Aikuisena lähihoitajaksi : Miksi aikuinen hakeutuu opiskelemaan lähihoitajaksi ja mitä opiskelu merkitsee hänelle elämänmuutostilanteessa?
Myllyharju, Sanna-Maria (2017)
Myllyharju, Sanna-Maria
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-08-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708292348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708292348
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miksi aikuiset hakeutuvat opiskelemaan ja mitä opiskelu merkitsee heille. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisesti, mitkä syyt aikuisten elämänkuluissa vaikuttivat opiskelemaan hakeutumiseen ja miksi aikuiset hakeutuivat juuri sosiaali- ja terveysalan perusopintoihin tavoitteena valmistua lähihoitajiksi. Toiseksi tutkimus selvitti, mitä opiskelu merkitsi aikuisille heidän elämänkulussaan ja elämänmuutostilanteessa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin yhteiskunnassa tapahtuvaa työelämän muutosta ja elinikäistä oppimista sekä aikuisen elämänmuutostilanteita. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään aikuisuutta, aikuista oppijana ja aikuiskoulutusta sekä sosiaali- ja terveysalan perusopintoja. Keskeistä tutkimuksessa oli tutkittavien omien henkilökohtaisten kokemusten esille tuominen opiskelemaan hakeutumisesta ja opiskelun merkityksistä, minkä vuoksi tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tiedonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksen seitsemän haastattelua toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen analyysi tehtiin pääosin teemoittelua apuna käyttäen. Analyysivaiheen teemat muodostuivat haastattelun teemojen pohjalta ja olivat: elämä ennen opintoja, opintoihin hakeutuminen, opiskeleminen, itse opiskelijana ja tulevaisuudensuunnitelmat. Teemoittelun lisäksi tutkimuksen analyysivaiheessa käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimukseen osallistuneiden aikuisten elämänkulut ennen sosiaali- ja terveysalan perusopintoihin hakeutumista olivat hyvin erilaisia. Näin ollen myös erilaiset syyt vaikuttivat aikuisilla koulutukseen hakeutumiseen. Aikuisten elämänkuluista löytyviä syitä, jotka vaikuttivat koulutukseen hakeutumiseen oli mm. työttömyys, mieleisen ammatin etsiminen, omien lasten kasvaminen aikuisiksi, tauko työelämästä, asuinpaikan vaihtuminen, ikä sekä sosiaaliset ja taloudelliset syyt. Aikuisten elämänkulkuun liittyvät tapahtumat vaikuttivat myös siihen, mitä opiskelu merkitsi aikuisille. Opiskelulla oli mm. ammatillisia ja sosiaalisia merkityksiä sekä se toimi aikuisten identiteetin rakentajana. Lisäksi opiskelu merkitsi aikuisille myös erilaista näkökulmaa opiskelua kohtaan.
Ammatillisen koulutuksen tavoite nähdään yleisesti vahvasti ammatillisen pätevyyden hankkimisessa, mikä tuli esille myös tässä tutkimuksessa. Tämän lisäksi tässä tutkimuksesta tuli esille myös se, että ammatillisella aikuiskoulutuksella on monia muitakin erityisen tärkeitä merkityksiä aikuisille, esimerkiksi aikuisten omaan hyvinvointiin liittyvät merkitykset. Tutkimuksesta tuli myös selkeästi esille, että ikä ja aikuisuus vaikuttavat omana erityispiirteenään opiskelussa, mikä tulisi ottaa huomioon aikuiskoulutuksen järjestämisessä ja toteuttamisessa.
Avainsanat: aikuinen, elämänkulku, elämänmuutostilanne, ammatillinen aikuiskoulutus, lähihoitajakoulutus, opiskelun merkitys
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin yhteiskunnassa tapahtuvaa työelämän muutosta ja elinikäistä oppimista sekä aikuisen elämänmuutostilanteita. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään aikuisuutta, aikuista oppijana ja aikuiskoulutusta sekä sosiaali- ja terveysalan perusopintoja. Keskeistä tutkimuksessa oli tutkittavien omien henkilökohtaisten kokemusten esille tuominen opiskelemaan hakeutumisesta ja opiskelun merkityksistä, minkä vuoksi tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tiedonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksen seitsemän haastattelua toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen analyysi tehtiin pääosin teemoittelua apuna käyttäen. Analyysivaiheen teemat muodostuivat haastattelun teemojen pohjalta ja olivat: elämä ennen opintoja, opintoihin hakeutuminen, opiskeleminen, itse opiskelijana ja tulevaisuudensuunnitelmat. Teemoittelun lisäksi tutkimuksen analyysivaiheessa käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimukseen osallistuneiden aikuisten elämänkulut ennen sosiaali- ja terveysalan perusopintoihin hakeutumista olivat hyvin erilaisia. Näin ollen myös erilaiset syyt vaikuttivat aikuisilla koulutukseen hakeutumiseen. Aikuisten elämänkuluista löytyviä syitä, jotka vaikuttivat koulutukseen hakeutumiseen oli mm. työttömyys, mieleisen ammatin etsiminen, omien lasten kasvaminen aikuisiksi, tauko työelämästä, asuinpaikan vaihtuminen, ikä sekä sosiaaliset ja taloudelliset syyt. Aikuisten elämänkulkuun liittyvät tapahtumat vaikuttivat myös siihen, mitä opiskelu merkitsi aikuisille. Opiskelulla oli mm. ammatillisia ja sosiaalisia merkityksiä sekä se toimi aikuisten identiteetin rakentajana. Lisäksi opiskelu merkitsi aikuisille myös erilaista näkökulmaa opiskelua kohtaan.
Ammatillisen koulutuksen tavoite nähdään yleisesti vahvasti ammatillisen pätevyyden hankkimisessa, mikä tuli esille myös tässä tutkimuksessa. Tämän lisäksi tässä tutkimuksesta tuli esille myös se, että ammatillisella aikuiskoulutuksella on monia muitakin erityisen tärkeitä merkityksiä aikuisille, esimerkiksi aikuisten omaan hyvinvointiin liittyvät merkitykset. Tutkimuksesta tuli myös selkeästi esille, että ikä ja aikuisuus vaikuttavat omana erityispiirteenään opiskelussa, mikä tulisi ottaa huomioon aikuiskoulutuksen järjestämisessä ja toteuttamisessa.
Avainsanat: aikuinen, elämänkulku, elämänmuutostilanne, ammatillinen aikuiskoulutus, lähihoitajakoulutus, opiskelun merkitys