Hoitotyön koulutuksen menetelmäopintojen ja opinnäytetyöprosessin kehittäminen ammattikorkeakoulun opettajien näkökulmasta
Harjanne, Maarit (2017)
Harjanne, Maarit
2017
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708232318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708232318
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään suomalaisen ammattikorkeakoulun opettajien kokemuksia hoitotyön opiskelijoiden menetelmäosaamiseen ja opinnäytetyöprosessin etenemiseen liittyvistä tekijöistä opinnäytetyöprosessin kehittämisen jälkeen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla menetelmäopintoja ja opinnäytetyöprosessia voidaan kehittää opiskelijoiden opinnäytetyöprosessin etenemisen tukemiseksi sekä tutkintojen valmistumisen edistämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin helmikuussa 2017. Tutkimukseen osallistui seitsemän (N=7) erään suomalaisen ammattikorkeakoulun opettajaa. Osallistujat valittiin tarkoituksenmukaisuuden periaatteella. Valintaperusteena oli kokemus hoitotyön opiskelijoiden opinnäytetyö opintojen opettamisesta uudella kehitetyllä tavalla kyseisessä ammattikorkeakoulussa sekä mahdollinen kokemus näiden opintojen kehittämisestä. Tutkimustehtäviä oli kaksi ja molemmat analysoitiin erikseen. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällön analyysiä.
Opettajat kokivat kehittämistoimenpiteiden edistäneen opiskelijoiden menetelmäosaamista ja opinnäytetyöprosessin etenemistä, vaikka nykymalli ei takaa parhainta osaamista, eikä prosessi etene parhaalla mahdollisella tavalla. Menetelmäosaamiseen vaikuttavat menetelmäopintojen lisäksi aikaisemmat opinnot ja opinnäytetyöprosessin etenemiseen erilaiset yhteistyöt sekä valmiina annettavat opinnäytetyöaiheet. Menetelmien osaamisen ja opinnäytetyöprosessin etenemisen kannalta aikataululliset tekijät ovat merkityksellisiä ja rinnakkain kulkevat menetelmä- ja opinnäytetyöopinnot tärkeät. Verkko-opetusjärjestelmä ja Moodle pohja tuovat opinnäytetyöprosessiin joustavuutta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan tehdä seuraavia johtopäätöksiä. Menetelmäosaamisen vahvistamisen kannalta kaikissa opinnoissa on tärkeää nykyistä enemmän tuoda esiin menetelmiä, korostaa opiskelijoille niiden opettelemisen tärkeyttä sekä vaatia opiskelijoilta yhteneväistä kirjallisen materiaalin tuottamista koko opiskelun ajan. Opinnäyteyöprosessin edistämisen näkökulmasta valmiit aiheet ovat perusteltuja, sillä opiskelijat pääsevät aiheeseen kiinni ja prosessi pääsee alkuun nopeammin. Työelämäyhteistyön ja ammattikorkeakoulun opettajien keskinäisen yhteistyön lisääminen sekä aikataulullisten tekijöiden huomioiminen ovat tärkeässä asemassa kun kehitetään opiskelijoiden opinnäytetyöprosessia.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluin helmikuussa 2017. Tutkimukseen osallistui seitsemän (N=7) erään suomalaisen ammattikorkeakoulun opettajaa. Osallistujat valittiin tarkoituksenmukaisuuden periaatteella. Valintaperusteena oli kokemus hoitotyön opiskelijoiden opinnäytetyö opintojen opettamisesta uudella kehitetyllä tavalla kyseisessä ammattikorkeakoulussa sekä mahdollinen kokemus näiden opintojen kehittämisestä. Tutkimustehtäviä oli kaksi ja molemmat analysoitiin erikseen. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällön analyysiä.
Opettajat kokivat kehittämistoimenpiteiden edistäneen opiskelijoiden menetelmäosaamista ja opinnäytetyöprosessin etenemistä, vaikka nykymalli ei takaa parhainta osaamista, eikä prosessi etene parhaalla mahdollisella tavalla. Menetelmäosaamiseen vaikuttavat menetelmäopintojen lisäksi aikaisemmat opinnot ja opinnäytetyöprosessin etenemiseen erilaiset yhteistyöt sekä valmiina annettavat opinnäytetyöaiheet. Menetelmien osaamisen ja opinnäytetyöprosessin etenemisen kannalta aikataululliset tekijät ovat merkityksellisiä ja rinnakkain kulkevat menetelmä- ja opinnäytetyöopinnot tärkeät. Verkko-opetusjärjestelmä ja Moodle pohja tuovat opinnäytetyöprosessiin joustavuutta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan tehdä seuraavia johtopäätöksiä. Menetelmäosaamisen vahvistamisen kannalta kaikissa opinnoissa on tärkeää nykyistä enemmän tuoda esiin menetelmiä, korostaa opiskelijoille niiden opettelemisen tärkeyttä sekä vaatia opiskelijoilta yhteneväistä kirjallisen materiaalin tuottamista koko opiskelun ajan. Opinnäyteyöprosessin edistämisen näkökulmasta valmiit aiheet ovat perusteltuja, sillä opiskelijat pääsevät aiheeseen kiinni ja prosessi pääsee alkuun nopeammin. Työelämäyhteistyön ja ammattikorkeakoulun opettajien keskinäisen yhteistyön lisääminen sekä aikataulullisten tekijöiden huomioiminen ovat tärkeässä asemassa kun kehitetään opiskelijoiden opinnäytetyöprosessia.