Koulukiusaamisen ehkäisy osana kouluhyvinvointia : laadullinen tutkimus opettajien näkemyksistä
Hilden, Maarit (2017)
Hilden, Maarit
2017
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709272483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709272483
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata opettajien näkemyksiä kiusaamisen ehkäisystä koulun arjessa ja opettajien työssä sekä selvittää kiusaamisen ehkäisyä auttavia ja sitä estäviä tekijöitä. Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään koulukiusaamista ilmiönä ja käsitteenä sekä kiusaamisen ehkäisyä ja opettajan roolia kiusaamisen ehkäisyssä. Tutkielman teoriaosuuden toinen osa muodostuu kirjallisuuskatsauksesta, johon on koottu kiusaamisen ehkäisyä auttavia ja estäviä tekijöitä kolmestatoista tieteellisestä artikkelista.
Tutkielma on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty tutkimusmenetelmänä laadullista review -tutkimusta. Tutkielman empiirinen aineisto on kerätty avoimen haastattelun avulla ja aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkielmaa varten haastateltiin kuutta alakoulun opettajaa neljästä eri koulusta ja neljältä eri paikkakunnalta.
Tutkielman tuloksista selvisi, että kiusaamisen ehkäisy on opettajan arjessa jatkuvasti läsnä olevaa, pitkäjänteistä työtä, joka edellyttää opettajalta herkkyyttä aistia luokan ilmapiiriä sekä kykyä kohdata lapset aidosti. Kiusaamisen ehkäisyssä keskeistä on luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen ryhmässä sekä oppilaiden oikeudenmukainen ja tasavertainen kohtelu. Vastuu kiusaamisen ehkäisystä on opettajalla, mutta yhteistyö niin vanhempien kuin muun kouluyhteisön kanssa on tärkeää. Tulosten mukaan kiusaamisen ehkäisyä auttaa opettajan laaja-alainen ymmärrys kiusaamisilmiöstä sekä sosiaalisten taitojen kehityksen tuntemus että vuorovaikutustaitojen tuntemus. Erityisen tärkeänä kiusaamisen ehkäisyä auttavana tekijänä korostui koulun yhtenäinen kiusaamisen ehkäisyn kulttuuri ja rehtorin kiusaamisen ehkäisyä tukevat arvot ja asenteet. Kiusaamisen ehkäisyn esteinä näyttäytyivät opettajan asenteet sekä koulutuksen puute. Myös kiire, kiusaamisilmiön riittämätön tuntemus ja koulun yhtenäisten toimintatapojen puute näyttäytyi kiusaamisen ehkäisyn esteinä.
Tämä tutkielma antaa viitteitä, että kiusaamisen ehkäisy toteutuu kouluissa varsin vaihtelevasti. On kouluja, joissa kiusaamisen ehkäisyyn on vahva yhtenäinen toimintakulttuuri ja työtä tehdään pitkäjänteisesti. Toisaalta on kouluja, joissa asia on täysin yksittäisen opettajan oman harkinnan ja perehtyneisyyden varassa.
Tutkielma on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty tutkimusmenetelmänä laadullista review -tutkimusta. Tutkielman empiirinen aineisto on kerätty avoimen haastattelun avulla ja aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkielmaa varten haastateltiin kuutta alakoulun opettajaa neljästä eri koulusta ja neljältä eri paikkakunnalta.
Tutkielman tuloksista selvisi, että kiusaamisen ehkäisy on opettajan arjessa jatkuvasti läsnä olevaa, pitkäjänteistä työtä, joka edellyttää opettajalta herkkyyttä aistia luokan ilmapiiriä sekä kykyä kohdata lapset aidosti. Kiusaamisen ehkäisyssä keskeistä on luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen ryhmässä sekä oppilaiden oikeudenmukainen ja tasavertainen kohtelu. Vastuu kiusaamisen ehkäisystä on opettajalla, mutta yhteistyö niin vanhempien kuin muun kouluyhteisön kanssa on tärkeää. Tulosten mukaan kiusaamisen ehkäisyä auttaa opettajan laaja-alainen ymmärrys kiusaamisilmiöstä sekä sosiaalisten taitojen kehityksen tuntemus että vuorovaikutustaitojen tuntemus. Erityisen tärkeänä kiusaamisen ehkäisyä auttavana tekijänä korostui koulun yhtenäinen kiusaamisen ehkäisyn kulttuuri ja rehtorin kiusaamisen ehkäisyä tukevat arvot ja asenteet. Kiusaamisen ehkäisyn esteinä näyttäytyivät opettajan asenteet sekä koulutuksen puute. Myös kiire, kiusaamisilmiön riittämätön tuntemus ja koulun yhtenäisten toimintatapojen puute näyttäytyi kiusaamisen ehkäisyn esteinä.
Tämä tutkielma antaa viitteitä, että kiusaamisen ehkäisy toteutuu kouluissa varsin vaihtelevasti. On kouluja, joissa kiusaamisen ehkäisyyn on vahva yhtenäinen toimintakulttuuri ja työtä tehdään pitkäjänteisesti. Toisaalta on kouluja, joissa asia on täysin yksittäisen opettajan oman harkinnan ja perehtyneisyyden varassa.