Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen
Rakkolainen, Maria (2017)
Rakkolainen, Maria
Tampere University Press
2017
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-08-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0504-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0504-8
Tiivistelmä
Motivoiva haastattelu (MH, motivational interviewing) on näyttöpohjainen päihdehoidon menetelmä, jonka aktiivisista ainesosista on alustavaa tutkimusnäyttöä. Vielä ei kuitenkaan tarkalleen tiedetä, mitkä hoitosuhteen ja siinä tapahtuvan vuorovaikutuksen tekijät ovat ratkaisevan tärkeitä asiakkaan muutoksen kannalta. Tässä pilottitutkimuksessa arvioin MH:n toteutumista ensimmäistä kertaa Suomessa osana tavanomaista A-klinikkatyötä. Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää 1) missä määrin suomalaiset päihdetyöntekijät käyttävät motivoivan haastattelun vuorovaikutustyyliä ja perustaitoja ensitapaamisissa? 2) toimiiko motivoivan haastattelun noudattamista koskeva koodausmenetelmä suomenkielisissä hoitokeskusteluissa? 3) mitkä asiakasta ja motivoivalle haastattelulle ominaista hoitovuorovaikutusta kuvaavat tekijät selittävät parhaiten päihdehaittojen vähenemistä puolen vuoden seurannassa?
Tutkimukseen osallistui 38 päihdeongelmaista, 19–66-vuotiasta asiakasta ja heidän 16 A-klinikkatyöntekijäänsä. Vuorovaikutusaineisto koostui 36 ääni-tai videonauhoitetusta ensitapaamisesta. Työntekijän MH:n mukaista käyttäytymistä arvioitiin Motivational Interviwing Treatment Integrity (MITI) -menetelmällä ja asiakkaan käyttäytymistä sitoutumispuheen koodausmenetelmällä. Lisäksi asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutusta tarkasteltiin koodauksen ongelmakohdissa keskustelunanalyysillä. Ensitapaamisen yhteydessä asiakkailta kerättiin demografisia ja päihteiden käyttöön sekä aikaisempaan hoitoon liittyviä tietoja. Samaa kyselyä käytettiin puolen vuoden seurannassa, jossa kysyttiin myös hoidon jatkumista.
Motivoivan haastattelun noudattamisen arviointi MITI:llä osoitti, että puolet tutkimukseen osallistuneista työntekijöistä oli omaksunut riittävän hyvin MH:n hengen mukaisen vuorovaikutustyylin. Sen sijaan menetelmän perustaidot olivat paljon satunnaisemmin käytössä. Erityisesti työntekijät käyttivät avokysymyksiä aivan liian vähän. Kaiken kaikkiaan suomennettu MITI osoittautui riittävän luotettavaksi mittariksi motivoivan haastattelun toteutumisen ja osaamisen varmistamiseen.
Koodauksessa ilmeni kuitenkin joitakin toistuvia ongelmakohtia. Tarkempi keskustelun mikroanalyysi osoitti, että näissä kohdin ei aina toteutunut MH:n oletuksen mukainen vuorovaikutus. Työntekijän suljettuun kysymykseen asiakas saattoi vastata pitkällä selonteolla ja toisaalta työntekijän reflektiot saattoivat ohittaa asiakkaan näkökulman sen sijaan, että ne olisivat toimineet asiakkaan kuuntelemisen välineenä. Korjaamalla koodausta saatujen tulosten pohjalta MITI:n validiteettia kysymisen ja reflektion koodeissa voidaan parantaa vastaamaan toteutunutta dialogia ja motivoivan haastattelun tavoitteita.
Tehdyissä analyyseissä osoittautui, että asiakkaiden päihdeongelman vaikeusaste, jota mitattiin pääpäihteen mukaisilla Audit-ja SDS-pisteillä, väheni keskimäärin kolmanneksella puolen vuoden seurannassa. Hoidon jatkuminen puolen vuoden seurannassa korreloi positiivisesti päihdehaittojen vähenemiseen. Hoidon välittömiä vaikutuksia koskevat tulokset osoittivat, että asiakkaan varmuus muutoksen onnistumisesta ennen hoidon alkua ja työntekijän riittävän taitava asiakkaan puheen merkityksiä heijastava monimuotoisten reflektioiden käyttö olivat yhteydessä asiakkaan muutospuheeseen.
Asiakkaan taustatekijöistä, motivoivan haastattelun vuorovaikutusmuuttujista sekä hoidon jatkumisesta koostuvassa kokonaismallissa päihdehaittojen vähenemistä merkitsevästi (p<.05) selittäviksi tekijöiksi jäivät tässä aineistossa asiakkaan työssäkäynti ja työntekijän taitava monimuotoisten reflektioiden käyttö. Asiakkaan muutospuheen herättely sen sijaan ei ollut yhteydessä päihdehaittojen vähenemiseen ilmeisesti koska se nojasi pääasiassa kysymyksiin ja yksinkertaisiin reflektioihin eikä niinkään asiakkaan kuunteluun ja hänen omien tavoitteittensa mukaiseen muutokseen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan päätellä, että lyhyen koulutuksen jälkeen työntekijät tarvitsevat ohjausta motivoivan haastattelun noudattamiseen. Suomennettua ja kulttuuriimme muokattua MITI:ä voidaan käyttää tähän työnohjaukseen. MH:n koulutuksessa ja käyttöönotossa tulee kiinnittää huomiota dialogisuuden toteutumiseen. Asiakkaan näkökulmaa tarkentava ja ymmärrystä avartava reflektointi näyttää olevan olennaisen tärkeätä asiakkaan positiivisen muutosasenteen ylläpitämisessä ja tulevassa käyttäytymisen muutoksessa.
Tutkimukseen osallistui 38 päihdeongelmaista, 19–66-vuotiasta asiakasta ja heidän 16 A-klinikkatyöntekijäänsä. Vuorovaikutusaineisto koostui 36 ääni-tai videonauhoitetusta ensitapaamisesta. Työntekijän MH:n mukaista käyttäytymistä arvioitiin Motivational Interviwing Treatment Integrity (MITI) -menetelmällä ja asiakkaan käyttäytymistä sitoutumispuheen koodausmenetelmällä. Lisäksi asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutusta tarkasteltiin koodauksen ongelmakohdissa keskustelunanalyysillä. Ensitapaamisen yhteydessä asiakkailta kerättiin demografisia ja päihteiden käyttöön sekä aikaisempaan hoitoon liittyviä tietoja. Samaa kyselyä käytettiin puolen vuoden seurannassa, jossa kysyttiin myös hoidon jatkumista.
Motivoivan haastattelun noudattamisen arviointi MITI:llä osoitti, että puolet tutkimukseen osallistuneista työntekijöistä oli omaksunut riittävän hyvin MH:n hengen mukaisen vuorovaikutustyylin. Sen sijaan menetelmän perustaidot olivat paljon satunnaisemmin käytössä. Erityisesti työntekijät käyttivät avokysymyksiä aivan liian vähän. Kaiken kaikkiaan suomennettu MITI osoittautui riittävän luotettavaksi mittariksi motivoivan haastattelun toteutumisen ja osaamisen varmistamiseen.
Koodauksessa ilmeni kuitenkin joitakin toistuvia ongelmakohtia. Tarkempi keskustelun mikroanalyysi osoitti, että näissä kohdin ei aina toteutunut MH:n oletuksen mukainen vuorovaikutus. Työntekijän suljettuun kysymykseen asiakas saattoi vastata pitkällä selonteolla ja toisaalta työntekijän reflektiot saattoivat ohittaa asiakkaan näkökulman sen sijaan, että ne olisivat toimineet asiakkaan kuuntelemisen välineenä. Korjaamalla koodausta saatujen tulosten pohjalta MITI:n validiteettia kysymisen ja reflektion koodeissa voidaan parantaa vastaamaan toteutunutta dialogia ja motivoivan haastattelun tavoitteita.
Tehdyissä analyyseissä osoittautui, että asiakkaiden päihdeongelman vaikeusaste, jota mitattiin pääpäihteen mukaisilla Audit-ja SDS-pisteillä, väheni keskimäärin kolmanneksella puolen vuoden seurannassa. Hoidon jatkuminen puolen vuoden seurannassa korreloi positiivisesti päihdehaittojen vähenemiseen. Hoidon välittömiä vaikutuksia koskevat tulokset osoittivat, että asiakkaan varmuus muutoksen onnistumisesta ennen hoidon alkua ja työntekijän riittävän taitava asiakkaan puheen merkityksiä heijastava monimuotoisten reflektioiden käyttö olivat yhteydessä asiakkaan muutospuheeseen.
Asiakkaan taustatekijöistä, motivoivan haastattelun vuorovaikutusmuuttujista sekä hoidon jatkumisesta koostuvassa kokonaismallissa päihdehaittojen vähenemistä merkitsevästi (p<.05) selittäviksi tekijöiksi jäivät tässä aineistossa asiakkaan työssäkäynti ja työntekijän taitava monimuotoisten reflektioiden käyttö. Asiakkaan muutospuheen herättely sen sijaan ei ollut yhteydessä päihdehaittojen vähenemiseen ilmeisesti koska se nojasi pääasiassa kysymyksiin ja yksinkertaisiin reflektioihin eikä niinkään asiakkaan kuunteluun ja hänen omien tavoitteittensa mukaiseen muutokseen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan päätellä, että lyhyen koulutuksen jälkeen työntekijät tarvitsevat ohjausta motivoivan haastattelun noudattamiseen. Suomennettua ja kulttuuriimme muokattua MITI:ä voidaan käyttää tähän työnohjaukseen. MH:n koulutuksessa ja käyttöönotossa tulee kiinnittää huomiota dialogisuuden toteutumiseen. Asiakkaan näkökulmaa tarkentava ja ymmärrystä avartava reflektointi näyttää olevan olennaisen tärkeätä asiakkaan positiivisen muutosasenteen ylläpitämisessä ja tulevassa käyttäytymisen muutoksessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]