Kuraattori oppilas- ja opiskeluhuollossa: Tulkitseva käsitetutkimus koulusosiaalityöstä oppilas- ja opiskeluhuoltolain valmisteluasiakirjoissa
Hannula, Liisa (2017)
Hannula, Liisa
2017
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma, Pori - Degree Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706192044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706192044
Tiivistelmä
Uusi oppilas- ja opiskeluhuoltolaki astui voimaan 1.8.2014. Tavoitteena oli saada saman lain alle varsin hajallaan oleva oppilashuolto sekä siirtyä ongelmakeskeisestä yksilötyöskentelystä ennaltaehkäisevään ja yhteisölliseen työotteeseen. Erityisesti haluttiin saada oppilashuollon palvelut toiselle asteelle sekä koulukuraattorin kelpoisuudet lain määriteltäväksi. Tämä pro gradu -tutkimus on rajattu käsittelemään koulusosiaalityötä uudessa oppilas- ja opiskeluhuollossa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia sisältöjä kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävälle sosiaalityölle rakentuu lainvalmisteluasiakirjoissa.
Vaikka oppilashuollolla on Suomessa pitkät perinteet, niin kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän sosiaalityön tutkimus on ollut hyvin vähäistä. Tämän työn teoreettinen viitekehys rakentuu sekä koulukuraattorin roolin tarkastelusta profession näkökulmasta että työn sisällöllisestä ja menetelmällisestä paikantamisesta.
Kyseessä on tulkitseva käsitetutkimus, jossa koulusosiaalityö -käsitettä tutkitaan sen ominaispiirteiden kautta. Olen soveltanut Walkerin ja Avantin (1992) käsiteanalyysin mallia tutkimukseni vaiheissa ja etenemisessä. Tutkimuksen aineisto on rajattu oppilas- ja opiskeluhuoltolain valmisteluasiakirjoihin, jotka sisältävät lain esityksen hallitukselle sekä siihen liittyvät lausunnot. Aineistoa on analysoitu soveltaen sisällönanalyysia ja teemoittelua. Analyysin tuloksena ovat muodostuneet koulusosiaalityön ominaispiirteet, joita ovat sosiaalityö, sosiaaliohjaus, perhetyö, monialainen työ ja lastensuojelun asiantuntijuus.
Tutkimuksen perusteella koulusosiaalityön tulisi olla ennaltaehkäisevään ja yhteisöllisyyteen painottuvaa sosiaalityötä, jossa korostuvat vahva asiantuntijuus ja erityisesti lastensuojelun vahva osaaminen. Sosiaalityötä tukemaan kouluihin ja oppilaitoksiin kaivataan myös sosiaaliohjausta. Oppilaiden perheisiin suunnattu tukityö koulusosiaalityön taholta nousi tutkimuksessa vahvasti esille. Perheet tarvitsevat lastensa kasvatukseen ja vanhemmuuteen tukea myös koulun taholta. Monialaisuus on osa koulusosiaalityön yhteisöllistä työotetta. Koulusosiaalityö on osallisena useassa niin koulun sisäisessä kuin ulkoisissakin verkostoissa
Vaikka oppilashuollolla on Suomessa pitkät perinteet, niin kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän sosiaalityön tutkimus on ollut hyvin vähäistä. Tämän työn teoreettinen viitekehys rakentuu sekä koulukuraattorin roolin tarkastelusta profession näkökulmasta että työn sisällöllisestä ja menetelmällisestä paikantamisesta.
Kyseessä on tulkitseva käsitetutkimus, jossa koulusosiaalityö -käsitettä tutkitaan sen ominaispiirteiden kautta. Olen soveltanut Walkerin ja Avantin (1992) käsiteanalyysin mallia tutkimukseni vaiheissa ja etenemisessä. Tutkimuksen aineisto on rajattu oppilas- ja opiskeluhuoltolain valmisteluasiakirjoihin, jotka sisältävät lain esityksen hallitukselle sekä siihen liittyvät lausunnot. Aineistoa on analysoitu soveltaen sisällönanalyysia ja teemoittelua. Analyysin tuloksena ovat muodostuneet koulusosiaalityön ominaispiirteet, joita ovat sosiaalityö, sosiaaliohjaus, perhetyö, monialainen työ ja lastensuojelun asiantuntijuus.
Tutkimuksen perusteella koulusosiaalityön tulisi olla ennaltaehkäisevään ja yhteisöllisyyteen painottuvaa sosiaalityötä, jossa korostuvat vahva asiantuntijuus ja erityisesti lastensuojelun vahva osaaminen. Sosiaalityötä tukemaan kouluihin ja oppilaitoksiin kaivataan myös sosiaaliohjausta. Oppilaiden perheisiin suunnattu tukityö koulusosiaalityön taholta nousi tutkimuksessa vahvasti esille. Perheet tarvitsevat lastensa kasvatukseen ja vanhemmuuteen tukea myös koulun taholta. Monialaisuus on osa koulusosiaalityön yhteisöllistä työotetta. Koulusosiaalityö on osallisena useassa niin koulun sisäisessä kuin ulkoisissakin verkostoissa