Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan oppitunnista
Laukkanen, Marja; Marjaniemi, Veronika (2017)
Laukkanen, Marja
Marjaniemi, Veronika
2017
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706302169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706302169
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan oppitunnista. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä opiskelijat liittivät matematiikan opetukseen ja miten käsitykset ovat suhteessa nykyiseen opetussuunnitelmaan. Koska tutkimuksen kohteena olivat luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset, valittiin tutkimusotteeksi kuvailevaan ja tarkastelevaan tutkimukseen soveltuva fenomenografinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui 70 ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijaa helmikuussa 2017, joilta tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla. Eläytymismenetelmä tuotti 68 kirjoitelmaa, jotka muodostivat tutkimuksen aineiston. Aineisto analysoitiin nelivaiheisella fenomenografisella analyysillä, jonka tulokset jäsentyivät kuvauskategoriajärjestelmäksi.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä matematiikan oppituntiin liitettiin pääosin perinteisen opetuksen mukaisia piirteitä, jolloin opetus tapahtuu pitkälti opettaja- ja oppikirjakeskeisesti. Tällöin opetusta määrittelee opettajan toiminnan lisäksi oppikirja ja opettajanopas. Perinteisestä opetuksesta huolimatta oppilaita kuitenkin aktivoitiin pääosin toimintamateriaalien ja keskustelujen avulla. Matematiikan oppituntiin liitettiin myös nykyisen opetussuunnitelman 2014 mukaisia konstruktivistisia piirteitä. Nämä piirteet ovat pedagogiset oppilaskeskeiset työskentelyn tavat, yhteistoiminnallisuus, pyrkimys ymmärrykseen ja reflektion näkökulma. Vaikka opetusta kuvailtiin konstruktivistisesti, oli oppikirja kuitenkin merkittävässä roolissa oppitunnin aikana. Oppimisilmapiiri oli myös keskeisessä asemassa matematiikan oppitunnin tekijänä. Hyvä työrauha sekä oppilaille että opettajalle, kannustava ilmapiiri sekä toimiva yhteistyö takasivat hyvät lähtökohdat onnistuneelle matematiikan oppitunnille.
Tutkimuksen tulokset tuovat uutta ymmärrystä ja tietoa luokanopettajien käsityksistä opettajankoulutukselle sekä opetuksen tutkimuksen kentälle. Lisäksi tutkimuksen tulokset tarjoavat vertailukohdan, johon luokanopettajaopiskelijat ja jo valmistuneet opettajat voivat verrata omia käsityksiään liittyen matematiikan oppituntiin.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä matematiikan oppituntiin liitettiin pääosin perinteisen opetuksen mukaisia piirteitä, jolloin opetus tapahtuu pitkälti opettaja- ja oppikirjakeskeisesti. Tällöin opetusta määrittelee opettajan toiminnan lisäksi oppikirja ja opettajanopas. Perinteisestä opetuksesta huolimatta oppilaita kuitenkin aktivoitiin pääosin toimintamateriaalien ja keskustelujen avulla. Matematiikan oppituntiin liitettiin myös nykyisen opetussuunnitelman 2014 mukaisia konstruktivistisia piirteitä. Nämä piirteet ovat pedagogiset oppilaskeskeiset työskentelyn tavat, yhteistoiminnallisuus, pyrkimys ymmärrykseen ja reflektion näkökulma. Vaikka opetusta kuvailtiin konstruktivistisesti, oli oppikirja kuitenkin merkittävässä roolissa oppitunnin aikana. Oppimisilmapiiri oli myös keskeisessä asemassa matematiikan oppitunnin tekijänä. Hyvä työrauha sekä oppilaille että opettajalle, kannustava ilmapiiri sekä toimiva yhteistyö takasivat hyvät lähtökohdat onnistuneelle matematiikan oppitunnille.
Tutkimuksen tulokset tuovat uutta ymmärrystä ja tietoa luokanopettajien käsityksistä opettajankoulutukselle sekä opetuksen tutkimuksen kentälle. Lisäksi tutkimuksen tulokset tarjoavat vertailukohdan, johon luokanopettajaopiskelijat ja jo valmistuneet opettajat voivat verrata omia käsityksiään liittyen matematiikan oppituntiin.