasiakkaalle.
Mielenkiintoiseksi jatkotutkimusaiheeksi todettiin kumppanuuksien rakentumisen erilaiset vaiheet yrityksen kasvaessa räjähdysmäisesti. Tutkimuksen avulla kyettiin syventämään käsitystä kumppanuuksista osana kansainvälisen kasvuyrityksen jakeluverkostoa arvonluonnin, kilpailuedun ja johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella todettiin, että kumppanuuksien parissa tapahtuva johtamistyöskentely rakentuu tasaisesti sekä ruohonjuuritason, että yrityksen ylemmän johdon varaan. Arkisissa käytännöissä korostuvat toimijoiden välisten vuoropuheluiden merkitys tehokkaaksi koetun suhteen taustalla, toimijoiden aktiivisuus sekä toimijoiden kyky reagoida toimintaympäristön muutoksiin.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, ja sen teoreettinen näkökulma rakentuu liiketoimintaverkostoissa sijaitsevien kumppanuussuhteiden avulla tavoiteltavan kilpailuedun ja arvonluonnin varaan. Tutkimuksessa havainnollistetaan yrityksen johdon merkitystä onnistuneiden kumppanuussuhteiden taustalla. Kumppanuuksien johtamisen voidaan katsoa olevan tärkeä osa yrityksen strategiaa, ja kumppanuuksien muodostamisen taustalla on usein yrityksen tarve parantaa yrityksen sisäisiä ja ulkoisia resursseja. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin vastataan teoreettisen kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen aineiston analyysin kautta. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina osoitetaan kumppanuuksien merkitys kohdeyritykselle arvonluonnin, kilpailuedun sekä johtamisen näkökulmasta. Yhteisenä tekijänä kumppanuussuhteiden muodostamiselle voidaan havaita yritysten pyrkimys vastata toimintaympäristön kompleksisuuteen ja ankaraan kilpailuun. Etenkin pienten ja keskisuurten yritysten kannalta kumppanuussuhteet ovat elintärkeitä kamppailussa isompia yrityksiä vastaan. Yrityksen näkökulmasta katsottuna korostuvat lisäksi uusien markkinoiden saavuttaminen verkostosuhteita hyödyntämällä, informaatiokanavien tehostaminen sekä tuotteiden ja applikaatioiden parissa tapahtuvan konsultoinnin tarjoaminen loppuasiakkaalle.
Mielenkiintoiseksi jatkotutkimusaiheeksi todettiin kumppanuuksien rakentumisen erilaiset vaiheet yrityksen kasvaessa räjähdysmäisesti. Tutkimuksen avulla kyettiin syventämään käsitystä kumppanuuksista osana kansainvälisen kasvuyrityksen jakeluverkostoa arvonluonnin, kilpailuedun ja johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella todettiin, että kumppanuuksien parissa tapahtuva johtamistyöskentely rakentuu tasaisesti sekä ruohonjuuritason, että yrityksen ylemmän johdon varaan. Arkisissa käytännöissä korostuvat toimijoiden välisten vuoropuheluiden merkitys tehokkaaksi koetun suhteen taustalla, toimijoiden aktiivisuus sekä toimijoiden kyky reagoida toimintaympäristön muutoksiin.