Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muutoksen tekijöitä : valtion organisaatioiden työhyvinvoinnin kehittäjät aktiivisina toimijoina.

Lehikko, Anu (2017)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1498645409.pdf (658.5Kt)
Lataukset: 



Lehikko, Anu
2017

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706282146
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kartoitettiin valtion virastoissa työhyvinvoinnin johtamisen tukena työskentelevien Kaiku-kehittäjien päivittäistä arkea. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, mitä vaatimuksia kehittäjä­nä toimiminen asettaa kehittäjäkoulutukselle ja siten tuottaa informaatiota Valtiokonttorin koordi­noiman Kaiku-kehittäjäkoulutuksen uudistamisen tueksi. Aiheeseen ei ollut kohdistunut aikaisem­paa kasvatustieteellistä tutkimusta.

Aineiston keruu tapahtui marras-joulukuussa 2016 haastattelemalla kahdeksaa eri hallinnonaloilla toimivaa Kaiku-kehittäjää, joista osa hoiti työhyvinvoinnin kehittämistehtäviä päätoimisesti ja osa oman toimen ohella. Kehittäjät sijoittuivat Uudenmaan alueelle yhtä Hämeessä työskentelevää hen­kilöä lukuun ottamatta ja he olivat valmistuneet koulutuksesta tehtäväänsä vv. 2002-2015. Tutki­musote oli tyypiltään fenomenologis-hermeneuttinen ja kerätyn haastatteluaineiston käsittelyssä so­vellettiin sisällönanalyyttistä menetelmää.

Tutkimuksen myötä selvisi, että sen kohteena olleet työhyvinvoinnin kehittäjät kokevat työskentele­vänsä epävakaassa ja muuttuvassa toimintaympäristössä, jota leimaavat niukkenevat kehittämisen resurssit. Kehittäjien toimintaa ohjaavat heidän sisäinen motivaationsa lisäksi eri kanavia pitkin vä­littyvä valtion työhyvinvoinnin johtamisen tahtotila ja virastojen organisaatiokulttuurit, jotka voivat paikallisesti sekä mahdollistaa että rajoittaa työhyvinvoinnin kehittämistä.

Saadakseen aikaan tavoitteidensa mukaista muutosta Kaiku-kehittäjä tarvitsee vahvaa toimijuutta. Kehittäjän toimijuus toteutuu työhyvinvoinnin asiantuntijaroolissa, organisaation johtamisen tukena sekä sosiaalisessa verkostotyöskentelyssä. Kehittäjäkoulutuksen merkittävin tehtävä on tukea kehit­täjän toimijuutta selkeyttämällä kehittäjäidentiteettiä, tukemalla kehittäjän roolin uudelleenmääritte­lyä organisaatioissa sekä avaamalla jäsenyys Kaiku-kehittäjäverkostoon.

Tutkimuksen perusteella Kaiku-kehittäjäkoulutuksen uudistamiselle esitetään seuraavia tavoittei­ta: 1. vaikuttamisen harjoitteleminen, 2. verkostoitumisen tukeminen, 3. reflektoinnin vahvistaminen, 4. opiskelusisältöjen ajankohtaisuuden tarkistaminen, 5. toiminnallisuuden lisääminen ja 6. osallis­tujien lähtötasoerojen tasaaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36421]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste