Yritysvastuun tavoitteellisuus ja myönteiset vaikutukset yritysten liiketoiminnalle
Romppanen, Samuli (2017)
Romppanen, Samuli
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706202070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706202070
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää minkälaisia hyötyjä yritykset voivat saada yritysvastuusta, kuinka yritykset tavoitteellistavat yritysvastuuta ja kuinka yritykset mittaavat yritysvastuun tavoitteitaan. Aihe on varsin mielenkiintoinen, sillä yrityksen sidosryhmien eivät ainoastaan ole yhä enemmän tietoisia vastuullisuudesta vaan myös odottavat sitä yrityksiltä. Yritykset puolestaan joutuvat vastaamaan sidosryhmiensä odotuksiin, jolloin helposti nousee esille kysymys, kuinka yritysvastuuta tulisi toteuttaa niin, että siitä olisi hyötyä yritykselle.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yritysvastuuseen itse käsitteenä ja siihen mitä yritysvastuu ottaa huomioon. Tutkimuskysymyksien kannalta tarkastellaan teoriaosuudessa mitä yritysvastuulla on mahdollista tavoitella ja minkälaisia tuloksia sillä voidaan saada aikaan. Edelliseen liittyen käydään läpi sitä, minkälainen yritysvastuu on yrityksille kannatta, kuinka sitä tulisi tavoitteellistaa ja minkälaisia mittareita voidaan hyödyntää.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineistonkeräys tavaksi katsottiin sopivan parhaiten teemahaastattelu, sillä se tukee hyvin aiheen monipuolisuutta. Tutkimusta varten haastateltiin suurien yrityksien yritysvastuujohtajia, joilla on näkemys koko yritystä kattavasta yritysvastuusta. Haastatteluja suoritettiin yhteensä 5 kappaletta. Haastatteluissa selvitettiin heidän näkemyksiään yritysvastuun hyödyistä sekä yritysvastuun tavoitteellistamisesta ja niihin liittyvistä mittareista. Jokainen haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna joko puhelimitse tai kasvotusten ja taltioitiin. Haastattelujen lisäksi sekundäärisenä aineistona toimivat yrityksien yritysvastuuraportit.
Tutkimuksen tulokset osoittavat selkeästi, kuinka yritysvastuu on usein liiketoimintapäätös, sillä yritysvastuusta on yrityksen mahdollista hyötyä useilla eri tavoilla. Hyötyä osoittaakseen yritysvastuuta on tavoitteellistettava ja tavoitteisiin pääsyä seurattava mittaamisen avulla. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa nousee esiin, kuinka yritykset näkevät yritysvastuun yrityksen työkaluna tuottaa yritykselle hyvää se ei ole yrityksille itsessään itseisarvo.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yritysvastuuseen itse käsitteenä ja siihen mitä yritysvastuu ottaa huomioon. Tutkimuskysymyksien kannalta tarkastellaan teoriaosuudessa mitä yritysvastuulla on mahdollista tavoitella ja minkälaisia tuloksia sillä voidaan saada aikaan. Edelliseen liittyen käydään läpi sitä, minkälainen yritysvastuu on yrityksille kannatta, kuinka sitä tulisi tavoitteellistaa ja minkälaisia mittareita voidaan hyödyntää.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineistonkeräys tavaksi katsottiin sopivan parhaiten teemahaastattelu, sillä se tukee hyvin aiheen monipuolisuutta. Tutkimusta varten haastateltiin suurien yrityksien yritysvastuujohtajia, joilla on näkemys koko yritystä kattavasta yritysvastuusta. Haastatteluja suoritettiin yhteensä 5 kappaletta. Haastatteluissa selvitettiin heidän näkemyksiään yritysvastuun hyödyistä sekä yritysvastuun tavoitteellistamisesta ja niihin liittyvistä mittareista. Jokainen haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna joko puhelimitse tai kasvotusten ja taltioitiin. Haastattelujen lisäksi sekundäärisenä aineistona toimivat yrityksien yritysvastuuraportit.
Tutkimuksen tulokset osoittavat selkeästi, kuinka yritysvastuu on usein liiketoimintapäätös, sillä yritysvastuusta on yrityksen mahdollista hyötyä useilla eri tavoilla. Hyötyä osoittaakseen yritysvastuuta on tavoitteellistettava ja tavoitteisiin pääsyä seurattava mittaamisen avulla. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa nousee esiin, kuinka yritykset näkevät yritysvastuun yrityksen työkaluna tuottaa yritykselle hyvää se ei ole yrityksille itsessään itseisarvo.