Digitalisoituva koulu - hyvinvoivat opettajat? Miten edistää digitalisoitumista ja työhyvinvointia
Mäkiniemi, Jaana-Piia; Ahola, Salla; Syvänen, Antti; Heikkilä-Tammi, Kirsi; Viteli, Jarmo (2017)
Mäkiniemi, Jaana-Piia
Ahola, Salla
Syvänen, Antti
Heikkilä-Tammi, Kirsi
Viteli, Jarmo
Tampereen yliopisto
2017
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0542-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0542-0
Tiivistelmä
Digitalisaatio on globaali megatrendi, joka muuttaa ammatteja ja tapaa tehdä työtä. Teknologia on kiinteä osa myös suomalaisen opettajan arkea. Työn digitalisoituminen voi olla työhyvinvoinnin kannalta uhka tai mahdollisuus. Jos opetusteknologian käyttö koetaan työntekoa vaikeuttavaksi ja kuormittavaksi,
voi opettaja kokea teknostressiä. Jos taas teknologian käytön koetaan helpottavan työtä ja jopa innostavan, se voi johtaa teknoimuun. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opetusteknologian käyttö liittyy opettajien työhyvinvointiin ja miten opettajat voivat yhdessä kehittämällä edistää koulujen digitalisoitumista ja työhyvinvointia. Tulosten mukaan opettajat kokevat opetusteknologian käytön ennemminkin innostavana kuin kuormittavana. Jotta opettajat eivät kuormittuisi opetusteknologian käytön vuoksi, on huolehdittava mm. siitä, että he voivat osallistua teknologiavalintoihin. Edelleen on tarjottava mahdollisuus käyttää opetusteknologiaa, joka sopii heidän opetustyyliinsä. Lisäksi on annettava sosiaalista ja teknistä tukea. Opettajia kannattaa kannustaa analysoimaan opetusteknologian hyviä puolia, kehittämään osaamistaan ja uskomaan itseensä. Tulokset viittaavat myös siihen, että opettajat pystyvät itsenäisesti kehittämään työtään ja luomaan käytäntöjä, jotka tukevat koulujen kestävämpää digitalisoitumista. Hyödylliseksi koetut käytännöt liittyvät opettajien väliseen yhteistyöhön, kuten toisten opettamiseen ja neuvomiseen.
voi opettaja kokea teknostressiä. Jos taas teknologian käytön koetaan helpottavan työtä ja jopa innostavan, se voi johtaa teknoimuun. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opetusteknologian käyttö liittyy opettajien työhyvinvointiin ja miten opettajat voivat yhdessä kehittämällä edistää koulujen digitalisoitumista ja työhyvinvointia. Tulosten mukaan opettajat kokevat opetusteknologian käytön ennemminkin innostavana kuin kuormittavana. Jotta opettajat eivät kuormittuisi opetusteknologian käytön vuoksi, on huolehdittava mm. siitä, että he voivat osallistua teknologiavalintoihin. Edelleen on tarjottava mahdollisuus käyttää opetusteknologiaa, joka sopii heidän opetustyyliinsä. Lisäksi on annettava sosiaalista ja teknistä tukea. Opettajia kannattaa kannustaa analysoimaan opetusteknologian hyviä puolia, kehittämään osaamistaan ja uskomaan itseensä. Tulokset viittaavat myös siihen, että opettajat pystyvät itsenäisesti kehittämään työtään ja luomaan käytäntöjä, jotka tukevat koulujen kestävämpää digitalisoitumista. Hyödylliseksi koetut käytännöt liittyvät opettajien väliseen yhteistyöhön, kuten toisten opettamiseen ja neuvomiseen.