Rimini Protokollin 100 % City globaalina esityssarjana
Belinskij, Sonja (2017)
Belinskij, Sonja
2017
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706152012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706152012
Tiivistelmä
Tutkielmani aihe on saksalaisen kollektiivi Rimini Protokollin kansainvälisesti kiertävä esityssarja 100 % City. Analysoin esityssarjaa neljän sarjan esityksen kautta, jotka ovat 100 % Berlin (2008), 100 % Melbourne (2012), 100 % Cork (2013), sekä 100 % Gwangju (2014).
Rimini Protokollin esitykset katsotaan dokumenttiteatteriksi. Tutkielmani alkuosassa käyn läpi Rimini Protokollin ja 100 % City -esityssarjan suhdetta dokumenttiteatteriin, sekä yhteiskunnalliseen dokumenttiteatteriin. Lisäksi puran 100 % Cityn osiin kohtauksittain, sillä yksittäisistä kohtauksista löytyy kiinnostavia kulttuurisia ja/tai yhteiskunnallisia yksityiskohtia, joita vertaamalla sarjan osien erot ja yhtäläisyydet tulevat selville.
Tutkielmani näkökulma on tarkastella sarjaa globaalina, kulttuurienvälisenä esityksenä. Sovellan tutkielmaani niin esitystutkijoiden kuin globalisaatiotutkijoidenkin teorioita. 100 % City on konseptiesitys, jota on esitetty useissa kaupungeissa ympäri maailman. Väitteeni on, että 100 % City -sarjan konsepti vertautuu globaaliin tuotteeseen, joka kiertää kaupungista ja kulttuurista toiseen melko lailla muuttumattomana. Kuitenkin samanaikaisesti jokainen esitys pyrkii kiinnittymään kohdekaupunkiinsa ja luomaan kuvaa kaupungeista niiden asukkaiden moninaisuuden näyttämällä.
100 % City näyttäytyy yhteisöllisenä esityksenä, joka pyrkii luomaan yhteisöön kuuluvuuden tunnetta esityksen esiintyjissä ja kenties myös katsojissa. Yhteisöllisyyden luominen ei ole ristiriidassa sen kanssa, että esitys on pyrkinyt luomaan yhteisöllisyyttä jo useissa kulttuureissa ja kaupungeissa ympäri maailman täsmälleen samalla konseptilla. 100 % Cityn esiintyjät edustavat yhteisönsä moninaisuutta. 100 % City -sarjassa yhteisöön kuuluminen määritellään sisällyttävästi ja erilaisuuden sallien.
Rimini Protokollin esitykset katsotaan dokumenttiteatteriksi. Tutkielmani alkuosassa käyn läpi Rimini Protokollin ja 100 % City -esityssarjan suhdetta dokumenttiteatteriin, sekä yhteiskunnalliseen dokumenttiteatteriin. Lisäksi puran 100 % Cityn osiin kohtauksittain, sillä yksittäisistä kohtauksista löytyy kiinnostavia kulttuurisia ja/tai yhteiskunnallisia yksityiskohtia, joita vertaamalla sarjan osien erot ja yhtäläisyydet tulevat selville.
Tutkielmani näkökulma on tarkastella sarjaa globaalina, kulttuurienvälisenä esityksenä. Sovellan tutkielmaani niin esitystutkijoiden kuin globalisaatiotutkijoidenkin teorioita. 100 % City on konseptiesitys, jota on esitetty useissa kaupungeissa ympäri maailman. Väitteeni on, että 100 % City -sarjan konsepti vertautuu globaaliin tuotteeseen, joka kiertää kaupungista ja kulttuurista toiseen melko lailla muuttumattomana. Kuitenkin samanaikaisesti jokainen esitys pyrkii kiinnittymään kohdekaupunkiinsa ja luomaan kuvaa kaupungeista niiden asukkaiden moninaisuuden näyttämällä.
100 % City näyttäytyy yhteisöllisenä esityksenä, joka pyrkii luomaan yhteisöön kuuluvuuden tunnetta esityksen esiintyjissä ja kenties myös katsojissa. Yhteisöllisyyden luominen ei ole ristiriidassa sen kanssa, että esitys on pyrkinyt luomaan yhteisöllisyyttä jo useissa kulttuureissa ja kaupungeissa ympäri maailman täsmälleen samalla konseptilla. 100 % Cityn esiintyjät edustavat yhteisönsä moninaisuutta. 100 % City -sarjassa yhteisöön kuuluminen määritellään sisällyttävästi ja erilaisuuden sallien.