Frames in the Institutionalization of the Entrepreneurial University Model : The Case of National University of Singapore
Reyes, Charisse (2017)
Reyes, Charisse
Tampere University Press
2017
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-09-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0490-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0490-4
Tiivistelmä
Globaalien trendien vaikutuksesta on monissa maissa on harjoitettu politiikkaa, jonka mukaan korkeakoulut nähdään taloudellisen kasvun kannalta tärkeinä toimijoina. Erityisesti yrittäjyyteen liittyvät toimintapolitiikat ovat muovanneet yliopistojen kehittymistä kohti proaktiivisempia toimintatapoja ja vähäisempää riippuvuutta valtionrahoituksesta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida muutosprosessia, joka liittyy yrittäjämäisen yliopiston toimintamallin kehittämiseen valtion yrittäjyyden edistämiseen tähtäävän toimintapolitiikan puitteissa. Muutosprosessin taustalla olevien seikkojen ymmärtämiseksi tässä tutkimuksessa hyödynnettiin erityisesti institutionalisoitumisen ja yrittäjämäisen yliopiston käsitteitä. Käyttämällä National University of Singapore (NUS) yliopistoa tutkittavana tapauksena, tutkimuksen tutkimuksessa keskityttiin niiden vaikuttavien tekijöiden ja niiden laajuuden tunnistamiseen, jotka vaikuttavat yrittäjämäisen yliopiston toimintamallin institutionalisoitumisen taustalla.
Tutkimuksessa institutionalisoituminen määriteltiin yksilöitä koskevaksi tilaksi liittyen tarpeeseen hyväksyä ja sitoutua tiettyihin NUS yliopiston omaksumiin käytäntöihin. Yrittäjämäisen yliopiston mallia käsiteltiin muutosprosessin kontekstissa sisältäen 1) laitosten, tiedekuntien ja erillisyksikköjen toiminnan ja käytännöt liittyen tulonhankinta-aktivititeetteihin; 2) yliopistotason toiminnot jotka kytkeytyvät kansalliseen yrittäjyyden edistämiseen liittyvään toimintapolitiikkaan; 3) eri toimijoiden roolit ja kontribuutiot yrittäjämäisten toimintojen kehittämisessä ja 4) akateemisen yhteisön sitoutuneisuuden yliopiston tehtävien, aktiviteettien ja tavoitteiden yhdistämisessä valtion yrittäjyyden edistämisen toimintapolitiikkaan.
Tutkimuksessa hyödynnettiin metodina kehysanalyysiä. Tätä käytettiin välineenä monitulkintaisten kysymysten ja tilanteiden tulkintaan, mukaan lukien keinojen etsinnässä yrittäjämäisen yliopiston muutosprosessin haasteisiin. Kehysten tunnistaminen toimi apuna valtion korkeakouluihin kohdistaman politiikan toimeenpanon onnistuneisuuden selvittämisessä etenkin sen suhteen missä määrin yrittäjyyden edistämiseen liittyvän toimintapolitiikan ideaalit toteutuvat yliopiston rakenteiden ja johtamisen tasolla. Tutkimuksen lähtökohtana oli myös tuoda esille monitieteistä lähestymistapaa korkeakoulukontekstiin liittyvien asioiden ja tilanteiden analysoinnissa soveltamalla erityisesti terveydenhuoltosektorin kontekstissa kehitettyä institutionalisoitumisen viitekehystä sekä ympäristökonfliktien tutkimuksen piirissä kehitettyjä kehyskategorioita. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisen kehysanalyysiin lähestymistapaa institutionalisoitumisen asteen selvittämiseksi NUS-yliopistossa. Seuraavat ympäristökonfliktien tutkimuksesta johdetut kehyskategoriat ohjasivat analyysiä: identiteettikehys, karakterisointikehys, valtakehys sekä riski- ja informaatiokehys. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kahdesta aineistotyypistä, haastatteluista ja dokumenteista. Kaikkiaan tutkimuksen puitteissa toteutettiin 18 eri tieteenalojen (luonnontieteet, tekniset tieteet, liiketalous, yhteiskuntatieteet ja humanistiset tieteet) edustajien haastatteluita. Haastattelut toteutettiin etupäässä NUS-yliopiston Kent Ridgen ja Timahin kampuksilla.
Yrittäjämäisenä yliopistona NUS-yliopiston voitiin todeta osallistuvan aktiivisesti kaupallistamistoimintoihin ja yrittäjyyskoulutukseen. Yliopiston vuonna 2006 tapahtuneen yhtiöittämisen jälkeen yliopistossa on toteutettu laajamittaisia muutoksia jotka ovat kohdistuneet yliopiston toiminnallisen ja taloudellisen joustavuuden lisäämiseen. Dokumenttiaineiston perusteella yliopisto on huolellisesti suunnitellut ja toimeenpannut useita yrittäjyyttä ja yrittäjämäisyyttä täydentäviä toimintamalleja, resursseja, sisäisiä rakenteita ja tukitoimintoja muutosprosessin yhteydessä.
Toisin kuin eurooppalaisten yliopistojen osalta, singaporelaisten yliopistojen yrittäjämäistymiseen liittyvä muutosprosessi ei johdu etupäässä valtiorahoituksen merkittävästä vähentymisestä. Itse asiassa yrittämäisyyttä tukevien toimenpiteiden resursoinnissa on ollut jatkuvaa kasvua erityisesti niillä tieteenaloilla, jotka kytkeytyvät Singaporen strategisille kasvualoille (mm. biotekniikka, ympäristö- ja vesitekniikka sekä interaktiivinen ja digitaalinen media). Mainittavaa on, että tutkimusaineiston analyysin perusteella voitiin osoittaa suuri määrä erilaisia henkilöstön käsityksiä yrittäjämäisen yliopistomallin institutionalisoitumisesta NUS-yliopistossa. Kehysten avulla voitiin kuvata tieteenalakohtaisia eroavaisuuksia, institutionaalisia järjestelyitä, joidenkin tieteenalojen haavoittuvuuksia liittyen näiden rooliin osana yrittäjämäistä yliopistoa sekä riskikäsityksiä, jotka heijastelivat NUS-yliopiston jäsenten yrittäjämäistymisprosessin tukemiseen liittyviä valintoja. Institutionalisoituminen prosessina sisältää tyypillisesti vaiheita tai kehitysasteita. Erityisesti NUS-yliopiston visiossa, missiossa sekä strategiassa ilmenevä ”yrityshengen” käsite on tutkimuksen kannalta erittäin keskeinen, koska se havainnollistaa yrittäjämäisten yliopistojen muuttuvaa ja mukautuvaa luonnetta monimutkaisina toimijoina ja koska se on myös vaikuttanut yrittäjämäisen yliopistomallin institutionalisoitumiseen siirryttäessä vaiheesta toiseen. NUS-yliopiston henkilöstö valikoiden soveltaa yrittäjämäisen yliopiston merkityksiä tavalla joka on heidän omien tavoitteiden ja aloitteiden kannalta relevanttia. Kokonaisuudessaan tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrittäjämäisen yliopistomallin institutionalisoituminen NUS-yliopistossa on dynaaminen mutta edelleen käynnissä oleva prosessi. Tämä johtuu siitä, että NUS-yliopistossa on tarve käsitellä toiminnallisia haasteita samaan aikaan kun se pyrkii saavuttamaan yrittäjämäisyyteen liittyviä tavoitteitaan.
Tutkimuksessa institutionalisoituminen määriteltiin yksilöitä koskevaksi tilaksi liittyen tarpeeseen hyväksyä ja sitoutua tiettyihin NUS yliopiston omaksumiin käytäntöihin. Yrittäjämäisen yliopiston mallia käsiteltiin muutosprosessin kontekstissa sisältäen 1) laitosten, tiedekuntien ja erillisyksikköjen toiminnan ja käytännöt liittyen tulonhankinta-aktivititeetteihin; 2) yliopistotason toiminnot jotka kytkeytyvät kansalliseen yrittäjyyden edistämiseen liittyvään toimintapolitiikkaan; 3) eri toimijoiden roolit ja kontribuutiot yrittäjämäisten toimintojen kehittämisessä ja 4) akateemisen yhteisön sitoutuneisuuden yliopiston tehtävien, aktiviteettien ja tavoitteiden yhdistämisessä valtion yrittäjyyden edistämisen toimintapolitiikkaan.
Tutkimuksessa hyödynnettiin metodina kehysanalyysiä. Tätä käytettiin välineenä monitulkintaisten kysymysten ja tilanteiden tulkintaan, mukaan lukien keinojen etsinnässä yrittäjämäisen yliopiston muutosprosessin haasteisiin. Kehysten tunnistaminen toimi apuna valtion korkeakouluihin kohdistaman politiikan toimeenpanon onnistuneisuuden selvittämisessä etenkin sen suhteen missä määrin yrittäjyyden edistämiseen liittyvän toimintapolitiikan ideaalit toteutuvat yliopiston rakenteiden ja johtamisen tasolla. Tutkimuksen lähtökohtana oli myös tuoda esille monitieteistä lähestymistapaa korkeakoulukontekstiin liittyvien asioiden ja tilanteiden analysoinnissa soveltamalla erityisesti terveydenhuoltosektorin kontekstissa kehitettyä institutionalisoitumisen viitekehystä sekä ympäristökonfliktien tutkimuksen piirissä kehitettyjä kehyskategorioita. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisen kehysanalyysiin lähestymistapaa institutionalisoitumisen asteen selvittämiseksi NUS-yliopistossa. Seuraavat ympäristökonfliktien tutkimuksesta johdetut kehyskategoriat ohjasivat analyysiä: identiteettikehys, karakterisointikehys, valtakehys sekä riski- ja informaatiokehys. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kahdesta aineistotyypistä, haastatteluista ja dokumenteista. Kaikkiaan tutkimuksen puitteissa toteutettiin 18 eri tieteenalojen (luonnontieteet, tekniset tieteet, liiketalous, yhteiskuntatieteet ja humanistiset tieteet) edustajien haastatteluita. Haastattelut toteutettiin etupäässä NUS-yliopiston Kent Ridgen ja Timahin kampuksilla.
Yrittäjämäisenä yliopistona NUS-yliopiston voitiin todeta osallistuvan aktiivisesti kaupallistamistoimintoihin ja yrittäjyyskoulutukseen. Yliopiston vuonna 2006 tapahtuneen yhtiöittämisen jälkeen yliopistossa on toteutettu laajamittaisia muutoksia jotka ovat kohdistuneet yliopiston toiminnallisen ja taloudellisen joustavuuden lisäämiseen. Dokumenttiaineiston perusteella yliopisto on huolellisesti suunnitellut ja toimeenpannut useita yrittäjyyttä ja yrittäjämäisyyttä täydentäviä toimintamalleja, resursseja, sisäisiä rakenteita ja tukitoimintoja muutosprosessin yhteydessä.
Toisin kuin eurooppalaisten yliopistojen osalta, singaporelaisten yliopistojen yrittäjämäistymiseen liittyvä muutosprosessi ei johdu etupäässä valtiorahoituksen merkittävästä vähentymisestä. Itse asiassa yrittämäisyyttä tukevien toimenpiteiden resursoinnissa on ollut jatkuvaa kasvua erityisesti niillä tieteenaloilla, jotka kytkeytyvät Singaporen strategisille kasvualoille (mm. biotekniikka, ympäristö- ja vesitekniikka sekä interaktiivinen ja digitaalinen media). Mainittavaa on, että tutkimusaineiston analyysin perusteella voitiin osoittaa suuri määrä erilaisia henkilöstön käsityksiä yrittäjämäisen yliopistomallin institutionalisoitumisesta NUS-yliopistossa. Kehysten avulla voitiin kuvata tieteenalakohtaisia eroavaisuuksia, institutionaalisia järjestelyitä, joidenkin tieteenalojen haavoittuvuuksia liittyen näiden rooliin osana yrittäjämäistä yliopistoa sekä riskikäsityksiä, jotka heijastelivat NUS-yliopiston jäsenten yrittäjämäistymisprosessin tukemiseen liittyviä valintoja. Institutionalisoituminen prosessina sisältää tyypillisesti vaiheita tai kehitysasteita. Erityisesti NUS-yliopiston visiossa, missiossa sekä strategiassa ilmenevä ”yrityshengen” käsite on tutkimuksen kannalta erittäin keskeinen, koska se havainnollistaa yrittäjämäisten yliopistojen muuttuvaa ja mukautuvaa luonnetta monimutkaisina toimijoina ja koska se on myös vaikuttanut yrittäjämäisen yliopistomallin institutionalisoitumiseen siirryttäessä vaiheesta toiseen. NUS-yliopiston henkilöstö valikoiden soveltaa yrittäjämäisen yliopiston merkityksiä tavalla joka on heidän omien tavoitteiden ja aloitteiden kannalta relevanttia. Kokonaisuudessaan tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrittäjämäisen yliopistomallin institutionalisoituminen NUS-yliopistossa on dynaaminen mutta edelleen käynnissä oleva prosessi. Tämä johtuu siitä, että NUS-yliopistossa on tarve käsitellä toiminnallisia haasteita samaan aikaan kun se pyrkii saavuttamaan yrittäjämäisyyteen liittyviä tavoitteitaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]