Anarkiaa! Kiakkovieraiden nimeäminen ja kuvaaminen neljässä mediassa
Siljamäki, Merja (2017)
Siljamäki, Merja
2017
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201707072181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201707072181
Tiivistelmä
Itsenäisyyspäivänä 2013 Tampereella järjestettiin Kiakkovierasjuhlat -mielenosoitus. Mielenosoitus sai väkivaltaisia piirteitä eritoten Kiakkovieraiden ja poliisin yhteenottojen vuoksi. Juhlista ja sen tapahtumista uutisoitiin monissa eri medioissa paljon. Tämä tutkielma tarkastelee neljän eri median julkaisujen kautta sitä, millaisia nimeämisiä Kiakkovieraille annettiin ja miten heitä kuvattiin.
Tapahtuman kulttuurista taustaa tarkastellaan kielen, kulttuurin ja mediakulttuurin kautta. Tämän lisäksi tutkielmassa selvitetään mihin kulttuuriperinteeseen Kiakkovierasjuhlat istuvat ja millainen se vastakulttuurinen maisema on, josta mielenilmaus nousi.
Tutkielman sadasta kolmestakymmenestä kolmesta artikkelista koostuva aineisto on koottu kahdesta vastamediasta, Kiakkovierasjuhlat -blogista ja Takku.net:ssä julkaistusta Kiakkovierasjuhlien kisastudiosta sekä valtamedioiden osalta Aamulehdestä ja Helsingin Sanomista. Koottu aineisto kuvaillaan kvantitatiivisesti, järjestetään sisällön erittelyn kautta ja analysoidaan kevyesti sisällönanalyysin sekä diskurssianalyysin avulla.
Tutkimusongelma oli se, miten Kiakkovieraat nimettiin ja kuvattiin valittujen neljän median mediateksteissä. Tulokseksi saatiin, että Kiakkovieraita nimettiin muun muassa anarkisteiksi, Kiakkovieraiksi, mielenosoittajiksi ja mellakoijiksi. Kiakkovieraiden moninainen kuvaaminen ja profilointi nostettiin esiin mediateksteistä diskurssianalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksiin kuuluu se, että median ja valtaapitävien tulee miettiä tarkasti, miten mielenosoituksista uutisoidaan ja miten mielenosoituksiin varaudutaan. Vastakulttuurisesti tärkeä huomio on, että vastakulttuurin tulee Kiakkovierasjuhlien jälkeen kehitellä uusia vastakulttuurisia viestintätapoja kulttuurin julkiseksi tulon vuoksi.
Tapahtuman kulttuurista taustaa tarkastellaan kielen, kulttuurin ja mediakulttuurin kautta. Tämän lisäksi tutkielmassa selvitetään mihin kulttuuriperinteeseen Kiakkovierasjuhlat istuvat ja millainen se vastakulttuurinen maisema on, josta mielenilmaus nousi.
Tutkielman sadasta kolmestakymmenestä kolmesta artikkelista koostuva aineisto on koottu kahdesta vastamediasta, Kiakkovierasjuhlat -blogista ja Takku.net:ssä julkaistusta Kiakkovierasjuhlien kisastudiosta sekä valtamedioiden osalta Aamulehdestä ja Helsingin Sanomista. Koottu aineisto kuvaillaan kvantitatiivisesti, järjestetään sisällön erittelyn kautta ja analysoidaan kevyesti sisällönanalyysin sekä diskurssianalyysin avulla.
Tutkimusongelma oli se, miten Kiakkovieraat nimettiin ja kuvattiin valittujen neljän median mediateksteissä. Tulokseksi saatiin, että Kiakkovieraita nimettiin muun muassa anarkisteiksi, Kiakkovieraiksi, mielenosoittajiksi ja mellakoijiksi. Kiakkovieraiden moninainen kuvaaminen ja profilointi nostettiin esiin mediateksteistä diskurssianalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksiin kuuluu se, että median ja valtaapitävien tulee miettiä tarkasti, miten mielenosoituksista uutisoidaan ja miten mielenosoituksiin varaudutaan. Vastakulttuurisesti tärkeä huomio on, että vastakulttuurin tulee Kiakkovierasjuhlien jälkeen kehitellä uusia vastakulttuurisia viestintätapoja kulttuurin julkiseksi tulon vuoksi.