Vastaanotolla vulvodyniaa sairastava nainen : koulutusinterventiotutkimus vulvodynian ja sen hoidon tietämyksestä terveydenhuoltohenkilöstöllä
Törnävä, Minna (2017)
Törnävä, Minna
Tampere University Press
2017
Hoitotiede - Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-10-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0526-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0526-0
Tiivistelmä
Naisilla esiintyvää yli kolme kuukautta kestänyttä ulkosynnyttimien kiputilaa, jolle ei löydy selvää etiologiaa, kutsutaan vulvodyniaksi. Oireyhtymä saattaa aiheuttaa fyysisten oireiden lisäksi psykoseksuaalisia- ja parisuhdeongelmia. Vulvodyniaa sairastavista naisista valtaosa on hedelmällisessä iässä. Vulvodynia saattaa aiheuttaa yhdyntävaikeuksien vuoksi jopa lapsettomuutta. Perusterveydenhuoltoon kuuluu opiskeluterveydenhuolto, johon opiskelevat naiset hakeutuvat intiimialueen ongelmissa, kuten esimerkiksi emättimen alueen kivuissa. Tutkimusten mukaan terveydenhuoltohenkilöstön tietämystä vulvodyniasta ja sen hoidosta tulisi lisätä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata naisten kokemuksia vulvodyniasta ja sen hoidosta. Tarkoituksena on myös arvioida tutkimusta varten kehitetyllä mittarilla opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietämystä tästä aihealueesta ennen ja jälkeen koulutusintervention. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää terveydenhuollossa vulvodyniaa sairastavien naisten ja heidän kumppaniensa kohtaamisessa sekä hoidon kehittämisessä.
Tutkimuksen asetelma perustuu monimetodi-menetelmään, joka sisältää kaksi vaihetta. Vaiheen I aineisto kerättiin suljetulta vulvodynia-keskustelupalstalta anonyymina verkkokyselynä. Aineisto koostui vulvodyniaa sairastavien naisten (n = 33) kokemuskertomuksista, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Naisten kokemukset sekä näyttöön perustuva kirjallisuus vulvodyniasta ja sen hoidosta olivat vulvodynian ja sen hoidon tietämystä mittaavan, AKVDC (Awareness and Knowledge of VulvoDynian and its Care) © -mittarin kehittämisen perustana. Vaiheen II tutkimusasetelma oli kvasikokeellinen. Tutkimusaineisto kerättiin opiskeluterveydenhuoltohenkilöstöltä (N = 191) AKVDC©-kyselymittarilla eri puolilla Suomea sijaitsevista kahdestatoista opiskeluterveydenhuollon toimipisteestä ennen (n = 79) ja jälkeen (n = 30) täydennyskoulutusintervention. Kuvailevia tilastollisia menetelmiä käytettiin kuvaamaan opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietämystä vulvodyniasta ja sen hoidosta. Tutkimuksen täydennyskoulutusinterventio kehitettiin deduktiivisesti AKVDC©-mittarin rakenteen mukaisesti asiantuntijaryhmän (N = 9) teemahaastattelun, asiantuntija-arvion ja kirjallisuuskatsauksen perusteella. Tutkimuseettisiä arvoja noudatettiin läpi tutkimuksen.
Naiset raportoivat niin positiivisia kuin negatiivisiakin hoitokokemuksia vulvodynian hoidosta. Naisten kokemusten perusteella terveydenhuoltohenkilöstön tietämystä vulvodyniasta ja sen hoidosta tulisi lisätä. Vulvodynia kuormittaa parisuhdetta ja erityisesti seksuaalielämää. Terveydenhuoltohenkilöstöltä saatu tieto ja tuki koetaan merkitykselliseksi parisuhteen hyvinvoinnissa.
Opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietämys vulvodyniasta ja sen hoidosta todettiin olevan eritasoista tietämyksen eri osioissa ennen koulutusinterventiota. Tietoisuus vulvodynian tunnistamisesta oli jonkin verran hyvä, mutta vulvodynian hoitomenetelmistä jonkin verran huono. Tietoisuus inhimillisen kohtaamisen sekä saadun tiedon ja tuen merkityksestä vulvodyniaa sairastavalle oli hyvä. Tieto vulvodyniasta ja sen hoitamisesta todettiin tietotestin mukaan keskitasoa heikommaksi. Taustatekijöistä koetut taidot ja aikaisemmat koulutukset vulvodyniasta olivat yleisemmin yhteydessä parempaan tietämykseen vulvodyniasta ja sen hoidosta.
Koulutusintervention jälkeen osallistuneiden tietämys vulvodyniasta ja sen hoidosta oli tilastollisesti merkitsevästi korkeampi sekä tietoisuus että tieto-osassa. Opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietoisuus vulvodynian tunnistamisesta ja hoidosta oli myös kliinisesti merkittävästi korkeampi. Myös tietotestin pisteet olivat kliinisesti merkittävästi korkeammat koulutuksen jälkeen alkumittaukseen verrattuna. Koulutuspalautteen perusteella osallistujien koulutustyytyväisyys oli hyvä.
Vulvodynia aiheuttaa naisille monia fyysisiä, psyykkisiä ja seksuaalisia toimintahäiriöitä, jotka heijastuvat parisuhteeseen. Hoitosuhteessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota tiedon ja tuen antamiseen vulvodyniaa sairastavalle naiselle sekä hänen kumppanilleen. Verkkopohjaisella täydennyskoulutuksella voidaan tuottaa samansisältöinen oppisisältö vulvodynian ja sen hoidon tietämyksen lisäämiseksi organisaatioissa kuten opiskeluterveydenhuollossa, joiden toimipisteet ovat maantieteellisesti etäällä toisistaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata naisten kokemuksia vulvodyniasta ja sen hoidosta. Tarkoituksena on myös arvioida tutkimusta varten kehitetyllä mittarilla opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietämystä tästä aihealueesta ennen ja jälkeen koulutusintervention. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää terveydenhuollossa vulvodyniaa sairastavien naisten ja heidän kumppaniensa kohtaamisessa sekä hoidon kehittämisessä.
Tutkimuksen asetelma perustuu monimetodi-menetelmään, joka sisältää kaksi vaihetta. Vaiheen I aineisto kerättiin suljetulta vulvodynia-keskustelupalstalta anonyymina verkkokyselynä. Aineisto koostui vulvodyniaa sairastavien naisten (n = 33) kokemuskertomuksista, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Naisten kokemukset sekä näyttöön perustuva kirjallisuus vulvodyniasta ja sen hoidosta olivat vulvodynian ja sen hoidon tietämystä mittaavan, AKVDC (Awareness and Knowledge of VulvoDynian and its Care) © -mittarin kehittämisen perustana. Vaiheen II tutkimusasetelma oli kvasikokeellinen. Tutkimusaineisto kerättiin opiskeluterveydenhuoltohenkilöstöltä (N = 191) AKVDC©-kyselymittarilla eri puolilla Suomea sijaitsevista kahdestatoista opiskeluterveydenhuollon toimipisteestä ennen (n = 79) ja jälkeen (n = 30) täydennyskoulutusintervention. Kuvailevia tilastollisia menetelmiä käytettiin kuvaamaan opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietämystä vulvodyniasta ja sen hoidosta. Tutkimuksen täydennyskoulutusinterventio kehitettiin deduktiivisesti AKVDC©-mittarin rakenteen mukaisesti asiantuntijaryhmän (N = 9) teemahaastattelun, asiantuntija-arvion ja kirjallisuuskatsauksen perusteella. Tutkimuseettisiä arvoja noudatettiin läpi tutkimuksen.
Naiset raportoivat niin positiivisia kuin negatiivisiakin hoitokokemuksia vulvodynian hoidosta. Naisten kokemusten perusteella terveydenhuoltohenkilöstön tietämystä vulvodyniasta ja sen hoidosta tulisi lisätä. Vulvodynia kuormittaa parisuhdetta ja erityisesti seksuaalielämää. Terveydenhuoltohenkilöstöltä saatu tieto ja tuki koetaan merkitykselliseksi parisuhteen hyvinvoinnissa.
Opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietämys vulvodyniasta ja sen hoidosta todettiin olevan eritasoista tietämyksen eri osioissa ennen koulutusinterventiota. Tietoisuus vulvodynian tunnistamisesta oli jonkin verran hyvä, mutta vulvodynian hoitomenetelmistä jonkin verran huono. Tietoisuus inhimillisen kohtaamisen sekä saadun tiedon ja tuen merkityksestä vulvodyniaa sairastavalle oli hyvä. Tieto vulvodyniasta ja sen hoitamisesta todettiin tietotestin mukaan keskitasoa heikommaksi. Taustatekijöistä koetut taidot ja aikaisemmat koulutukset vulvodyniasta olivat yleisemmin yhteydessä parempaan tietämykseen vulvodyniasta ja sen hoidosta.
Koulutusintervention jälkeen osallistuneiden tietämys vulvodyniasta ja sen hoidosta oli tilastollisesti merkitsevästi korkeampi sekä tietoisuus että tieto-osassa. Opiskeluterveydenhuoltohenkilöstön tietoisuus vulvodynian tunnistamisesta ja hoidosta oli myös kliinisesti merkittävästi korkeampi. Myös tietotestin pisteet olivat kliinisesti merkittävästi korkeammat koulutuksen jälkeen alkumittaukseen verrattuna. Koulutuspalautteen perusteella osallistujien koulutustyytyväisyys oli hyvä.
Vulvodynia aiheuttaa naisille monia fyysisiä, psyykkisiä ja seksuaalisia toimintahäiriöitä, jotka heijastuvat parisuhteeseen. Hoitosuhteessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota tiedon ja tuen antamiseen vulvodyniaa sairastavalle naiselle sekä hänen kumppanilleen. Verkkopohjaisella täydennyskoulutuksella voidaan tuottaa samansisältöinen oppisisältö vulvodynian ja sen hoidon tietämyksen lisäämiseksi organisaatioissa kuten opiskeluterveydenhuollossa, joiden toimipisteet ovat maantieteellisesti etäällä toisistaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]