Miten kiinnittyä kouluun? Oppilaiden näkökulma koulutyöhön kiinnittymisen haasteisiin
Ulmanen, Sanna (2017)
Ulmanen, Sanna
Tampere University Press
2017
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-08-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0465-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0465-2
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan koulutyöhön kiinnittymistä ja erityisesti emotionaalisen koulutyöhön kiinnittymisen rakentumista koulun sosiaali-sessa ympäristössä. Kolmessa osatutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun loppuvai-heessa olevien oppilaiden (n=79) ja yläkoulun alkuvaiheessa olevien oppilaiden (n=91) käsityksiä ja kokemuksia. Tutkimus on monimenetelmällinen tutkimus, jonka aineisto koostuu samoilla oppilailla teetetyistä kuvaprojektioista (n=167), ryhmähaastatteluista (n=161) ja pitkittäisasetelmana toteutetusta oppilaskyselystä (n=170). Analyysissa yhdistettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa tarkasteltiin koulun sosiaalista ympäristöä emotio-naalisen koulutyöhön kiinnittymisen näkökulmasta. Tulokset osoittivat, että koulun sosiaalinen ympäristö ei aina tue oppilaan koulutyöhön kiinnittymistä. Kouluyhtei-sössä koettu hyväksyntä ja arvostus (vahva kuulumisen kokemus) eivät välttämättä edistäneet myönteisiä emootioita koulutyötä kohtaan tai koulutyön merkitykselli-syyden kokemusta. Erityisesti vertaissuhteet näyttivät usein haastavan oppilaan myönteisiä koulutyötä koskevia emootioita ja koulutyön merkityksellisyyden koke-musta. Vain kolmasosassa oppilaiden kuvauksista vertaisvuorovaikutussuhteet näh-tiin voimavarana oppilaan emotionaaliselle koulutyöhön kiinnittymiselle. Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutussuhteen laatu vaikutti emotionaaliseen koulutyöhön kiinnittymiseen yksiselitteisemmin. Tulokset osoittivat, että oppilaan myönteinen suhde opettajaan on vahvasti yhteydessä oppilaan myönteisiin koulutyötä koskeviin emootioihin ja koulutyön merkityksellisyyden kokemukseen. Huomionarvoista on, että lähes puolet oppilaiden kuvauksista kuvasivat sosiaalisen tuen puutetta opettajan ja oppilaan välisissä suhteissa, mikä puolestaan oli yhteydessä oppilaan heikentyneeseen kuulumisen kokemukseen ja edelleen kielteisiin koulutyötä koskeviin emootioihin ja asenteisiin.
Toisessa osatutkimuksessa oppilaiden koulutyöhön kiinnittymisen rakentumista tar-kasteltiin analysoimalla koulutyöhön kiinnittymisen strategioita. Strategiat kuvasivat oppilaan tapoja pyrkiä saavuttamaan vuorovaikutukseen ja opiskeluun tai vain jom-paankumpaan toiminnan kohteeseen liittyviä tavoitteita koulun sosiaalisessa ympä-ristössä. Oppilaiden kiinnittymisen strategiat saattoivat joko edistää tai heikentää koulutyöhön kiinnittymistä. Etenkin opettaja-oppilas vuorovaikutussuhteet näyttivät kaventavan oppilaan mahdollisuuksia hyödyntää oppimisen kannalta suotuisia kiinnittymisen strategioita. Opettaja-oppilas suhteissa oppilaan pyrkimys aktiivisuu-teen nähtiin koulutyöstä etäännyttävänä. Sen sijaan vertaisvuorovaikutuksessa aktii-visten ympäristöä muokkaamaan pyrkivien strategioiden hyödyntäminen nähtiin pääosin edistävän oppilaan koulutyöhön kiinnittymistä. Vertaisvuorovaikutussuhteet näyttäytyivät siten opettaja-oppilas suhteita joustavampana ympäristönä, jossa oppilaiden oli mahdollista soveltaa sellaisia strategioita, jotka tukevat tarkoituksen-mukaista oppimista.
Kolmannessa osatutkimuksessa tarkasteltiin emotionaalisen koulutyöhön kiinnittymisen kehittymistä ja erityisesti opettajan roolia oppilaan kuulumisen kokemuksen tukijana. Tulokset osoittivat, että oppilaan kokemus opettaja-oppilas vuorovaikutuksesta vaikuttaa siihen, miten oppilaat kokevat vertaissuhteet ja kuinka pysyvinä ne näyttäytyvät. Oppilaiden opettajan toiminnasta tunnistama rohkaisu ja kannustus liittyen opiskeluun sekä kokemus opettajan arvostuksesta ja oikeudenmukaisesta kohtelusta rakensivat oppilaan kuulumisen kokemusta opettaja-oppilas vuorovaiku-tussuhteissa ja edelleen oppilaan kokemusta vertaisryhmän jäsenyydestä. Tulokset olivat rohkaisevia erityisesti yläkoulun oppilaiden näkökulmasta, sillä yhteys opettaja-oppilas ja vertaissuhteiden välillä näyttäytyi yläkoulussa vahvempana kuin alakoulussa. Tämä viittaa siihen, että huolimatta muutoksista oppilaan sosiaalisessa ympäristössä ennen ja jälkeen siirtymän opettajalla on todelliset mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan kokonaisvaltaisen kuulumisen kokemuksen rakentumiseen myös moni-muotoisemmassa yläkoulukontekstissa.
Kolmen osatutkimuksen tulokset tuottivat uutta ymmärrystä siitä, miten suoma-laiset peruskoululaiset rakentavat suhdettaan koulutyöhön ja miten he sovittavat omia tavoitteitaan koulun sosiaalisen ympäristön asettamiin tavoitteisiin kahdessa tärkeässä vuorovaikutussuhteessa, opettajien ja vertaisten kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että tullakseen aktiivisiksi oman opiskelunsa toimijoiksi oppilaan kiinnittymistä on tietoisesti tuettava. Tässä keskeisessä roolissa on sellaisen vuorovaikutuksen tukeminen oppilaiden ja heidän oppimisympäristöjensä – sekä vertaisten että oppilaiden ja opettajien – välillä, joka tukee oppilaan mielekkäitä osallisuuden ja kouluyhteisöön kuulumisen kokemuksia.
Ensimmäisessä osatutkimuksessa tarkasteltiin koulun sosiaalista ympäristöä emotio-naalisen koulutyöhön kiinnittymisen näkökulmasta. Tulokset osoittivat, että koulun sosiaalinen ympäristö ei aina tue oppilaan koulutyöhön kiinnittymistä. Kouluyhtei-sössä koettu hyväksyntä ja arvostus (vahva kuulumisen kokemus) eivät välttämättä edistäneet myönteisiä emootioita koulutyötä kohtaan tai koulutyön merkitykselli-syyden kokemusta. Erityisesti vertaissuhteet näyttivät usein haastavan oppilaan myönteisiä koulutyötä koskevia emootioita ja koulutyön merkityksellisyyden koke-musta. Vain kolmasosassa oppilaiden kuvauksista vertaisvuorovaikutussuhteet näh-tiin voimavarana oppilaan emotionaaliselle koulutyöhön kiinnittymiselle. Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutussuhteen laatu vaikutti emotionaaliseen koulutyöhön kiinnittymiseen yksiselitteisemmin. Tulokset osoittivat, että oppilaan myönteinen suhde opettajaan on vahvasti yhteydessä oppilaan myönteisiin koulutyötä koskeviin emootioihin ja koulutyön merkityksellisyyden kokemukseen. Huomionarvoista on, että lähes puolet oppilaiden kuvauksista kuvasivat sosiaalisen tuen puutetta opettajan ja oppilaan välisissä suhteissa, mikä puolestaan oli yhteydessä oppilaan heikentyneeseen kuulumisen kokemukseen ja edelleen kielteisiin koulutyötä koskeviin emootioihin ja asenteisiin.
Toisessa osatutkimuksessa oppilaiden koulutyöhön kiinnittymisen rakentumista tar-kasteltiin analysoimalla koulutyöhön kiinnittymisen strategioita. Strategiat kuvasivat oppilaan tapoja pyrkiä saavuttamaan vuorovaikutukseen ja opiskeluun tai vain jom-paankumpaan toiminnan kohteeseen liittyviä tavoitteita koulun sosiaalisessa ympä-ristössä. Oppilaiden kiinnittymisen strategiat saattoivat joko edistää tai heikentää koulutyöhön kiinnittymistä. Etenkin opettaja-oppilas vuorovaikutussuhteet näyttivät kaventavan oppilaan mahdollisuuksia hyödyntää oppimisen kannalta suotuisia kiinnittymisen strategioita. Opettaja-oppilas suhteissa oppilaan pyrkimys aktiivisuu-teen nähtiin koulutyöstä etäännyttävänä. Sen sijaan vertaisvuorovaikutuksessa aktii-visten ympäristöä muokkaamaan pyrkivien strategioiden hyödyntäminen nähtiin pääosin edistävän oppilaan koulutyöhön kiinnittymistä. Vertaisvuorovaikutussuhteet näyttäytyivät siten opettaja-oppilas suhteita joustavampana ympäristönä, jossa oppilaiden oli mahdollista soveltaa sellaisia strategioita, jotka tukevat tarkoituksen-mukaista oppimista.
Kolmannessa osatutkimuksessa tarkasteltiin emotionaalisen koulutyöhön kiinnittymisen kehittymistä ja erityisesti opettajan roolia oppilaan kuulumisen kokemuksen tukijana. Tulokset osoittivat, että oppilaan kokemus opettaja-oppilas vuorovaikutuksesta vaikuttaa siihen, miten oppilaat kokevat vertaissuhteet ja kuinka pysyvinä ne näyttäytyvät. Oppilaiden opettajan toiminnasta tunnistama rohkaisu ja kannustus liittyen opiskeluun sekä kokemus opettajan arvostuksesta ja oikeudenmukaisesta kohtelusta rakensivat oppilaan kuulumisen kokemusta opettaja-oppilas vuorovaiku-tussuhteissa ja edelleen oppilaan kokemusta vertaisryhmän jäsenyydestä. Tulokset olivat rohkaisevia erityisesti yläkoulun oppilaiden näkökulmasta, sillä yhteys opettaja-oppilas ja vertaissuhteiden välillä näyttäytyi yläkoulussa vahvempana kuin alakoulussa. Tämä viittaa siihen, että huolimatta muutoksista oppilaan sosiaalisessa ympäristössä ennen ja jälkeen siirtymän opettajalla on todelliset mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan kokonaisvaltaisen kuulumisen kokemuksen rakentumiseen myös moni-muotoisemmassa yläkoulukontekstissa.
Kolmen osatutkimuksen tulokset tuottivat uutta ymmärrystä siitä, miten suoma-laiset peruskoululaiset rakentavat suhdettaan koulutyöhön ja miten he sovittavat omia tavoitteitaan koulun sosiaalisen ympäristön asettamiin tavoitteisiin kahdessa tärkeässä vuorovaikutussuhteessa, opettajien ja vertaisten kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että tullakseen aktiivisiksi oman opiskelunsa toimijoiksi oppilaan kiinnittymistä on tietoisesti tuettava. Tässä keskeisessä roolissa on sellaisen vuorovaikutuksen tukeminen oppilaiden ja heidän oppimisympäristöjensä – sekä vertaisten että oppilaiden ja opettajien – välillä, joka tukee oppilaan mielekkäitä osallisuuden ja kouluyhteisöön kuulumisen kokemuksia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]