Kotihoidon työntekijät innostajina : kotihoidon työntekijöiden käsityksiä sosiokulttuurisen innostamisen ilmentymisestä työssään
Paavola, Tiiu (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Paavola, Tiiu
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201707072195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201707072195
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on ollut selvittää, millaisia sosiokulttuuriseen innostamiseen liittyviä toimintamuotoja kotihoidon työssä ilmenee ja mitkä tekijät edistävät tai estävät näiden toimintamuotojen toteutumista. Tutkimuksessa on tarkasteltu sosiokulttuurisen innostamisen ilmentymistä sen eri ulottuvuuksien kautta, jolloin tarkastelun kohteena ovat olleet sosiaaliset, kasvatukselliset ja kulttuuriset toimintamuodot.
Tutkimus on menetelmältään kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksän kotihoidon työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelujen analyysissa käytettiin apuna teemoittelua ja sisällönanalyysia. Tutkimusotteena on käytetty fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa, jolloin tutkimusta on ohjannut tulkinnallinen ja ymmärtämiseen pyrkivä ote. Tavoitteena on ollut avoimin mielin, mutta kuitenkin tutkijan esiymmärryksen vaikutuksen ymmärtäen, päästä käsiksi tutkittavien todelliseen kertomukseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu vanhuuden erityisyyden ja sosiaaligerontologisen tutkimuksen avaamisesta, elinikäisen oppimisen teorioista, kotihoidon ja sosiaalipedagogiikan sekä sen sovellusmuodon sosiokulttuurisen innostamisen keskeisen sisällön tarkastelusta.
Kaikkien haastateltavien kertomuksissa oli havaittavissa sosiokulttuurisen innostamiseen liittyviä toimintamuotoja. Toiset näistä toimintatavoista olivat selkeämpiä ja yhdenmukaisempia, kuin toiset. Kotihoidossa työskenteleviltä ei edellytetä, että heidän tulisi työssään hyödyntää erilaisia kulttuurisia tai muisteluun kannustavia menetelmiä. Kaikkien on kuitenkin toteutettava hoito-ja palvelusuunnitelmaa ja kuntouttavaa työotetta ja kannustettava vanhuksia osallistumaan kodin ulkopuoliseen toimintaan. Työntekijöillä oli myös hyvin selkeä yhteneväinen linja siitä, että työtä on tehtävä omalla persoonallaan ja suhteen vanhukseen on oltava vuorovaikutteinen. Valitettavasti haastatteluista tuli myös esille monia innostamisen toimintaa haastavia tai estäviä tekijöitä, joista merkityksellisin on resurssien vähyys.
Tutkimus on menetelmältään kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksän kotihoidon työntekijää. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelujen analyysissa käytettiin apuna teemoittelua ja sisällönanalyysia. Tutkimusotteena on käytetty fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa, jolloin tutkimusta on ohjannut tulkinnallinen ja ymmärtämiseen pyrkivä ote. Tavoitteena on ollut avoimin mielin, mutta kuitenkin tutkijan esiymmärryksen vaikutuksen ymmärtäen, päästä käsiksi tutkittavien todelliseen kertomukseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu vanhuuden erityisyyden ja sosiaaligerontologisen tutkimuksen avaamisesta, elinikäisen oppimisen teorioista, kotihoidon ja sosiaalipedagogiikan sekä sen sovellusmuodon sosiokulttuurisen innostamisen keskeisen sisällön tarkastelusta.
Kaikkien haastateltavien kertomuksissa oli havaittavissa sosiokulttuurisen innostamiseen liittyviä toimintamuotoja. Toiset näistä toimintatavoista olivat selkeämpiä ja yhdenmukaisempia, kuin toiset. Kotihoidossa työskenteleviltä ei edellytetä, että heidän tulisi työssään hyödyntää erilaisia kulttuurisia tai muisteluun kannustavia menetelmiä. Kaikkien on kuitenkin toteutettava hoito-ja palvelusuunnitelmaa ja kuntouttavaa työotetta ja kannustettava vanhuksia osallistumaan kodin ulkopuoliseen toimintaan. Työntekijöillä oli myös hyvin selkeä yhteneväinen linja siitä, että työtä on tehtävä omalla persoonallaan ja suhteen vanhukseen on oltava vuorovaikutteinen. Valitettavasti haastatteluista tuli myös esille monia innostamisen toimintaa haastavia tai estäviä tekijöitä, joista merkityksellisin on resurssien vähyys.