Platform-liiketoimintamalli ravintolatoimialalla
Ojala, Santeri (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Ojala, Santeri
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710092572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201710092572
Tiivistelmä
Platform-liiketoimintamallit ovat yleistyneet viime vuosina erityisesti teknologian kehittymisen seurauksena. Platform-liiketoimintamallissa tuottajat ja kuluttajat ovat kiinteässä vuorovaikutuksessa keskenään platformin välityksellä. Platform kokoaa yhteen useita tuottajia ja kuluttajia muodostaen verkoston, jossa he voivat toimia vuorovaikutuksessa keskenään. Platform-liiketoimintamallin rakenne eroaa organisaatioiden perinteisesti käyttämistä liiketoimintamalleista huomattavasti. Platform-liiketoimintamallissa arvonluontiprosessi on järjestetty uudella tavalla, joka mahdollistaa useimpien tulovirtojen muodostumisen organisaatioille. Platform-liiketoimintamallit mahdollistavat myös organisaatioiden sidosryhmien aktivoinnin ja toiminnan läpinäkyvyyden paremmin verrattuna perinteisiin liiketoimintamalleihin.
Tutkimuksen tarkoitus on tutkia tarkemmin platform-liiketoimintamallia ja verrata sitä perinteisiin liiketoimintamalleihin. Tutkimuksen tavoitteena on saada lisää ymmärrystä ja syvällisempää tietoa platform-liiketoimintamallista ja sen hyödyistä organisaatioille.
Platform-liiketoimintamallit ovat aiheuttaneet murroksia perinteisillä ja vakiintuneilla toimialoilla viime vuosien aikana. Platform-liiketoimintamalli on synnyttänyt ravintolatoimialalla uusia toimijoita, jotka ovat hyödyntäneet platformia liiketoiminnassaan. Tutkimuksessa selvitetään miten platform-liiketoimintamallia hyödyntävät toimijat muuttavat ravintolatoimialaa. Lisäksi tutkimuksessa pyritään mm. haastatteluiden avulla avaamaan tarkemmin platform-liiketoimintamallin tuomia muutoksia ravintolatoimialalle. Tutkielman keskeisimmät tutkimuskysymykset ovat seuraavat.
1. Miten platform-liiketoimintamalli eroaa perinteisistä liiketoimintamalleista?
2. Miten platform-liiketoimintamalli muuttaa ravintolatoimialan liiketoimintaan?
Tutkimus on suoritettu laadullisena tutkimuksena. Lähdeaineistoa hankittiin eri kirjallisuuslähteistä ja teemahaastatteluista, jotta ilmiön tutkimiseksi saatiin mahdollisimman kattava ja monipuolinen sisältö. Tutkimuksessa tutkittiin ravintolatoimialan kuluttajia, ravintoloita ja kotiinkuljetusyrityksiä.
Tutkimuksesta selvisi, että ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut ja ravintolaruoanvälityspalvelut lisäävät kulutusta ravintolatoimialalla. Ravintolaruoan kuluttajat näkevät uusien palveluiden mahdollistavan sujuvan käyttökokemuksen ja laajemmat vaihtoehdot valikoimasta. Ravintolatoimialan uudet kotiinkuljetusyritykset, jotka käyttävät liiketoiminnassansa platform-liiketoimintamallia muuttavat myös koko ravintolatoimialan ansaintalogiikkaa. Ymmärrys platform-liiketoimintamallin ominaisuuksista ja käyttömahdollisuuksista sekä hyödyistä lisääntyivät tutkimuksen aikana.
Tutkimuksen tarkoitus on tutkia tarkemmin platform-liiketoimintamallia ja verrata sitä perinteisiin liiketoimintamalleihin. Tutkimuksen tavoitteena on saada lisää ymmärrystä ja syvällisempää tietoa platform-liiketoimintamallista ja sen hyödyistä organisaatioille.
Platform-liiketoimintamallit ovat aiheuttaneet murroksia perinteisillä ja vakiintuneilla toimialoilla viime vuosien aikana. Platform-liiketoimintamalli on synnyttänyt ravintolatoimialalla uusia toimijoita, jotka ovat hyödyntäneet platformia liiketoiminnassaan. Tutkimuksessa selvitetään miten platform-liiketoimintamallia hyödyntävät toimijat muuttavat ravintolatoimialaa. Lisäksi tutkimuksessa pyritään mm. haastatteluiden avulla avaamaan tarkemmin platform-liiketoimintamallin tuomia muutoksia ravintolatoimialalle. Tutkielman keskeisimmät tutkimuskysymykset ovat seuraavat.
1. Miten platform-liiketoimintamalli eroaa perinteisistä liiketoimintamalleista?
2. Miten platform-liiketoimintamalli muuttaa ravintolatoimialan liiketoimintaan?
Tutkimus on suoritettu laadullisena tutkimuksena. Lähdeaineistoa hankittiin eri kirjallisuuslähteistä ja teemahaastatteluista, jotta ilmiön tutkimiseksi saatiin mahdollisimman kattava ja monipuolinen sisältö. Tutkimuksessa tutkittiin ravintolatoimialan kuluttajia, ravintoloita ja kotiinkuljetusyrityksiä.
Tutkimuksesta selvisi, että ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut ja ravintolaruoanvälityspalvelut lisäävät kulutusta ravintolatoimialalla. Ravintolaruoan kuluttajat näkevät uusien palveluiden mahdollistavan sujuvan käyttökokemuksen ja laajemmat vaihtoehdot valikoimasta. Ravintolatoimialan uudet kotiinkuljetusyritykset, jotka käyttävät liiketoiminnassansa platform-liiketoimintamallia muuttavat myös koko ravintolatoimialan ansaintalogiikkaa. Ymmärrys platform-liiketoimintamallin ominaisuuksista ja käyttömahdollisuuksista sekä hyödyistä lisääntyivät tutkimuksen aikana.