Maahanmuuttajaoppilaiden kertomaa ystävyydestä, koulusta ja oppimisesta
Toivikko, Päivi (2017)
Toivikko, Päivi
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708162291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708162291
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella maahanmuuttajataustaisten ja monikulttuurisesta taustasta tulevien lasten ja nuorten ystävyys- ja vertaissuhteita kantaväestön suomalaisten lasten ja nuorten kanssa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten kantaväestön suomalaislasten ja -nuorten kanssa muodostetut ystävyys- ja vertaissuhteet näyttäytyvat maahanmuuttajataustaisten ja monikulttuurisesta taustasta tulevien lasten ja nuorten koulupäivässä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on maahanmuuton tutkimus ja lasten ja nuorten ystävyyssuhteiden tutkimus. Tutkimuskysymykset ovat: Miten maahanmuuttajataustaiset ja monikulttuurisesta taustasta tulevat lapset ja nuoret kokevat ystävyytensä kantaväestön suomalaisten lasten ja nuorten kanssa? Millaisia merkityksiä maahanmuuttajataustaiset ja monikulttuurisesta taustasta tulevat lapset ja nuoret antavat ystävyydelle?
Tutkimuksen aineisto (N = 49) kerättiin eläytymismenetelmällä joulukuussa 2016 ja tammikuussa 2017 keskisuuresta uusimaalaisesta kaupungista. Tutkimukseen osallistui 49 maahanmuuttajataustaista ja monikulttuurisesta taustasta tulevaa oppilasta kahdesta yhtenäiskoulusta, kahdesta alakoulusta ja yhdestä yläkoulusta vuosiluokilta 4-8.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ystävyys- ja vertaissuhteet ovat merkityksellisiä maahanmuuttajataustaisille ja monikulttuurisesta taustasta tuleville oppilaille. Myös heidän oppimistaan tukevat koulutusratkaisut auttavat näitä lapsia ja nuoria koulunkäyntiin liittyvissä haasteissa erityisesti heidän koulupolkunsa alussa. Tutkimus kertoo myös sen, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat kokevat melko usein ystävyyssuhteensa ja koulunkäyntinsä haasteista huolimatta positiivisena asiana.
Tämä pro gradu -tutkielma koostuu tieteellisessä vertaisarvioinnissa olevasta tutkimusartikkelista, metodiartikkelista sekä tutkimusta taustoittavasta reflektio-osasta.
Tutkimuksen aineisto (N = 49) kerättiin eläytymismenetelmällä joulukuussa 2016 ja tammikuussa 2017 keskisuuresta uusimaalaisesta kaupungista. Tutkimukseen osallistui 49 maahanmuuttajataustaista ja monikulttuurisesta taustasta tulevaa oppilasta kahdesta yhtenäiskoulusta, kahdesta alakoulusta ja yhdestä yläkoulusta vuosiluokilta 4-8.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ystävyys- ja vertaissuhteet ovat merkityksellisiä maahanmuuttajataustaisille ja monikulttuurisesta taustasta tuleville oppilaille. Myös heidän oppimistaan tukevat koulutusratkaisut auttavat näitä lapsia ja nuoria koulunkäyntiin liittyvissä haasteissa erityisesti heidän koulupolkunsa alussa. Tutkimus kertoo myös sen, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat kokevat melko usein ystävyyssuhteensa ja koulunkäyntinsä haasteista huolimatta positiivisena asiana.
Tämä pro gradu -tutkielma koostuu tieteellisessä vertaisarvioinnissa olevasta tutkimusartikkelista, metodiartikkelista sekä tutkimusta taustoittavasta reflektio-osasta.