Alakoulun aarreaittaan kätketty opettajuus
Laitinen, Sara (2017)
Laitinen, Sara
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706192053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706192053
Tiivistelmä
Yhteiskunnan muutokset heijastuvat opetussuunnitelmiin ja sitä kautta opettajan työhön. Opettajat tarvitsevat muutospaineiden keskellä ammatillista vertaistukea, jota jaetaan nykyään myös sosiaalisessa mediassa. Yksi keskeisistä suomalaisten opettajien vertaistuen foorumeista on Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmä, jonka jäsenet ovat pääasiassa luokanopettajia, luokanopettajaopiskelijoita ja muita kasvatusalan ammattilaisia. Jäsenet voivat jakaa ryhmässä pedagogisia ideoitaan, työtapojaan tai muuten ammatillisesti tärkeiksi ja hyödylliseksi kokemiaan asioita. Se, mitä ryhmässä jaetut julkaisut kertovat kasvatusalalla toimivien ajatuksista, haasteista ja tarpeista on kuitenkin vielä jäänyt tutkimatta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista kuvaa Alakoulun aarreaitta -ryhmään tehdyt julkaisut välittävät nykypäivän opettajuudesta sekä opettajien suhteesta uuteen opetussuunnitelmaan (POPS 2014). Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2016 tallentamalla kahden viikon ajalta kaikki Alakoulun aarreaittaan tulleet julkaisut. Aineistoon kuului yhteensä 385 julkaisua. Kahden viikon kuluttua julkaisujen tallentamisesta kerättiin myös niihin tulleet reagoinnit. Aineiston laadullinen analyysi toteutettiin teoriasidonnaisena. Analyysin ohjenuorana toimivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 keskeiset uudistukset. Laadullista analyysia jatkettiin aineiston kvantifioinnilla, jossa analysoitiin teemoihin kuuluvien julkaisujen ja reagointien lukumääriä.
Tutkimuksessa havaittiin, että Alakoulun aarreaitan välittämä opettajuus jakautuu kolmeen teemaan, jotka ovat uudistuva opetus, perinteinen koulutyö ja hyvinvointi kouluyhteisössä. Uuden opetussuunnitelman tuomat muutokset näyttäytyivät aineistossa uudistuviin opetustapoihin ja -sisältöihin, oppimisympäristöihin ja arviointiin liittyvinä ideoiden jakamisina ja avunpyyntöinä. Julkaisuissa korostui, että opettajat kiinnittävät uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti runsaasti huomiota oppilaiden motivointiin ja tunnekokemuksiin. Aineiston määrällisessä tarkastelussa julkaisujen lukumäärien vertailussa suurimmaksi teemaksi muodostui perinteisen koulutyön teema, joka koostui pääasiassa kuvataide- ja käsitöiden esittelyistä sekä joulujuhlaideoista ja muista opetusvinkeistä tai avunpyynnöistä, joissa ei ollut viitteitä uudistuvaan opetukseen. Julkaisuihin tulleiden reagointien määrällisessä tarkastelussa huomattiin, että hyvinvointi kouluyhteisössä -teeman julkaisut, joissa käsiteltiin opettajien työssä jaksamista, oppilaiden hyvinvointia ja kiusaamista, keräsivät eniten reagointeja suhteessa julkaisujen lukumäärään.
Tutkimustulosten perusteella nykyaikainen opettajuus kytkeytyy ensinnäkin edelleen voimakkaasti perinteisten näkyvien taitojen hallintaan ja niiden opettamiseen, koska suuri osa julkaisuista keskittyi oppilaiden töiden ja työideoiden esittelyyn. Vaikka uuden opetussuunnitelman toteuttaminen näkyy ryhmässä selkeästi, ei Alakoulun aarreaitan välittämä kuva opettajuudesta kuitenkaan välttämättä vastaa aivan moderneimpia käsityksiä opettajan työstä. Toiseksi, vaikka uutta opetussuunnitelmaa lähestyttiin julkaisuissa pääasiassa positiivisesti, on uudistuksilla ollut myös heikentäviä vaikutuksia opettajien työssä jaksamiseen ja oppilaiden hyvinvointiin. Opettajat vaikuttavat kaipaavankin vertaisiltaan tukea sekä hyvinvointiin että opetuksensa kehittämiseen. Omatoimisen verkkovertaistuen lisäksi tulisikin tutkia ja kehittää myös muita toimivia vertaistuen väyliä, jotta opettajat jaksaisivat toimia ja kehittyä työssään jatkuvien uudistuspaineiden keskellä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista kuvaa Alakoulun aarreaitta -ryhmään tehdyt julkaisut välittävät nykypäivän opettajuudesta sekä opettajien suhteesta uuteen opetussuunnitelmaan (POPS 2014). Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2016 tallentamalla kahden viikon ajalta kaikki Alakoulun aarreaittaan tulleet julkaisut. Aineistoon kuului yhteensä 385 julkaisua. Kahden viikon kuluttua julkaisujen tallentamisesta kerättiin myös niihin tulleet reagoinnit. Aineiston laadullinen analyysi toteutettiin teoriasidonnaisena. Analyysin ohjenuorana toimivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 keskeiset uudistukset. Laadullista analyysia jatkettiin aineiston kvantifioinnilla, jossa analysoitiin teemoihin kuuluvien julkaisujen ja reagointien lukumääriä.
Tutkimuksessa havaittiin, että Alakoulun aarreaitan välittämä opettajuus jakautuu kolmeen teemaan, jotka ovat uudistuva opetus, perinteinen koulutyö ja hyvinvointi kouluyhteisössä. Uuden opetussuunnitelman tuomat muutokset näyttäytyivät aineistossa uudistuviin opetustapoihin ja -sisältöihin, oppimisympäristöihin ja arviointiin liittyvinä ideoiden jakamisina ja avunpyyntöinä. Julkaisuissa korostui, että opettajat kiinnittävät uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti runsaasti huomiota oppilaiden motivointiin ja tunnekokemuksiin. Aineiston määrällisessä tarkastelussa julkaisujen lukumäärien vertailussa suurimmaksi teemaksi muodostui perinteisen koulutyön teema, joka koostui pääasiassa kuvataide- ja käsitöiden esittelyistä sekä joulujuhlaideoista ja muista opetusvinkeistä tai avunpyynnöistä, joissa ei ollut viitteitä uudistuvaan opetukseen. Julkaisuihin tulleiden reagointien määrällisessä tarkastelussa huomattiin, että hyvinvointi kouluyhteisössä -teeman julkaisut, joissa käsiteltiin opettajien työssä jaksamista, oppilaiden hyvinvointia ja kiusaamista, keräsivät eniten reagointeja suhteessa julkaisujen lukumäärään.
Tutkimustulosten perusteella nykyaikainen opettajuus kytkeytyy ensinnäkin edelleen voimakkaasti perinteisten näkyvien taitojen hallintaan ja niiden opettamiseen, koska suuri osa julkaisuista keskittyi oppilaiden töiden ja työideoiden esittelyyn. Vaikka uuden opetussuunnitelman toteuttaminen näkyy ryhmässä selkeästi, ei Alakoulun aarreaitan välittämä kuva opettajuudesta kuitenkaan välttämättä vastaa aivan moderneimpia käsityksiä opettajan työstä. Toiseksi, vaikka uutta opetussuunnitelmaa lähestyttiin julkaisuissa pääasiassa positiivisesti, on uudistuksilla ollut myös heikentäviä vaikutuksia opettajien työssä jaksamiseen ja oppilaiden hyvinvointiin. Opettajat vaikuttavat kaipaavankin vertaisiltaan tukea sekä hyvinvointiin että opetuksensa kehittämiseen. Omatoimisen verkkovertaistuen lisäksi tulisikin tutkia ja kehittää myös muita toimivia vertaistuen väyliä, jotta opettajat jaksaisivat toimia ja kehittyä työssään jatkuvien uudistuspaineiden keskellä.