Ammatillisen opettajan pedagoginen johtajuus oppivan työyhteisön rakentajana
Ström, Minna (2017)
Ström, Minna
2017
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201707072194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201707072194
Tiivistelmä
Työelämässä, oppimisessa ja ammatillista koulutusta säätelevässä lainsäädännössä tapahtuvat muutokset haastavat ammatillisen opettajuuden ja koulutusorganisaatiot tavalla, jota ei ole aikaisemmin koettu. Murroksen edessä on uuden oppimisen paikka, joka vaatii toteutuakseen suunnitelmallista ja pitkäjänteistä kehittämistyötä mutta myös paljon tukea. Opettajan pedagogisen johtajuuden (teacher leadership) mahdollisuudet muutoksen mahdollistajana ja tukena innoittivat tämän tutkimuksen tekemiseen.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen opettajan pedagogista johtajuutta. Ilmiötä lähestyttiin sekä opettajan pedagogisen johtajuuden edellytyksien että oppivan työyhteisön rakentamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaisia edellytyksiä ammatillisen opettajan pedagogiselle johtajuudelle tunnistetaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää niitä keinoja, joilla ammatillinen opettaja voi tukea työyhteisön oppimista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui opettajan pedagogisen johtajuuden käsitteen ympärille. Koulutusorganisaation kehittymistä tarkasteltiin myös jaetun johtajuuden näkökulmasta sekä oppivan organisaation kontekstissa.
Tutkimuksen lähtökohtana oli laadullinen kehittämisen tutkimus, jolla tavoiteltiin uutta tietoa kohdeorganisaation toiminnan kehittämistä varten. Haastattelututkimuksen kohdejoukko koostui kymmenestä teemahaastattelusta, jotka toteutettiin keväällä 2016. Tutkimuksen kohteena oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, jossa haastateltiin nuorten ammatillisen koulutuksen peda-opettajiksi nimettyjä muutosagenttiopettajia. Peda-opettajat oli syksyllä 2015 nimetty monialainen ammatillisista opettajista muodostettu vertainen ryhmä, jonka tehtävänä oli oman osaston pedagogiseen kehittämiseen osallistuminen, osaamisperusteisuuden varmistaminen ja hanketyöskentely. Peda-opettajan tehtävänkuva ja toiminta kohdeorganisaatiossa tunnistettiin opettajan pedagogiseksi johtajuudeksi. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksina syntyi kolme keskeistä havaintoa ammatillisen opettajan pedagogisen johtajuuden edellytyksistä ja opettajan pedagogisen johtajuuden mahdollisuuksista oppivan työyhteisön rakentajana. Opettajan pedagoginen johtajuus edellyttää opettajalta vahvaa ja rohkeaa ammatillisen kehittämisen toimijuutta niin oman ammatillisuuden kuin työyhteisönkin kehittämiseksi. Toimijuuden edellytyksiä on tunnistettavissa opettajan omasta roolista mutta myös organisaation rakenteista ja esimiehen aktiivisuudesta. Oppilaitoksessa toteutettavan jaetun johtajuuden näkyminen organisaation rakenteissa ja johdon toiminnassa on tärkeää. Lisäksi näkyvä tuki joka mahdollistaa, vastuuttaa sekä luo puitteita yhteiselle oppimiselle on merkittävää opettajan pedagogisen johtajuuden toteutumiselle. Jotta opettajan pedagoginen johtajuus voi edistää yhteisön oppimista, työ tulee nähdä oppimisympäristönä, paikkana, jossa oppiminen on jatkuvaa ja arkinen osa jokaista työpäivää. Oppimiselle avoimessa työyhteisössä opettajan pedagoginen johtajuus on tukirakenne ja voimavara jolla sekä saadaan aikaiseksi että tuetaan työyhteisössä tapahtuvia muutoksia.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen opettajan pedagogista johtajuutta. Ilmiötä lähestyttiin sekä opettajan pedagogisen johtajuuden edellytyksien että oppivan työyhteisön rakentamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaisia edellytyksiä ammatillisen opettajan pedagogiselle johtajuudelle tunnistetaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää niitä keinoja, joilla ammatillinen opettaja voi tukea työyhteisön oppimista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui opettajan pedagogisen johtajuuden käsitteen ympärille. Koulutusorganisaation kehittymistä tarkasteltiin myös jaetun johtajuuden näkökulmasta sekä oppivan organisaation kontekstissa.
Tutkimuksen lähtökohtana oli laadullinen kehittämisen tutkimus, jolla tavoiteltiin uutta tietoa kohdeorganisaation toiminnan kehittämistä varten. Haastattelututkimuksen kohdejoukko koostui kymmenestä teemahaastattelusta, jotka toteutettiin keväällä 2016. Tutkimuksen kohteena oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, jossa haastateltiin nuorten ammatillisen koulutuksen peda-opettajiksi nimettyjä muutosagenttiopettajia. Peda-opettajat oli syksyllä 2015 nimetty monialainen ammatillisista opettajista muodostettu vertainen ryhmä, jonka tehtävänä oli oman osaston pedagogiseen kehittämiseen osallistuminen, osaamisperusteisuuden varmistaminen ja hanketyöskentely. Peda-opettajan tehtävänkuva ja toiminta kohdeorganisaatiossa tunnistettiin opettajan pedagogiseksi johtajuudeksi. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksina syntyi kolme keskeistä havaintoa ammatillisen opettajan pedagogisen johtajuuden edellytyksistä ja opettajan pedagogisen johtajuuden mahdollisuuksista oppivan työyhteisön rakentajana. Opettajan pedagoginen johtajuus edellyttää opettajalta vahvaa ja rohkeaa ammatillisen kehittämisen toimijuutta niin oman ammatillisuuden kuin työyhteisönkin kehittämiseksi. Toimijuuden edellytyksiä on tunnistettavissa opettajan omasta roolista mutta myös organisaation rakenteista ja esimiehen aktiivisuudesta. Oppilaitoksessa toteutettavan jaetun johtajuuden näkyminen organisaation rakenteissa ja johdon toiminnassa on tärkeää. Lisäksi näkyvä tuki joka mahdollistaa, vastuuttaa sekä luo puitteita yhteiselle oppimiselle on merkittävää opettajan pedagogisen johtajuuden toteutumiselle. Jotta opettajan pedagoginen johtajuus voi edistää yhteisön oppimista, työ tulee nähdä oppimisympäristönä, paikkana, jossa oppiminen on jatkuvaa ja arkinen osa jokaista työpäivää. Oppimiselle avoimessa työyhteisössä opettajan pedagoginen johtajuus on tukirakenne ja voimavara jolla sekä saadaan aikaiseksi että tuetaan työyhteisössä tapahtuvia muutoksia.