Depictions of community in the musicals Rent and In the Heights
Virtanen, Heli (2017)
Virtanen, Heli
2017
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-09-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709132426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709132426
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani yhteisöllisyyden kuvausta musikaaleissa Rent (1996) ja In the Heights (2008). Molemmat musikaalit kuvaavat naapurustojen elämää New Yorkissa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä perusteilla musikaalien hahmot ovat muodostaneet yhteisönsä ja miksi yhteisön muodostaminen on ollut näille ihmisille tarpeellista. Tutkimus painottaa sosiaalista puolta musikaaleissa ja keskittyy yhteisöllisyyteen musikaalien hahmojen keskuudessa.
Tutkielmassani analysoin Rent- ja In the Heights -musikaalien tekstiä ja lyriikoita. Rentin on säveltänyt ja sanoittanut Jonathan Larson. In the Heights -musikaalin on säveltänyt ja sanoittanut Lin-Manuel Miranda ja käsikirjoittanut Quiara Alegría Hudes. Teoreettinen aineistoni koostuu sosiologisista ja historiallisista lähteistä sekä kirjallisuusteoriasta musikaaleihin ja Bakhtinin karnevaalin teoriaan liittyen.
Lähden tutkielmassani liikkeelle määrittelemällä, mitä tarkoitetaan käsitteellä yhteisö. Määrittelen yhteisön käsitteen sosiologisen teorian avulla ja analysoin, käyvätkö musikaalien hahmojen muodostamat yhteisöt yhteen tämän määritelmän kanssa. Sen jälkeen erittelen erilaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä ja analysoin, miten ne esiintyvät musikaaleissa ja miten ne ovat vaikuttaneet näiden yhteisöjen syntyyn ja toimintaan. Tutkittavat yhteiskunnalliset ilmiöt ovat gentrifikaatio New Yorkissa, amerikkalaisen unelman vaikutus ihmisen elämään ja tavoitteisiin sekä yhteisöjen asenteet valtavirtakulttuuriin. Gentrifikaatiota ja amerikkalaista unelmaa tutkin historiallisten lähteiden kautta ja asenteita valtavirtakulttuuriin tutkin Bakhtinin karnevaalin teorian sekä kapitalismin kuvauksen kautta. Jokainen luku tarkastelee siis yhteisöjen toimintaa eri perspektiivistä.
Tutkimukseni osoittaa, että Rent- ja In the Heights -musikaalien yhteisöt vastaavat teoreettista käsitystä yhteisöistä. Yhteisöt kuitenkin perustuvat eri asioille. Yhteisö Rent-musikaalissa perustuu yhteisiin arvoihin ja yhteisö In the Heights -musikaalissa perustuu yhteiseen kulttuuriperintöön. Analyysistäni käy ilmi, että yhteisöt kokevat samankaltaisia haasteita yhteiskunnassa, mutta reagoivat niihin eri tavalla. Gentrifikaatio vaikuttaa molempien yhteisöjen asuinalueisiin, mutta Rentissä hahmot protestoivat prosessia avoimesti, kun taas In the Heights -musikaalissa se on hyväksytty tosiasia. Tutkimus osoittaa, että amerikkalaisen unelman vaikutus yhteiskuntaan on nähtävissä molemmissa musikaaleissa, mutta sen toteutumisesta annettava kuva on pessimistinen. Yhteisöllisyys nostetaan musikaaleissa amerikkalaisen unelman tavoittelemisen yläpuolelle. Musikaaleissa on piirteitä Bakhtinin karnevaalin teoriasta. Karnevaalia käytetään valtavirtakulttuurin pilkkaamiseen. Tutkimukseni osoittaa myös, että yhteisö tuo tietynasteista suojaa kapitalistisen yhteiskunnan suurimmilta epäkohdilta.
Tutkielmassani analysoin Rent- ja In the Heights -musikaalien tekstiä ja lyriikoita. Rentin on säveltänyt ja sanoittanut Jonathan Larson. In the Heights -musikaalin on säveltänyt ja sanoittanut Lin-Manuel Miranda ja käsikirjoittanut Quiara Alegría Hudes. Teoreettinen aineistoni koostuu sosiologisista ja historiallisista lähteistä sekä kirjallisuusteoriasta musikaaleihin ja Bakhtinin karnevaalin teoriaan liittyen.
Lähden tutkielmassani liikkeelle määrittelemällä, mitä tarkoitetaan käsitteellä yhteisö. Määrittelen yhteisön käsitteen sosiologisen teorian avulla ja analysoin, käyvätkö musikaalien hahmojen muodostamat yhteisöt yhteen tämän määritelmän kanssa. Sen jälkeen erittelen erilaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä ja analysoin, miten ne esiintyvät musikaaleissa ja miten ne ovat vaikuttaneet näiden yhteisöjen syntyyn ja toimintaan. Tutkittavat yhteiskunnalliset ilmiöt ovat gentrifikaatio New Yorkissa, amerikkalaisen unelman vaikutus ihmisen elämään ja tavoitteisiin sekä yhteisöjen asenteet valtavirtakulttuuriin. Gentrifikaatiota ja amerikkalaista unelmaa tutkin historiallisten lähteiden kautta ja asenteita valtavirtakulttuuriin tutkin Bakhtinin karnevaalin teorian sekä kapitalismin kuvauksen kautta. Jokainen luku tarkastelee siis yhteisöjen toimintaa eri perspektiivistä.
Tutkimukseni osoittaa, että Rent- ja In the Heights -musikaalien yhteisöt vastaavat teoreettista käsitystä yhteisöistä. Yhteisöt kuitenkin perustuvat eri asioille. Yhteisö Rent-musikaalissa perustuu yhteisiin arvoihin ja yhteisö In the Heights -musikaalissa perustuu yhteiseen kulttuuriperintöön. Analyysistäni käy ilmi, että yhteisöt kokevat samankaltaisia haasteita yhteiskunnassa, mutta reagoivat niihin eri tavalla. Gentrifikaatio vaikuttaa molempien yhteisöjen asuinalueisiin, mutta Rentissä hahmot protestoivat prosessia avoimesti, kun taas In the Heights -musikaalissa se on hyväksytty tosiasia. Tutkimus osoittaa, että amerikkalaisen unelman vaikutus yhteiskuntaan on nähtävissä molemmissa musikaaleissa, mutta sen toteutumisesta annettava kuva on pessimistinen. Yhteisöllisyys nostetaan musikaaleissa amerikkalaisen unelman tavoittelemisen yläpuolelle. Musikaaleissa on piirteitä Bakhtinin karnevaalin teoriasta. Karnevaalia käytetään valtavirtakulttuurin pilkkaamiseen. Tutkimukseni osoittaa myös, että yhteisö tuo tietynasteista suojaa kapitalistisen yhteiskunnan suurimmilta epäkohdilta.