Yliopistokampuksella opiskelun merkitys lukiolaisen jatkokouluttautumisvalintoihin
Lehtola, Tiina (2017)
Lehtola, Tiina
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708152286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708152286
Tiivistelmä
Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion toiminta siirtyi 2016 syksyllä Tampereen Nekalan kaupunginosassa sijainneesta koulurakennuksesta Tampereen yliopistokampukselle. Tämä on ainutlaatuinen ratkaisu Suomessa ja tarjoaa mielenkiintoisen kohteen tutkimukselle. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten näkemyksiä ja mielikuvia siitä, kuinka opiskelu yliopisto-kampuksella voi vaikuttaa heidän jatkokouluttautumisvalintoihinsa. Tutkimusaineisto (N=47) kerättiin eläytymismenetelmällä joulukuussa 2016 Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilta. Pro gradu -tutkielma on kolmiosainen sisältäen tämän työtä taustoittavan tekstin eli reflektio-osan, tieteellisessä vertaisarvioinnissa olevan tutkimusartikkelin ja samoin arvioinnissa olevan menetelmäartikkelin.
Tutkimusaineistosta pystytään näkemään vastaajien asenteita ja ajatuksia liittyen opiskelupaikan valintaan. Eläytymistarinoista esille tulleet asiat jakautuivat kolmeen pääteemaan; psyykkiseen oppimisympäristöön liittyviin tekijöihin, fyysiseen opiskeluympäristöön liittyviin tekijöihin sekä sosiaalisiin tekijöihin. Tampereen yliopistoon hakevien tarinoissa toistuivat maininnat liittyen yliopiston hyvään sijaintiin ja fyysiseen opiskeluympäristön. Myös hyvät opiskelumahdollisuudet, tuttuus ja turvallisuus sekä hyvä ilmapiiri saivat mainintoja. Muualle kuin Tampereen yliopistoon hakevien kertomuksissa nousivat esille paremmat opiskelumahdollisuudet, vaihtelunhalu sekä fyysinen opiskeluympäristö. Molempien vastaajaryhmien kertomuksissa yliopiston fyysiset tilat saivat paljon mainintoja - sekä moitteita että kehuja.
Molempien kertomusvariaatioiden tarinoissa esiintyvät asiat painottuivat selkeästi psyykkiseen oppimisympäristöön liittyviin tekijöihin. Aineiston perusteella koulujen kannattaa siis panostaa erityisesti kognitiivisen ja emotionaalisen ympäristön kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella on mahdollista, että opiskelu yliopistokampuksella voisi vaikuttaa lukiolaisen jatkokoululuttautumisvalintoihin. Vastaajat olivat ehtineet aineistoa kerättäessä opiskella yliopistokampuksella jo lähes yhden lukukauden, joten todellisten kokemusten ääni luultavimmin näkyi myös tarinoissa.
Tutkimusaineistosta pystytään näkemään vastaajien asenteita ja ajatuksia liittyen opiskelupaikan valintaan. Eläytymistarinoista esille tulleet asiat jakautuivat kolmeen pääteemaan; psyykkiseen oppimisympäristöön liittyviin tekijöihin, fyysiseen opiskeluympäristöön liittyviin tekijöihin sekä sosiaalisiin tekijöihin. Tampereen yliopistoon hakevien tarinoissa toistuivat maininnat liittyen yliopiston hyvään sijaintiin ja fyysiseen opiskeluympäristön. Myös hyvät opiskelumahdollisuudet, tuttuus ja turvallisuus sekä hyvä ilmapiiri saivat mainintoja. Muualle kuin Tampereen yliopistoon hakevien kertomuksissa nousivat esille paremmat opiskelumahdollisuudet, vaihtelunhalu sekä fyysinen opiskeluympäristö. Molempien vastaajaryhmien kertomuksissa yliopiston fyysiset tilat saivat paljon mainintoja - sekä moitteita että kehuja.
Molempien kertomusvariaatioiden tarinoissa esiintyvät asiat painottuivat selkeästi psyykkiseen oppimisympäristöön liittyviin tekijöihin. Aineiston perusteella koulujen kannattaa siis panostaa erityisesti kognitiivisen ja emotionaalisen ympäristön kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella on mahdollista, että opiskelu yliopistokampuksella voisi vaikuttaa lukiolaisen jatkokoululuttautumisvalintoihin. Vastaajat olivat ehtineet aineistoa kerättäessä opiskella yliopistokampuksella jo lähes yhden lukukauden, joten todellisten kokemusten ääni luultavimmin näkyi myös tarinoissa.