Esi- ja alkuopettajien yhteistyö : kasvattajayhteisöt esi- ja alkuopetuksen rajapinnalla
Santtila, Jenni (2017)
Santtila, Jenni
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706192057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706192057
Tiivistelmä
Opettajilta vaaditaan koko ajan enemmän yhteistyötä erilaisten tahojen kanssa, minkä vuoksi yhteistyön toimivuuden tarkastelu on ajankohtaista ja tärkeää. Lisäksi suunnitelmallinen nivelvaiheiden yhteistyö helpottaa lasten siirtymistä esikoulusta ensimmäiselle luokalle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esi- ja alkuopettajien näkökulmasta, millaista on yhteistyö samassa rakennuksessa toimivien esi- ja alkuopettajien välillä. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin etsimään vastauksia siihen, millaiset tekijät edistävät tai haittaavat esi- ja alkuopettajien yhteistyötä sekä millaisia etuja tai haasteita tämä yhteistyö tuo kasvattajille. Tavoitteena oli löytää mahdollisia ongelmakohtia esi- ja alkuopettajien yhteistyössä sekä etsiä keinoja, joilla selvittää nämä ongelmat.
Tutkimuksessa esi- ja alkuopettajien yhteistä toimintaa kuvailtiin erityisesti kuuden yhteisön tunnuspiirteen avulla. Lisäksi kasvattajien yhteistyön tilaa arvioitiin yhteistyön ja vuorovaikutuksen rakentumisen mallin pohjalta. Aineisto tutkimukseen hankittiin avoimella kyselylomakkeella 25 esi- ja alkuopettajalta, jotka toimivat tutkimushetkellä viidessä eri yksikössä Pirkanmaan alueella. Esi- ja alkuopettajien yhteistyötä pyrittiin kuvailemaan kasvattajayhteisön rakentumisen näkökulmasta teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Yhteistyötä edistäviä ja haittaavia tekijöitä sekä esi- ja alkuopetuksen tuomia hyötyjä ja haasteita kasvattajalle selvitettiin tutkimuksessa aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi esi- ja alkuopettajien yhteistyön olevan eri vaiheissa eri yksiköissä ja yhteistyön toteutuksen vaihtelevan yksikkökohtaisesti. Esi- ja alkuopettajien yhteistyötä edisti erityisesti kasvattajien yhteiset tavoitteet, yhteistyön tarkoituksenmukainen suunnittelu ja toteutus, sekä yhteisen toiminnan arviointi ja kehittäminen. Yhteistyötä haittaavat tekijät taas liittyivät erityisesti erilaisuuteen yksilöiden ja esi- ja alkuopetuksen rakenteiden välillä, kasvattajien asenteisiin sekä yhteistyön toteuttamiseen annettuihin ja käytettyihin resursseihin. Esi- ja alkuopettajat näkivät yhteistyön etuina oppilaisiin, henkilökohtaiseen kasvuun ja jaettuun opettajuuteen liittyviä tekijöitä. Yhteistyön tuottamina esteinä opetustyölle koettiin sen viemät resurssit.
Tutkimuksessa esi- ja alkuopettajien yhteistä toimintaa kuvailtiin erityisesti kuuden yhteisön tunnuspiirteen avulla. Lisäksi kasvattajien yhteistyön tilaa arvioitiin yhteistyön ja vuorovaikutuksen rakentumisen mallin pohjalta. Aineisto tutkimukseen hankittiin avoimella kyselylomakkeella 25 esi- ja alkuopettajalta, jotka toimivat tutkimushetkellä viidessä eri yksikössä Pirkanmaan alueella. Esi- ja alkuopettajien yhteistyötä pyrittiin kuvailemaan kasvattajayhteisön rakentumisen näkökulmasta teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Yhteistyötä edistäviä ja haittaavia tekijöitä sekä esi- ja alkuopetuksen tuomia hyötyjä ja haasteita kasvattajalle selvitettiin tutkimuksessa aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi esi- ja alkuopettajien yhteistyön olevan eri vaiheissa eri yksiköissä ja yhteistyön toteutuksen vaihtelevan yksikkökohtaisesti. Esi- ja alkuopettajien yhteistyötä edisti erityisesti kasvattajien yhteiset tavoitteet, yhteistyön tarkoituksenmukainen suunnittelu ja toteutus, sekä yhteisen toiminnan arviointi ja kehittäminen. Yhteistyötä haittaavat tekijät taas liittyivät erityisesti erilaisuuteen yksilöiden ja esi- ja alkuopetuksen rakenteiden välillä, kasvattajien asenteisiin sekä yhteistyön toteuttamiseen annettuihin ja käytettyihin resursseihin. Esi- ja alkuopettajat näkivät yhteistyön etuina oppilaisiin, henkilökohtaiseen kasvuun ja jaettuun opettajuuteen liittyviä tekijöitä. Yhteistyön tuottamina esteinä opetustyölle koettiin sen viemät resurssit.