The knowledge processes framework and multiliteracies in upper secondary school English textbooks ENA 3 Cultural phenomena (LOPS2016), Insights course 3 and On track 3
Jarho, Elina (2017)
Jarho, Elina
2017
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-09-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709132425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201709132425
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin, kuinka monilukutaito ja erityisesti tietoprosessit (knowledge processes) on otettu huomioon uuden opetussuunnitelman mukaisissa lukion englannin kielen oppikirjoissa. Tutkimuksessa myös selvitetään, miten tietoprosessien viitekehys (KP framework) toimii lukion englannin oppimateriaalien tutkimuksessa. Tutkimuksen materiaalina ovat lukion uuden opetussuunnitelman mukaiset englannin kielen kurssikirjat: ENA 3 Cultural Phenomena (LOPS2016), Insights Course 3 ja On Track 3.
Uusi opetussuunnitelma tuli voimaan Suomen lukioissa syksyllä 2016. Lukion opetussuunnitelman (LOPS) mukaan monilukutaitoa tulisi käsitellä kaikissa oppiaineissa. Koska englannin kielellä on tärkeä asema maailmankielenä, voidaan myös monilukutaitoa, taitoa tulkita ja analysoida tietoa eri muodoissa, ja sen opettamista pitää erityisen merkittävänä taitona opintoja ja elämää ajatellen. Tietoprosessien viitekehys voi auttaa sekä opettajaa että opiskelijaa ymmärtämään ja käsittelemään erilaisia tekstejä eri tavoin.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esitellään teoreettinen viitekehys, eli mitä monilukutaito tarkoittaa sekä selvitetään eri tietoprosessit (knowledge processes): tunnetun ja uuden kokeminen (experiencing the known and the new), nimeämällä ja teorian avulla konseptualisointi (conceptualising by naming and with theory), funktionaalinen ja kriittinen analysointi (analysing functionally and critically) ja asianmukaisesti ja luovasti soveltaminen (applying appropriately and critically). Lisäksi käsitellään opetussuunnitelmaa ja englannin opetusta lukiossa.
Tutkimuksen toisessa osassa esitellään materiaali ja sekä analyysi siitä, miten eri tietoprosessit esiintyvät materiaalissa. Analyysissa käytetään kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikki tietoprosessit on otettu huomioon kaikissa uuden opetussuunnitelman mukaisissa englannin kielen tekstikirjoissa. Yleisimmät kategoriat kaikissa kirjoissa olivat uuden kokeminen ja nimeämällä konseptualisointi. Harvinaisimmat kategoriat kaikissa kirjoissa olivat teorian avulla konseptualisointi, kriittinen analysointi ja luovasti soveltaminen. Tuloksissa todetaan myös, että tietoprosessien viitekehys soveltuu oppimateriaalitutkimukseen.
Uusi opetussuunnitelma tuli voimaan Suomen lukioissa syksyllä 2016. Lukion opetussuunnitelman (LOPS) mukaan monilukutaitoa tulisi käsitellä kaikissa oppiaineissa. Koska englannin kielellä on tärkeä asema maailmankielenä, voidaan myös monilukutaitoa, taitoa tulkita ja analysoida tietoa eri muodoissa, ja sen opettamista pitää erityisen merkittävänä taitona opintoja ja elämää ajatellen. Tietoprosessien viitekehys voi auttaa sekä opettajaa että opiskelijaa ymmärtämään ja käsittelemään erilaisia tekstejä eri tavoin.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esitellään teoreettinen viitekehys, eli mitä monilukutaito tarkoittaa sekä selvitetään eri tietoprosessit (knowledge processes): tunnetun ja uuden kokeminen (experiencing the known and the new), nimeämällä ja teorian avulla konseptualisointi (conceptualising by naming and with theory), funktionaalinen ja kriittinen analysointi (analysing functionally and critically) ja asianmukaisesti ja luovasti soveltaminen (applying appropriately and critically). Lisäksi käsitellään opetussuunnitelmaa ja englannin opetusta lukiossa.
Tutkimuksen toisessa osassa esitellään materiaali ja sekä analyysi siitä, miten eri tietoprosessit esiintyvät materiaalissa. Analyysissa käytetään kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikki tietoprosessit on otettu huomioon kaikissa uuden opetussuunnitelman mukaisissa englannin kielen tekstikirjoissa. Yleisimmät kategoriat kaikissa kirjoissa olivat uuden kokeminen ja nimeämällä konseptualisointi. Harvinaisimmat kategoriat kaikissa kirjoissa olivat teorian avulla konseptualisointi, kriittinen analysointi ja luovasti soveltaminen. Tuloksissa todetaan myös, että tietoprosessien viitekehys soveltuu oppimateriaalitutkimukseen.