Ammattiurheiluorganisaation asiakkaiden kannattavuus ja motivaatio : case Jokerit
Taskinen, Vitali (2017)
Taskinen, Vitali
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710112593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710112593
Tiivistelmä
Yrityksen toiminnan keskeinen perusedellytys on kannattavuus. Kannattava yritys selviytyy kustannuksista ja pystyy investoimalla kehittämään toimintaansa. Yrityksen tärkeimpänä tulon lähteenä toimivat asiakkaat. Toiset asiakkaista voivat olla kannattavampia kuin toiset. Yrityksen tulisi tuntea omat asiakkaansa ja tietää heitä motivoivista tekijöistä enemmän. Lisäksi yrityksen tuotteeseen sitoutuneilla asiakkailla motivaatiotekijät voivat olla erilaisia, mikä vaikuttaa myös heidän ostokäyttäytymiseen.
Tutkielman kohdeyrityksen asiakkaita lähdettiin tutkimaan selvittämällä heidän ostamansa palvelun, eli kausikorttityypin ja motivaatiotekijöiden välisiä eroja. Lisäksi tutkittiin motivaatiotekijöiden vaikutusta asiakaskannattavuuteen. Lopuksi tarkasteltiin asiakkaan ostaman palvelun ja asiakaskannattavuuden välisiä eroja. Tutkielman teoreettisessa osuudessa muodostettiin edellä mainituista aiheista hypoteesit, joita testattiin kvantitatiivisin menetelmin empiirisellä aineistolla. Tutkielman kohdeyrityksenä oli ammattiurheiluorganisaatio Jokerit ja tarkoituksena oli tutkia heidän asiakkaidensa käyttäytymistä ja kannattavuutta. Aineiston keräämiseksi toteutettiin kysely. Siinä vastaajina olivat yrityksen kausikorttiasiakkaat ja aineisto koski jääkiekkokautta 2016-2017. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Jokereiden ja heidän yhteistyökumppaninsa kanssa.
Asiakkaiden ostaman palvelun ja motivaatiotekijöiden välillä ei ollut havaittavissa eroja. Pääosin jokainen kausikorttiasiakas tyypistä riippumatta osti lipun ja osallistui ottelutapahtumaan samoista syistä. Sen sijaan motivaatiotekijöiden ja kannattavuuden välillä oli havaittavissa eroja. Mitä enemmän asiakkaat kokivat motivaatiotekijöiden kuvaavan heitä, sen kannattavampia asiakkaita he olivat. Selkeimmät erot löytyivät kuitenkin ostetun palvelun ja kannattavuuden välillä. Voidaan todeta kausikorttityypien välisten hintaerojen vaikuttavan suuresti asiakaskannattavuuteen. Tärkeintä on huomata, kuinka eri asiakkaat kuluttavat ja mikä heitä motivoi kuluttamaan.
Tutkielman kohdeyrityksen asiakkaita lähdettiin tutkimaan selvittämällä heidän ostamansa palvelun, eli kausikorttityypin ja motivaatiotekijöiden välisiä eroja. Lisäksi tutkittiin motivaatiotekijöiden vaikutusta asiakaskannattavuuteen. Lopuksi tarkasteltiin asiakkaan ostaman palvelun ja asiakaskannattavuuden välisiä eroja. Tutkielman teoreettisessa osuudessa muodostettiin edellä mainituista aiheista hypoteesit, joita testattiin kvantitatiivisin menetelmin empiirisellä aineistolla. Tutkielman kohdeyrityksenä oli ammattiurheiluorganisaatio Jokerit ja tarkoituksena oli tutkia heidän asiakkaidensa käyttäytymistä ja kannattavuutta. Aineiston keräämiseksi toteutettiin kysely. Siinä vastaajina olivat yrityksen kausikorttiasiakkaat ja aineisto koski jääkiekkokautta 2016-2017. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Jokereiden ja heidän yhteistyökumppaninsa kanssa.
Asiakkaiden ostaman palvelun ja motivaatiotekijöiden välillä ei ollut havaittavissa eroja. Pääosin jokainen kausikorttiasiakas tyypistä riippumatta osti lipun ja osallistui ottelutapahtumaan samoista syistä. Sen sijaan motivaatiotekijöiden ja kannattavuuden välillä oli havaittavissa eroja. Mitä enemmän asiakkaat kokivat motivaatiotekijöiden kuvaavan heitä, sen kannattavampia asiakkaita he olivat. Selkeimmät erot löytyivät kuitenkin ostetun palvelun ja kannattavuuden välillä. Voidaan todeta kausikorttityypien välisten hintaerojen vaikuttavan suuresti asiakaskannattavuuteen. Tärkeintä on huomata, kuinka eri asiakkaat kuluttavat ja mikä heitä motivoi kuluttamaan.