Kaupan alan digimurroksen synnyttämien strategisten riskien hallinta kokonaisvaltaisen riskienhallinnan avulla
Liukkala, Linda (2017)
Liukkala, Linda
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-09-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709282487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709282487
Tiivistelmä
Kaupan alan digimurroksella on merkittävä vaikutus kaupan alan perinteisten toimintatapojen ja liiketoiminnan muuttumiseen nyt ja tulevaisuudessa. Liiketoimintaympäristön muutosten myötä on strategisten riskien huomioiminen osana yrityksen päätöksentekoa ja strategian luontia entistäkin tärkeämmässä asemassa liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Strategisia riskejä tulisi pyrkiä hallitsemaan kokonaisvaltaisen riskienhallinnan avulla, jolloin riskienhallinnan huomio kiinnittyy yhteyden luomiseen riskin, strategian, liiketoiminnan ja suorituskyvyn välille.
Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä ja selvittää, mitkä ovat merkittävimmät strategiset riskit kaupan alan digimurroksessa. Lisäksi halutaan tutkia, miten näitä riskejä voidaan hallita kokonaisvaltaisen riskienhallinnan avulla ja minkälainen rooli strategisilla riskeillä on yrityksen päätöksenteossa. Tutkimusaihe on oleellinen, sillä digitalisaatiolla on merkittävät vaikutukset kaupan alan liiketoiminnan muutoksiin ja riskeihin, eikä aihealueesta ole olemassa aikaisempaa tutkimusta. Tutkimus on metodologialtaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen empiria perustuu neljän kaupan alan ja kokonaisvaltaisen riskienhallinnan asiantuntijan haastatteluun tutkittavasta aihealueesta.
Tutkimuksessa käy ilmi, että kaupan alan digimurroksella ei niinkään ole vaikutusta merkittävimpien strategisten riskien kokonaisuuksiin, vaan ennemminkin näiden kokonaisuuksien sisäisiin riskilähteisiin. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi merkittävää kokonaisvaltaisen riskienhallinnan osatekijää, joita hyödyntämällä kaupan alan yritykset pystyvät hallitsemaan strategisia riskejä sekä hyödyntämään niistä saatavaa tietoa yrityksen strategian luonnissa ja päätöksenteossa.
Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä ja selvittää, mitkä ovat merkittävimmät strategiset riskit kaupan alan digimurroksessa. Lisäksi halutaan tutkia, miten näitä riskejä voidaan hallita kokonaisvaltaisen riskienhallinnan avulla ja minkälainen rooli strategisilla riskeillä on yrityksen päätöksenteossa. Tutkimusaihe on oleellinen, sillä digitalisaatiolla on merkittävät vaikutukset kaupan alan liiketoiminnan muutoksiin ja riskeihin, eikä aihealueesta ole olemassa aikaisempaa tutkimusta. Tutkimus on metodologialtaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen empiria perustuu neljän kaupan alan ja kokonaisvaltaisen riskienhallinnan asiantuntijan haastatteluun tutkittavasta aihealueesta.
Tutkimuksessa käy ilmi, että kaupan alan digimurroksella ei niinkään ole vaikutusta merkittävimpien strategisten riskien kokonaisuuksiin, vaan ennemminkin näiden kokonaisuuksien sisäisiin riskilähteisiin. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi merkittävää kokonaisvaltaisen riskienhallinnan osatekijää, joita hyödyntämällä kaupan alan yritykset pystyvät hallitsemaan strategisia riskejä sekä hyödyntämään niistä saatavaa tietoa yrityksen strategian luonnissa ja päätöksenteossa.