Positiivinen pedagogiikka opetussuunnitelmassa : Positiivisen pedagogiikan aihealueiden ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisällölliset yhtäläisyydet
Avola, Pauliina (2017)
Avola, Pauliina
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-08-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708292347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708292347
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee positiivisen pedagogiikan teoriaa ja sen yhtäläisyyksiä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin se, mitkä ovat positiivisen pedagogiikan aihealueet ja millaisia yhtäläisyyksiä positiivisen pedagogiikan eri aihealueilla sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleisen osan sisällöillä on.
Tutkimus toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla ja sisällön erittelyllä. Tutkimuksessa muodostettiin jäsennelty jaottelu positiivisen pedagogiikan teoriasta, josta muodostetun strukturoidun analyysirungon avulla Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleistä osaa analysoitiin hermeneuttisella tutkimusotteella aineistoa tulkiten.
Positiivinen pedagogiikka on suhteellisen uusi pedagoginen suuntaus, jonka vahvimpana taustateoriana toimii positiivinen psykologia. Positiivisen pedagogiikan tarkoituksena on nostaa hyvin-vointi yhtä tärkeäksi tavoitteeksi koulussa kuin oppiminen, ja se ottaa kantaa melkein kaikkeen siihen, mitä koulujen ja päiväkotien arkeen kuuluu.
Tässä tutkimuksessa positiivisen pedagogiikan aineistona käytettiin sataa hyvinvoinnin opettamiseen ja positiiviseen pedagogiikkaan liittyvää tutkimusartikkelia tai kirjaa. Positiivisen pedagogiikan lähdeaineistoista muodostettiin tässä tutkimuksessa kolmeen suureen aihealueeseen jakautuva synteesi, joka nimettiin YHO-malliksi. YHO-malliin sisältyvät aihealueet ovat ympäristö, hyvin-vointi ja oppiminen. Niiden pohjalta muodostettiin luokittelu, johon kuuluvat YHO-mallin kolme pääluokkaa ja niihin sisältyvät 20 yläluokkaa, joilla kaikilla on vielä 0-18 alaluokkaa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 on vuonna 2016 suomalaisissa kouluissa käyttöön otettu opetussuunnitelma. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 on suomalaisten koulujen toimintaa ja opetusta ohjaava asiakirja, joka ilmaisee yhteiskunnan määräykset ja tavoitteet opetukselle. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 korostuu hyvinvointiin tähtäävät tavoitteet.
Tämän tutkimuksen mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleisellä osalla on selkeää sisällöllistä yhtäläisyyttä positiivisen pedagogiikan teoriasisältöjen kanssa. Positiivisen pedagogiikan kanssa yhtäläisiä sisältöjä oli Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleisessä osassa noin joka kolmannessa lauseessa. Erityisesti yhtäläisyys oli voimakasta YHO-mallin mukaisten ympäristöön liittyvien sisältöjen kanssa. Vaikka uutta opetussuunnitelmaa pidetään hyvinvointiin keskittyvänä asiakirjana, jäi yhtäläisyys kevyeksi positiivisen pedagogiikan hyvinvointiin keskittyvien sisältöjen kanssa.
Opetussuunnitelmat eivät anna suoria pedagogisia ohjeita opettajalle, vaan opettajilla on pedagoginen vapaus. Positiivinen pedagogiikka on yksi vaihtoehto Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 hyvinvointiin tähtäävän tavoitteen toteuttamiselle arjen koulutyössä, koska sen ja positiivisen pedagogiikan sisällöllinen yhtäläisyys on selkeää. Tämän tutkimuksen perusteella opettajien kannattaisi keskittyä opetustyössään erityisesti yhteistyön tekemiseen ja yhteisöllisyyden korostamiseen sekä oppilaiden yksilölliseen, kunnioittavaan ja kannustavaan ohjaamiseen.
Tutkimus toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla ja sisällön erittelyllä. Tutkimuksessa muodostettiin jäsennelty jaottelu positiivisen pedagogiikan teoriasta, josta muodostetun strukturoidun analyysirungon avulla Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleistä osaa analysoitiin hermeneuttisella tutkimusotteella aineistoa tulkiten.
Positiivinen pedagogiikka on suhteellisen uusi pedagoginen suuntaus, jonka vahvimpana taustateoriana toimii positiivinen psykologia. Positiivisen pedagogiikan tarkoituksena on nostaa hyvin-vointi yhtä tärkeäksi tavoitteeksi koulussa kuin oppiminen, ja se ottaa kantaa melkein kaikkeen siihen, mitä koulujen ja päiväkotien arkeen kuuluu.
Tässä tutkimuksessa positiivisen pedagogiikan aineistona käytettiin sataa hyvinvoinnin opettamiseen ja positiiviseen pedagogiikkaan liittyvää tutkimusartikkelia tai kirjaa. Positiivisen pedagogiikan lähdeaineistoista muodostettiin tässä tutkimuksessa kolmeen suureen aihealueeseen jakautuva synteesi, joka nimettiin YHO-malliksi. YHO-malliin sisältyvät aihealueet ovat ympäristö, hyvin-vointi ja oppiminen. Niiden pohjalta muodostettiin luokittelu, johon kuuluvat YHO-mallin kolme pääluokkaa ja niihin sisältyvät 20 yläluokkaa, joilla kaikilla on vielä 0-18 alaluokkaa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 on vuonna 2016 suomalaisissa kouluissa käyttöön otettu opetussuunnitelma. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 on suomalaisten koulujen toimintaa ja opetusta ohjaava asiakirja, joka ilmaisee yhteiskunnan määräykset ja tavoitteet opetukselle. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 korostuu hyvinvointiin tähtäävät tavoitteet.
Tämän tutkimuksen mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleisellä osalla on selkeää sisällöllistä yhtäläisyyttä positiivisen pedagogiikan teoriasisältöjen kanssa. Positiivisen pedagogiikan kanssa yhtäläisiä sisältöjä oli Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleisessä osassa noin joka kolmannessa lauseessa. Erityisesti yhtäläisyys oli voimakasta YHO-mallin mukaisten ympäristöön liittyvien sisältöjen kanssa. Vaikka uutta opetussuunnitelmaa pidetään hyvinvointiin keskittyvänä asiakirjana, jäi yhtäläisyys kevyeksi positiivisen pedagogiikan hyvinvointiin keskittyvien sisältöjen kanssa.
Opetussuunnitelmat eivät anna suoria pedagogisia ohjeita opettajalle, vaan opettajilla on pedagoginen vapaus. Positiivinen pedagogiikka on yksi vaihtoehto Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 hyvinvointiin tähtäävän tavoitteen toteuttamiselle arjen koulutyössä, koska sen ja positiivisen pedagogiikan sisällöllinen yhtäläisyys on selkeää. Tämän tutkimuksen perusteella opettajien kannattaisi keskittyä opetustyössään erityisesti yhteistyön tekemiseen ja yhteisöllisyyden korostamiseen sekä oppilaiden yksilölliseen, kunnioittavaan ja kannustavaan ohjaamiseen.