Selainpohjaiset pelit
Hokkanen, Panu (2017)
Hokkanen, Panu
2017
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708082250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201708082250
Tiivistelmä
Ohjelmistokehitys on siirtymässä kohti web-painotteista kehitystä ja työpöytäsovelluksia tehdäänkin koko ajan vähemmän. Selainpohjaiset pelit taas ovat murrosvaiheessa, sillä vanhat teknologiat ovat poistumassa käytöstä. Erilaisia korvaavia teknologioita on kehitteillä, mutta näillä ei ole vielä toteutettu suurehkoja selainpohjaisia pelejä.
Tutkielmassa perehdytään peleihin ja pelinkehitykseen sekä pohditaan, miten ohjelmistokehitys ja pelinkehitys eroavat toisistaan. Selainpohjaisten peliteknologioiden menneisyys ja nykytila ovat myös tarkastelussa. Tällä hetkellä JavaScript-ohjelmointikieli on varteenotettava vaihtoehto tulevien selainpelien pääasialliseksi kehityskieleksi. WebGL-teknologia taas mahdollistaa 3d-pohjaisten pelien suorittamisen selaimessa.
Tutkielmassa toteutettiin selainpohjainen peli case-esimerkkinä. Selainpohjainen pelinkehitys havaittiin kuitenkin haastavaksi prosessiksi. Ehdotettu teknologia, JavaScript, sopii ohjelmointikielenä hyvin pelinkehitykseen. Ongelmia muodostuu kuitenkin muiden selainpohjaisten teknologioiden johdosta, sillä 3d-selainteknologiat kärsivät muun muassa suorituskykyongelmista ja dokumentaation puutteellisuudesta.
Tutkielmassa perehdytään peleihin ja pelinkehitykseen sekä pohditaan, miten ohjelmistokehitys ja pelinkehitys eroavat toisistaan. Selainpohjaisten peliteknologioiden menneisyys ja nykytila ovat myös tarkastelussa. Tällä hetkellä JavaScript-ohjelmointikieli on varteenotettava vaihtoehto tulevien selainpelien pääasialliseksi kehityskieleksi. WebGL-teknologia taas mahdollistaa 3d-pohjaisten pelien suorittamisen selaimessa.
Tutkielmassa toteutettiin selainpohjainen peli case-esimerkkinä. Selainpohjainen pelinkehitys havaittiin kuitenkin haastavaksi prosessiksi. Ehdotettu teknologia, JavaScript, sopii ohjelmointikielenä hyvin pelinkehitykseen. Ongelmia muodostuu kuitenkin muiden selainpohjaisten teknologioiden johdosta, sillä 3d-selainteknologiat kärsivät muun muassa suorituskykyongelmista ja dokumentaation puutteellisuudesta.